Filmkritika: Nappali műszak

Semmi meglepő, csak egy közepesen szórakoztató akcióvígjáték vámpírokkal. A Nappali műszak nem lesz örökéletű, mint Drakula gróf.

2022. október 13., 08:14

Szerző:

Félünk még a vámpíroktól? Vagy elfogadtuk, hogy köztünk élnek felkapott ingatlanosok, bankárok vagy drogkereskedők képében, és így szívják a vérünket? J. J. Perry filmjében ez most szó szerint is igaz: Los Angelesben – akárcsak a világ más nagyvárosaiban – csak úgy hemzsegnek a vérszívók. Egy speciális naptejnek köszönhetően pedig már a nappali fénytől sem kell annyira (legalábbis egy ideig) félniük. Arról, hogy mégse legyen teljesen zavartalan az életük, vámpírvadászok gondoskodnak, akik olyasféle szakszervezetbe tömörülnek, mint a John Wickben, annyi különbséggel, hogy itt a tagok életét és a vadászat menetét jobban nehezíti a számos – több százra rúgó – szabály.

Az már ebből is érzékelhető, hogy a Nappali műszak nem vérkomoly film, kicsit olyan, mintha a legfélelmetesebb állításait is elfojtott röhögéssel mondaná ki, hogy aztán némi akcióval kárpótoljon a mindent belengő komolytalanságért. Az akcióvígjátékok gyenge pontja ezért is mindig az arányérzék, hiszen úgy kell(ene) elkeverni a humort az autósüldözéssel és a levadászás izgalmaival, hogy a vámpírok is igazi veszélyforrást jelentsenek, miközben mindent idézőjelbe tesz és iróniával von be.

Bud Jablonski (Jamie Foxx) elvileg medencéket tart karban, ám az igazi szakmája a vámpírok begyűjtése, ami kicsit jobban fizet, mintha hot-dogot árulna az utcán, de csak kevesen tollasodnak meg belőle, és még kevesebben érik meg a nyugdíjkorhatárt. A pénz a vérszívók kihúzott szemfogaiban van, ám a film arra nem ad választ, hogy miért, így csak találgathatunk, hogy amulettként értékesítik, vagy van valamilyen gyakorlati haszna van. Az ár leginkább a vámpírok korától függ, tehát minél régebbi motoros a vérszívónk, annál jobban csenget a kassza. Hősünk szorult anyagi helyzetbe kerül, amit még tetéz, hogy sorozatos kihágásai miatt beosztják mellé a szabályokat betéve tudó aktakukacot (Seth – Dave Franco). És persze nappali műszakot kell vinnie, a jóval nagyobb pénzt ígérő éjszakai helyett.

A film bár hoz némi eredetiséget a vámpírok Drakula óta terebélyesedő világába, de nagyjából a csontig koptatott kliséket mondja fel, így a cselekmény fordulatai senkinek nem okoznak majd elviselhetetlen meglepetést. Egy jó akcióvígjáték az eredendő kiszámíthatóságot markáns beszólásokkal és a karakterek közti különbségek kiélezésével tompítja, ám ez itt igen vegyes képet mutat, a nagyon kínostól az elfogadhatóig. Ennél feljebb nem nagyon merészkedik, ritkán fogjuk idézni az itt hallható macsós dumákat, arról nem is beszélve, hogy a humor (egyik) forrása, hogy Seth rendszerint összevizeli magát terepen. Annál nagyobb az öröm, amikor kiderül, hogy a vámpírokat bezzeg sosem kínozza a szükség.

Az akcióra viszont nem nagyon lehet panasz, a vámpírok erősek és hajlékonyak (bármelyik orosz tornászlány megirigyelné), a küzdelem olykor egyenlőtlennek tűnik, ám a fegyverarzenál és az emberi találékonyság rendszerint a jó fiúk felé billenti a mérleg nyelvét. Az pedig már csak kicsit bosszantó, hogy ez a film is úgy ér véget, hogy szinte könyörög a nézők figyelméért, és folytatásokat, netán egész univerzumot tudjanak köré építeni. A magunk részéről csak annyit üzennénk: ne tegyék.

(Nappali műszak, 113 perc, Netflix)

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.

2024. december 22., 12:49

Már csak pár nap van vissza karácsonyig, szóval ilyenkor már bátran lehet hangolódni az ünnepi filmekkel. Mutatjuk a Disney+-on fellelhető legjobb alkotásokat, amiket tényleg nem érdemes kihagyni.