Djabe 20 dimenzióban
Húsz évvel ezelőtt néhány kalandvágyó magyar zenész belevágott, hogy egy eddig soha nem hallott, sokféle forrásból táplálkozó, igényes, mégis sokak számára érthető hangzó világot teremtsenek. Mintegy programnak is volt tekinthető nevük, a Djabe, amely az afrikai ashanti törzs nyelvén „szabadságot” jelent. Az együttes ereje teljében érkezett el a két évtizedes jubileumhoz, amelyet egyebek között koncerttel és új lemezzel ünnepel. Erről beszélgettünk a zenekar vezetőjével, Égerházi Attila gitárossal.
– Április 1-jén a Momkultban tartja a Djabe születésnapi koncertjét és ugyanezen a napon jelenik meg az új album, a 20 Dimensions, amelynek borítóján a 20-as még bináris számsorban is látható. Hogy született meg ez a lemez?
– Legutóbbi anyagunk, a Forward 2014-ben jelent meg, viszonylag gyorsan készítettük el a Miskolci Szimfonikusok miatt. Nem turnéztunk vele külön, bár az egyes darabokat rendszeresen játszottuk koncertjeiken. A Forward igazi kifutása nem zárult le addig, amíg tavaly ősszel be nem mutattuk a MüPában. Jubileumi koncertnek ezt szántuk, de úgy gondoltuk, hogy jó lenne még egy „visszatekintő”. Közben tekertünk rajta egyet, mert készítettünk egy új lemezt, amelynek a címében is benne volt a húszas: úgy gondoltuk, kössük össze a 20 évet ennek bemutatásával. Először egy teljesen akusztikus lemezben gondolkodtunk, de aztán belejöttek mindenféle elektronikus elemek. Barabás Tamásnak volt az ötlete, hogy legyenek ezek a darabok az elmúlt 20 év „dimenziói”, az azokból leképezett új zene. Tehát előretekintünk. Most egy kicsit dzsessszesebb, fúziósabb, elektronikát is felvonultató zene lett, ugyanakkor azért akusztikus dolgok is megjelennek, főleg a „transitionök”. Ezek stúdióimprovizációkból megszerkesztett darabok, érdekes, meditációs hangulatuk van. De akadnak más, akusztikus indíttatású darabok is, mint a Sunny Afternoon vagy a Klang Song, amelyben én egy klang dobon játszom.
– Különleges a lemez szerkezete: az elején van egy „tudományos előszó”, a végén pedig egy filozofikus lezárás a 21. dimenzióról, amelyet egy narrátor, a magyar ősökkel is rendelkező Hans Petersen mond el. A messzire látás előnyeiről, a minél több aspektus felfedezéséről szóló szavak felfoghatók a Djabe ars poeticájának is.
– Mindenképpen akartunk valami magyarázatot adni ehhez a váltáshoz, mint annak idején a 2001-es Update című lemezen. Én írtam meg a szöveget a befejezéshez. Eredetileg nyitánynak szántam, és az egészet rápakoltam az egyik számra, amit a lemezhez írtam. A zene itt úgy szólal meg, ahogyan a demót feljátszottam. Tamás viszont azt javasolta, hogy legyen inkább ez a vége, és tényleg jó lett így, a zenei megközelítésünk összegzésével. Ezzel szemben az elejének a szövegét úgy szerkesztettem meg, hogy az „tudományosabb” legyen. Így született meg a keret egy összefüggő lemezhez. Én szerettem volna, ha a „transitionök” jobban belefolynak az egyes darabokba, lehet, hogy az LP-változathoz még majd finomítunk ezen.
– A nagyobb koncerteken az öt állandó tag mellett – Banai Szilárd dobos, Kovács Ferenc trombitás-hegedűs, Kovács Zoltán billentyűs, Barabás Tamás basszusgitáros és ön – mindig fellépnek vendégzenészek is. Az április 1-jei névsorban lesznek olyanok, akik még az „ősidőkben” játszottak a Djabéval.
– Szemezgetünk egész pályafutásunkból. Megjelenik az első, 1996-os Djabe-lemez hangulata, de felelevenítjük a „tegnapi, tegnapelőtti” zenéinket is. Ami a vendégeket illeti, igazából akkor váltak nálunk rendszeressé, amikor alapító társam, Sipos András halálával megbomlott az addig megbonthatatlannak hitt egység és nyitni kezdtünk kifelé. A nagy koncerteken pedig mindig jól jöttek ezek a „beengedett” elemek.
– Mit jelentett az ön számára ez a 20 éve a Djabéval?
– Nekem ez volt az életem zenészként, kiadóként, zenekarvezetőként, alkotóként, beleértve a különböző produkciós munkákat is. Ameddig ez lesz, csak ezzel fogok foglalkozni. A keretek persze bármikor mehetnek más irányba, mindig jó megújulni.
– A zenekar öt tagja művészi és emberi szempontból egyaránt különböző egyéniség. Mi az, ami összetartja a csapatot?
– Az maga a Djabe-produkció, a tervek, a koncertek, a kiadványok. Volt, amikor családjainkkal együtt sokat jártunk össze, mostanában inkább a zenei feladatok fogják össze a társaságot. Barabás Tomi az, aki szerzőként, hangszerelőként, hangmérnökként „tolja előre” a produkciókat, a többiek ebbe illeszkednek bele. Annak idején Sipivel mi voltunk a mag, amelyhez csatlakozott Tomi, így kialakult egyfajta „triumvirátus”. Amióta Sipi eltávozott, mi ketten hozzuk meg a zenei és más produkciós döntéseket.
– Milyen tervei vannak a Djabénak az ünnepre és azon túl?
– A megjelent CD után tervezünk egy DVD-változatot a jubileumi koncertfelvételekkel kiegészítve, egy LP-t, amelyre jó lenne megcsinálni a 21. dimenziót... Készülünk egy amerikai-kanadai turnéra június második felében, lesznek koncertek itthon, Szlovákiában, Szlovéniában. Szeretnénk a MüPa-koncertből egy szép, audio/videokiadványt készíteni – megérdemelné! –, és közben készül a zenekar történetét bemutató könyv is.
– Nemcsak a zenekarnak van kerek évfordulója, hanem az alapítónak is. Égerházi Attila április 11-én lesz 50 éves. Mit kíván magának ez alkalomból?
– Észrevettem, hogy ezt az évfordulót az emberek többsége komolyabban éli meg, de bennem nincsen különösebb izgalom. Szoros időbeosztásom miatt nem is lehetne nekem meglepetéspartit csinálni, de összejön a család, testvéreim, unokatestvéreim az ország különböző részeiből. Ennek azért is örülök, mert amióta szüleim meghaltak, elmaradtak a nagy családi együttlétek. Magamnak elsősorban egészséget kívánok, és elhatároztam, hogy, elérve az ötvenet, többet fogok tenni érte, mint eddig. Szeretném megvalósítani az említett és a további távlati terveket. Ilyen lenne például 2018-ban, a Táncolnak a kazlak megjelenésének 15. évfordulójára elkészíteni annak második részét. De még rám vár édesapám, Égerházi Imre festőművész hagyatékának feldolgozása könyvben. 2025-ben lesz születésének századik évfordulója, abból az anyagból és tudásból, amit összeszedtem a művészetéről, szeretnék egy nagyszabású kiállítást csinálni, legalább egy Műcsarnok színvonalú helyen. Ez az én pályám, ami kijelöltetett számomra, és érdemes rajta továbbmenni. De igyekszem a családra is figyelni. Amikor összeülünk, összebújunk a kislányommal, minden megszűnik számomra. Semmilyen munka nem éri meg, hogy az élet e szép pillanatai mellett elmenjünk...