Arcterápia szobrokkal

A milánói dizájnhéten.

2021. szeptember 1., 22:52

Szerző:

Az érzelmek fontosságára irányítja figyelmünket gigantikus arany, ezüst, pink és metálkék arcszobraival Richard Yasmine libanoni bútorszobrász és digitális művész, akinek installációi most a milánói dizájnhéten szerepelnek. A világ arca (Il viso del mondo) című projektjét a popkultúra élénk színei és karakterei inspirálták. Geometrikus körgallérokkal díszített szobrai mintha óriási babafejek vagy rajzfilmfigurák lennének, színes parókában, arcvonások nélkül, talán éppen ezért is letisztultságot, nyugalmat, már-már empátiát sugároznak.

Magasfényű, rozsdamentes acél felületük visszatükrözi a környezetüket, tehát a hatalmas arcok valójában az őket nézők érzelmeit láttatják. Így válik interaktívvá a műalkotás és közösségivé, hiszen az emberek egymást is felfedezhetik a szobrok arcában. A bejrúti alkotó azért választotta témájának az arcot, mert szerinte ez az egyik legfontosabb szervünk, egy dinamikusan változó vászon, kommunikációs képernyő és a társas kapcsolatteremtés eszköze, ami számtalan érzelmet tud drámai erővel megjeleníteni.

„Az arcszobrok segítenek kapcsolatba kerülni a legbensőbb énünkkel. Miközben nézzük őket, egyszerre elmélyült és tudatos állapotba kerülhetünk, így meghallhatjuk a lelkük hangját és kívánságait. Ez egyfajta terápia, ami segít ez elmének helyreállítani az önbizalmat, a harmóniát a lélek, az egó és a tudat között” – mondta Yasmine a Designboom művészeti portálnak.

A dizájner régóta készít geometrikus, hibrid tárgykollekciókat, Milánóban kiállítanak ezekből is kettőt: a Flowing Fragments (Hullámzó részletek) a bútorgyártás közben keletkező hulladékot hasznosítja újra székként és asztalként használható szobrokként. Az After Ago (Után előtt) betonból, akrilból, kartonból és kerámiából gyártott, kézzel festett kollekciója a több mint 200 ember életét követelő 2020-as bejrúti robbanás emlékére készült. A tárgyak egyszerre szimbolikusak és funkcionálisak, akad köztük tálca, polc, gyertyatartó és váza.

A minden oldalukon végigfutó, optikai illúziót keltő csíkok Bejrút kettős természetét, és az ebben vibráló feszültséget jelenítik meg: a fekete szín a fájdalmas múltat és a kiszámíthatatlan jövőt jelképezi, a fehér a béke és a biztonság iránti vágyat. Yasmine az Instagram-oldalán a munkái mellett szeretett városát is bemutatja saját street fotóin.

(Kiemelt kép: A verseny győztesének járó trófea, a Senza Fine a milánói dóm előtt. Fotó: Miguel Medina / AFP)