Django elszabadul

2013. január 27., 09:09

El is meg fel is. Lévén rabszolga, amikor meglátjuk őt a „vad Délen”, Texasban, a nagy amerikai polgárháború előtt két évvel. Mint Tarantino filmjeiben máskor is (mondjuk: a Becstelen brigantykban), a bosszú és az igazságszolgáltatás egyidejűleg, egymást fedve, át-átpulzálva jelenik meg, elég nehezen szétválasztható módon. Ám mindkét esetben a „megalázottak és megnyomorítottak”, az alávetettek mellett küzdve – felfokozott, tarantinói üzemmódban.

Az összecsúszó kettősség, valamint a belőlük következő harci feladatok miatt lesz néhol szemlesütést sugalló módon túldimenzionálva erő, vér, harc, kínzás, cselekmény, dialógus, hős, játékidő.


A Django elszabadul ugyanakkor vállaltan valódi makaróniwestern sok-sok paradicsompürével és -lével, amiben térdig járnak hőseink. Nem akárkik. A német fogorvosból lett fejvadász (Christoph Waltz) racionális, ravasz figura kiváló pszichológiai érzékkel és Beethoven iránti büszke rajongással. A fekete rabszolgából lett társ, a címszereplő (Jamie Foxx) úgy lovagol, mint egy indián, úgy kezeli a puskát, a pisztolyt, mint egy mesterlövész, s úgy öltözik, mint egy cowboy. Egy fekete bőrű cowboy, aki kiváltja a déliek értetlenségét („nigger a lovon?”). Méghozzá „a törvény embereként”, aki zsiványokra, gyilkosokra, rablókra vadászik. Hogy ezenközben aztán néha a privát számláit is törleszti, a maga boldogulását is keresi – érthető. Bosszút áll, és igazságot szolgáltat. Többnyire nagy mennydörgések közepette.

A déli államok sznob francia majmolása, a drága porcelánok, fehér torták és a korbácsolás közös kultúrája, az elnyomás és az alávetettség perverz kettőse túllép az általunk ismert Tamás bátya vagy Elfújta a szél világán. Remek a pénzéhes, fölényes, nagyvilági, kifinomult és kegyetlen földesúr szerepében Leonardo DiCaprio és gerinctelen major domusa, Samuel L. Jackson.

A számos nemzetközi filmdíjra, köztük Oscarra is nominált, erőteljes filmet Quentin Tarantino írta és rendezte.

Bölcs István

Utolsó útjára indult az ország véleménydiktátor celEBje, Demény, az imádnivaló, „kötsög” vizsla, akinek mindig mindenről volt véleménye. Magos Judit, aki könyveket írt Deményről, közösséget épített a sajátos karakterű kutyája követőiből, kedden közölte a közösségi médiában, hogy Demény átkel a szivárványhídon.