Fausté az Arany Oroszlán
Alekszandr Szokurov Faustja vitte el az Arany Oroszlánt és kapott még két alternatív díjat a Velencei Filmfesztiválon. – Vannak filmek, amelyek megríkatnak, megnevettetnek, elgondolkodtatnak, érzelmekre és részvétre indítanak. Ez egy ilyen film – ajánlotta hírneves orosz pályatársa alkotását a zsűrielnök
A
Moloch(1999), a Taurus(2000) és A Nap(2004) után a Fausttal tetralógiává bővültek a hatalom természetét vizsgáló Szokurov-alkotások. Az idén a hatvan éves kiváló orosz rendező, forgatókönyvíró, operatőr és színész interjúiban nem zárta ki a folytatást, mint mondja, a tetralógia egy kört formál, amelynek végtelenített vonalán további műveknek is akad hely.Akárcsak a tetralógia előző darabjainál,
Jurij Arabovírta a forgatókönyvet, mégpedig Goethe Faustja után szabadon. A film nyelve német, Alekszandr Szokurov az okot firtató kérdésekre mindig elmondja, hogy ezt a történetet másképpen nem lehet elbeszélni. A cselekmény a XIX. század díszletei és kellékei közé került, a fő alakok értelmezése erősen elszakad a hagyományostól. Mefisztó – ez a név egyébként el sem hangzik a filmben – Szokurovnál és Anton AdaszinszkijDrezdában élő orosz színész és pantomimművész alakításában egy már-már groteszk figura, öreg és egyben kortalan, szögletes vállú, görnyedt, görcsös tartású, altestében torzan dagadt alak, aki meztelenül atavisztikus farkincát mutat fel pucér fenekén. Míg Faust ( Johannes Zeilerneves osztrák színész, aki ezt a szerepet eddigi pályafutása csúcsának tartja) férfi a javából, akinek semmi szüksége fiatalító praktikákra, hogy Margitot – mellékesen - meghódítsa. Az ő egyetlen boldogsága a hatalom az emberek és a világ fölött, s mihelyt úgy érzi, hogy vágyait egyedül is képes elérni, szabadulni akar a fölöslegessé vált útitárstól – írta a Rosszijszkaja Gazetafilmkritikusa. Ez a 19-ki századi ruhába bújtatott Faust sokkal inkább a posztszovjet idők „hőse”. Ellentéte mindennek, ami szellem és érzés, merő racionalitás és cinizmus, gyűlöli a morált és a moralistákat, s akár holttesteken át tör célja felé. Ez a Faust egy „übermensch”.A film látványvilága a rengeteg nyüzsgő alakjával leginkább Bruegel vásznaihoz hasonlítható, a rövid vágások, a dinamizmus szokatlan a Tarkovszkij köpenyegéből kibújt Szokurovtól. Minden és mindenki mozog, különböző nyelveken beszél, szaglig - az alkotók sokat dolgoztak azon, hogy a szagok illúzióját megteremtsék. Mindezzel együtt a legerősebb érzés a klausztrofóbia – legalább is a már idézett szerző szerint. Ez egy sötét, fullasztó, szűk világ, amelyben a falakba ütköző madár vergődése a főmotívum.
A Faust operatőre, a francia
Bruno DelbonellHarry Potter és a félvér herceg-en is csiszolhatta atmoszférateremtő képességét, és ezúttal is mesterien kezeli a sötét színeket, egészen a kibírhatatlan ragyogásig kivilágosító záró részekig, amelyeket Izlandon vettek fel. Ezeken kívül főképp Prága környékén forgattak, ahol egy valóságos kis város építettek fel a német-orosz-francia koprodukcióban gyártott film számára, és ez fel is emésztette az eredetileg tizenkét millió euróra tervezett, de végül nyolc millióra csökkentett költségvetés nagy részét. Ezért a két éve elkezdett munkával idén tavasszal, a befejezés előtti „métereken” le kellett állni, míg aztán júliusban, miután a Faustot a velencei fesztiválra már beválogatták, s ezért az alkotók úgy döntöttek, hogy saját kockázatukra folytatják az utómunkálatokat, az oroszországi állami Filmalap odaadta a hiányzó 56 millió rubelt. Így a végső gyártási összeg 9,3 millió euró.A film iránt máris nagy a külföldi érdeklődés. Az oroszországi forgalmazás időpontja mostanáig bizonytalan volt, mert ugyan hogyan is tudna egy ilyen komoly gondolatiságú, a nézőt megdolgoztató film az amerikai szuperprodukciókkal versenyezni – mondta legutóbbi nyilatkozataiban a rendező. A velencei világbemutató és díj után azonban valószínűleg október végén-novemberben bemutatják Moszkvában és Szentpéterváron, és, mint a film producere és egyszersmind zeneszerzője,
Andrej Szigleközölte, a fogadtatás fényében gondolkodnak majd a tovább hazai forgalmazáson.Ajánlat:
Jelenetek a Faust forgatásárólA témához tartozik:
- Győzött a Közöny-– Nem néznek hazai filmeket Oroszországban
- Fűtő - a „fekete film”
- Londonban nyert, a Titanicon nem szerették. (Kak ja provjol etim letom/Hogyan telt a nyaram). .´. Itthon Így ért véget a nyaram címmel szeptember 22-től játsszák a budapesti Puskin moziban.l
- A kólafüggő medve és a síró Sztálin. (Kráj/Határvidék)
- A női test pogány imádása (Ovszjanki)
További írások Oroszországról az
oroszline.huoldalain