Csontváry világnagyság, de nem lehet celeb – Így menekültek meg a patikus festő döbbenetes képei

Csontváry Kosztka Tivadar világnagyság, de soha nem lesz világhírű, nem lehet belőle celebet csinálni – állítja Romváry Ferenc művészettörténész. Lenyűgöző munkásságának csak egyik, de talán a legfontosabb eredménye volt, hogy Csontváry képeit megmentette a szétszórattatástól. Hihetetlen tehetséggel látta meg a különös értékeket padlásokon, raktárakban, kiállításokon. Kieselbach Tamás galériatulajdonos, Romváry önéletrajzi kötetének, A képtárcsinálónak a fő támogatója azt mondta a művészettörténészről: kvalitásérzéke, nyitottsága, bátorsága, belső ereje és tudása mellett szeme van az izgalomra.

2017. december 22., 19:46

Szerző:

Romváry Ferenc művészettörténész-hallgatóként 1963-ban töltötte szakmai gyakorlatát a Nemzeti Galériában, amikor Németh Lajos egyetemi tanár, művészettörténész – aki „szélsőséges álláspontokat tudott egymáshoz közelíteni úgy, hogy saját elveiből soha egy tapodtat sem engedett” – elkezdte vizsgálni a raktárból előszedett Csontváry-képeket. Romváry ott tanulta meg a képelemzés módszerét, s érzett rá annak a nagy találkozásnak az élményére, ami egy kép és értő nézője között létrejött.

Romváry korábban is látott már Csontváry-alkotást. Tompa Kálmán műgyűjtőnél, „a művészek orvosánál” hetente találkozott egy társaság: Illyés Gyula, Ferenczy Béni, Supka Géza, Pécsi Sándor

és még sokan mások, ahogy a filmek stáblistájában írnák. Rokoni kapcsolatainak köszönhetően egyszer bekerült ebbe a társaságba. Úgy emlékszik, egy kis faragott széken ült, és vele szemben lógott a falon Csontváry Római híd Mostarban című képe. Ettől kezdve már-már spirituálisan kötődött a festőhöz, az ő „művészetével való találkozás, a vele való gyönyörrel teli munkálkodás páratlan égi adomány” – írja A képtárcsináló című kötetben.

Az első Csontváry-képet a Tompa-gyűjteményből vásárolta meg múzeuma számára. Tompa akkor már évek óta Veszprémben és Tihanyban házalt a képeivel. Leköltözött volna a Balaton visszhangos településére körzeti orvosnak, a festményekért csak egy házat kért, ahol barátai nyaralni tudnak. Nem adták meg neki. Romváry pécsi ajánlatára rögtön igent mondott.

A pécsi képtárcsináló a Csontváry-életmű nagy felfedezőjének, megmentőjének Gerlóczy Gedeon építészt tartja. Gerlóczyt 1919-ben egy kiadó műterem hirdetése vitte az akkor már pár hónapja halott Csontváry lakásába. Az építész az örökségből származó részvényeit akarta ingatlanba fektetni, hogy megvédje az inflációtól. Amikor benyitott a műterembe, hét-nyolc hozzátartozó rendezgette az iratokat, dobálta ki a papírkosárba.

„A szót egy fiatal festőművész rokon vitte, ki ismételten hangoztatta, hogy a festmények, rajzok művészi értékkel nem bírnak, de mivel a képek kitűnő minőségű belga vászonra vannak festve, komoly értéket jelentenek, mert ilyen vásznat itthon már régen nem lehet kapni – írja visszaemlékezésében Gerlóczy Gedeon. – Nézegetés közben az egyik hengert véletlenül megrúgtam, és abból a Magányos cédrus bontakozott ki. Ez a festmény olyan döbbenetes erővel hatott rám, hogy gondolatokba merülve tépelődtem megmentésének lehetőségén.”

S Gerlóczy cselekedett is. Így menekültek meg a patikus festő döbbenetes képei.

Romváry immár pécsi művészettörténészként ismeretlenül, telefonon hívta fel az akkor már 71 éves Gerlóczyt. Legalábbis azt hitte, ismeretlenül, de Romvárynak akkor már híre ment a fontosabb gyűjtők körében. Megegyeztek abban, hogy a Csontváry-képek Pécsre kerülnek. „A Naphegyen éltem meg a háborút, láttam, ahogy felégették a Várat. Olyan biztonságos helyen szeretném tudni a képeket, ahol szakértők gondozzák” – mondta Gerlóczy.

Baranya megye politikai vezetői nem örültek a szenzációs szerzeménynek, azt mondták, nem áldozzák fel érte Pécs egyetlen kiállítóhelyét. A város országgyűlési képviselője, Aczél György azonban közbelépett, utasította őket, hogy fogadják be a képeket.

Később kiderült, hogy a kulturális kormányzat már régóta próbálkozott Gerlóczynál, „de ő minden ajtót becsapott”. Romváry személye adott garanciát Gerlóczynak arra, hogy biztos kezekben hagyja a gyűjteményét.

Ez is felbátorított arra a „pimaszságra” – mesélte Romváry, amikor a képek akkori állapotáról kérdeztük –, hogy három profi restaurátort kérjek. Vidéken akkor egyetlenegy sem dolgozott. Végül három abszolút profi szakembert kaptam, akik az egész életművet, köztük a magángyűjtemények képeit is csodálatosan restaurálták. 1994-ben aztán megnyílt a pécsi kiállítás, ahol a Nemzeti Galériában maradó Taormina kivételével minden Csontváry‑kép szerepelt.

1968-tól 1991-ig tizenkét Csontváry-alkotás került a pécsi Modern Magyar Képtárba, többek között a Bedő-gyűjteményből, de Romváry megszerezte Kunvári Bella fogorvosnak a betegektől főleg fizetségként kapott képeit is.

Romváry Ferenc munkásságának csak egy, bár kiemelkedő, meghatározó része volt a Csontváry-képek megszerzése, megmentése, a múzeum megalapítása. Nevéhez fűződik még többek között a tizenkétezres pécsi Modern Magyar Képtár 20. századi gyűjteménye, a Zsolnay Múzeum, a Múzeumutca a pécsi káptalani negyedben, a Martyn, a Vasarely, az Amerigo Tot és a Nemes Endre múzeum, Pierre Székely Péter Kőkertje, Schaár Erzsébet Utcája és a Baranyai Cigány Művészek Múzeuma is.

A Csontváry-gyűjtemény sorsáért a mai napig felelősséget érez, és szeretné, ha Pécsett maradnának az alkotások.

Csontváry világnagyság, de soha nem lesz világhírű, nem lehet belőle celebet csinálni. Reménytelen. Vágyálom marad a Miniszterelnökség vezetőjének, Lázár Jánosnak az elképzelése – válaszolta, amikor könyvbemutatója után arról kérdeztük, mekkora esély van arra, hogy Csontváry bekerüljön a legnagyobbak közé a világ képzőművészeti életében. A gyűjtő válaszul először könyvének sorait idézte:

„Száz, de legalábbis ötven évvel késtük le a nagy nemzetközi megmérettetést.” Könyvében részletesen ismerteti a kihagyott lehetőségeket. A nyolcvanas években bemutathatták volna Párizsban, a Pompidou Központban, meg Amszterdamban és Londonban is, de a döntéshozók három évig gondolkodtak rajta. Végül Stockholmba, Münchenbe és Rotterdamba vitték el kiállítani a festményeket.

Romváry szerint „a kiállítások előkészítése során elhangzott Stockholmban is, Rotterdamban is, ha a magyar fél részéről a miniszterelnök vagy a legnagyobb közjogi méltóság vállalja a védnökséget, és amennyiben a kiállításon személyesen részt vesz, svéd részről a király, holland részről akirálynő is jelen lesz a megnyitón. Magyar részről nem történt ilyen vállalás, így ezzel a helyi sajtó jelenlevésének nagy nyilánosságát elmulasztották.”

A képtárcsináló arra is felhívta a figyelmet: Csontvárynak nagyjából száz műve van, abból hetven festmény, a többi grafika, rajz. Az alkotások nagy része állami tulajdonba került, védett, tehát nem mobilizálható. A magántulajdonban őrzött képek nem közelítik meg a Magányos cédrus, a Baalbek vagy a Mária kútja Názáretben című festmények színvonalát. Mindez kevés ahhoz, hogy a világ érdeklődését felkeltse. A rácsodálkozásra pedig mindig a nemzetközi műkereskedelem képes inspirálni a közönséget. Ám ha a Magányos cédrus, a Baalbek és a többi jelentős festmény nem eladó, az alkotóról nem igazán vesz tudomást a világ.

Kieselbach Tamás rendkívül udvariasan, de hozzáfűzte a saját véleményét Romváry szavaihoz. Szerinte ha Csontváry előtt nem hajolt meg a világ, az csak azt jelenti, valamit rosszul csináltunk.

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.