Az emlékezés tévútjai

Nemrég jelent meg új regénye Megyek utánad címmel. Kötete érzelmi veszteségek leltározása. Az író azt mondja, szüksége volt erre, új életet akart kezdeni, de azért mégsem önéletrajzi a mű. Arról is beszél a 168 Órának: bár könyveiben felülemelkedik a politikán, publicisztikáiban nem hallgathat a hatalom tébolyáról. KARÁCSONY ÁGNES interjúja.

2014. június 13., 14:00

- Ott hagytuk abba három éve, amikor előző regénye, a Mellettem elférsz kapcsán interjút adott a 168 Órának: azért kellett felfejtenie családi legendáit, hogy múltja végül „elférjen” ön mellett.

– Így van. El akartam jutni odáig, hogy már ne az elődöket tegyem felelőssé magánéleti küszködéseimért.

– Új könyve mintha kiegészítené az előzőt. Folytatja a múlttisztázást. Szerelmi viszonyokon keresztül tekint vissza a fiatalkori férfiúi örvényekre.

– Igaza van, a két regény összetartozik, noha külön-külön élnek, mégis párbeszédben vannak. Eddigi könyveim voltaképpen egyetlen élettörténet patchworkjei. Szabálytalan színes szövetek, amelyek átfedik egymást.

– Lehet, hogy ugyanazt az egy regényt fogalmazza újra és újra?

– Tényleg örökké a mélybe fúrok, sebeket tépek föl, vigaszokon töprengek. Nem ereszt a mániám, az énkeresés. Korábban a családi ütközési pontokat kutattam, az új regényben egy férfi érzelmi tévútjait gyerekkorától a válóperéig, ahogyan a kapcsolati áramkörét feltöltik szerelmek, barátságok, féltékenységek, hazugságok, örömök.

– Főszereplőjét Darunak hívják. Az író olykor kiszól a sorok közül, átvált első személyre, megjegyzi: „Dar- én vagyok.” Véleményezi is a mából Dar- múltbeli érzelmi iramait, egykori gondolkodásának megbicsaklásait.

– Narrációs játék ez, „találkozás egy fiatalemberrel”, aki nálam a másik irányból jön. Itt ifjú énjén kéri számon a felnőtt a gyöngeségeit – legyen szó megcsalásról, birtoklási vágyáról vagy éppen érzéketlenségéről a jugoszláv háború iránt. Azt hisszük, a géneken meg a gerincen múlik minden, persze azokon is, de a szülői intelmeknél gyakorta nagyobb hatással van ránk, kiket szerettünk, milyen körbe keveredtünk, ott kiket szerettek. Gimnazista barátaim, akikkel máig jóban vagyunk, mindig megjegyzik: „Krisztián, nekünk köszönheted, hogy író lettél!” Közben nevetnek, és idézik a borzasztó középiskolás verseimet. De igaz: tizennégy évesen elkerültem otthonról, kollégista lettem, onnantól a szerelmek és a barátságok is neveltek. Már csak ezért is őrületes lecke volt a regény megírása.

– Újra végigélni érzéseit?

– Inkább belegondolni és ráeszmélni: hányszor csak egy irányba nézett a saját igazságom! Nem érdekelt, a másikban milyen károk keletkezhetnek. Hálás vagyok a sorsnak, hogy nem futottam félre, miközben az egómat faragtam, hogy sokan még mindig szóba állnak velem, megbocsátanak.

– Kétségtelen: regénye elolvasása után az ember azonnal leltározni kezdi érzelmi pazarlásait. Valaki azt is írta a könyv kapcsán: legszívesebben felhívná tíz évvel ezelőtti szerelmét, barátját, hogy „beszéljünk még”.

– Hozzám is eljutottak utóhangok a múltamból, ám olyan dübörgően, hogy eddig még nem is mertem beszélni róla. Könyvemben Dar- egyik szerelme fölakasztja magát. Történetesen az én kamaszkori szerelmem is öngyilkos lett. A regény megjelenésének másnapján valaki kitette a Facebookra a szegvári általános iskola 1989-es ballagását. A miénket. Addig nem tudtam a videó létezéséről. Két személyt azonnal észrevettem rajta. Egyik az apám volt, aki tizenegy éve meghalt, és akiről sosem láttam mozgó felvételt, csak fotókat. A filmen áll a tömegben és félrefordítja a fejét. Egy ilyen pillanat kikészíti az embert. A videó megörökítette azt a lányt is, aki öngyilkos lett aztán. És ugyanolyan, amilyennek leírtam, pedig már nem emlékeztem rá. Ugyanakkor mégsem önéletrajz a regény. Benne vannak az élményeim, a személyiségem lenyomatai is, de elkeverve, átírva, tényleg fikcióvá rajzolva. Amiből már akadt félreértés is.

– Elmondható?

– Szintén egy régi szerelmem – bölcsészkart végzett, értelmes lány – fölfedezni vélte magát a könyvben. E-mailt küldött: ő pontosan érzékeli a regénységet, hiszen az ő figurája is egészen más, de őt éppen a fikció bosszantja, mert környezete valóságnak veszi azt is, szembesítik vele, ő meg magyarázkodik. Ennél már csak az lenne baljósabb, ha magam is a regényemet hinném el a valóságnak. Szabó Magda, akit imádok, és aki egész életében alanyi történeteket mesélt, visszaíródott saját életébe. Szép, ám ironikus befejezése életművének a Für Elise, amely szinte végig fikció, mégis önéletrajzként definiálta. Én nem akarok a magam fikciójává válni, és íróként felolvadni egy kitalált figurámban.

– Egyik kulcsmondata a regénynek, már a vége felé: meg kell szabadulni az érzelmi veszteségektől.

– Ez is rímel az előző könyvre. Akkor úgy gondoltam, ha végigjárom az elődök útját, megismerem motivációikat, a családi tüskéket is kihúzom magamból. Az új regényben pedig szeretnem kellett annyira az emlékeimet, hogy megváljak tőlük, különben megbocsáthatatlan fájdalmakat okoznának. Nemrég új fejezetet nyitottam a magánéletemben. Ahhoz ki kellett mondanom: nincs bennem harag, a kudarcot is elengedem.

– Nem politizál a kötetben. A rendszerváltás csak egyetlen mondat benne. De rendszeresen ír publicisztikákat. Több írókollégája viszont mostanában inkább távolodna a politikai véleményezéstől. Privát beszélgetésekben jelezték, az utóbbi években annyira elhasználta őket a sajtó az ellenzéki szókimondásokhoz, hogy hagyjuk töltődni őket az irodalommal, a hatalom tébolyáról meg másokat kérdezzünk.

– Megértem a társaimat. Nekem is jobb arról beszélni, miként tudunk szeretni, mint folyton fújtatni, hogy éppen hova rondított a hatalom. Én sem bírom a vergődést ebben a szétszálazott és elkaszinózott hazában, hogy ugyanazokat a köröket futjuk mindig. Rámegy az én egészségem is, szorul a szívem, utálom. Ha egy, a németországihoz hasonló demokráciában élnénk, hagynám is a közéletet. Ám ahonnan én jövök, annak a világnak a kezét elengedte a politika: a paraszti középosztály, amely a nyolcvanas években még tisztességgel és méltósággal tudott élni, mostanra nyomorba süllyedt, ezt pedig nem viselem el. Sőt kudarcként élem meg, hogy ők hiszik „a félve szeretett vezért”, és a populista retorikával szemben engem, az én publicisztikáimat tartják kekeckedőnek. Nem tudom megértetni velük: én éppen őértük beszélek, nekem ugyanis kényelmesebb lenne hallgatni, akkor akár lehetnék a hatalom „népi kegyeltje”, ha kedvük tartaná, elringatnának díjakkal. Móricz Zsigmond is hiába próbálta leleplezni a korhazugságot. Az 1925–26-os naplójában ír egy felvidéki körutazásáról, hogy „Szlovenszkóban” nincs is belső viszály, európai gondolkodású, felszabadult magyarokat talált ott. Erre Magyarországon tizennyolc megyében azonnal hazaárulónak és „bacilushordozónak” nyilvánították. Ugyanabból a közegből jövök, mint Móricz. Ha hallgatnék, kollaborálnék, és azt üzenném: elfogadom a mai hazug hatalmi retorikát, hogy lehet letagadni, lehet másként emlékezni, lehet kibújni a felelősség alól. Én nem hallgathatok.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.

2024. december 22., 12:49

Már csak pár nap van vissza karácsonyig, szóval ilyenkor már bátran lehet hangolódni az ünnepi filmekkel. Mutatjuk a Disney+-on fellelhető legjobb alkotásokat, amiket tényleg nem érdemes kihagyni.