Amadeus-bemutató Kulka Jánossal és Keresztes Tamással
Június 18-án az Orlai Produkciós Iroda a Belvárosi Színház színpadán mutatja be Peter Schaffer világhírű darabját Szikszai Rémusz rendezésében. A főbb szerepekben Kulka Jánost, Keresztes Tamást, Fodor Tamást és Lovas Rozit láthatja a közönség.
„Mozart zseni volt. Ez ma már nem vitás, de saját kora gyakran az ügyes virtuózt, a kulturális látványosságot látta benne. Antonio Salieri, a bécsi udvari zeneszerző az egyetlen, aki rögtön felismerte: ilyen muzsika kizárólag isteni sugallatra születik. Élet-halál harcba kezd tehát, hogy Mozarttal szemben ő legyen a kiválasztott, akinek hangján megszólal az örökkévalóság. Peter Shaffer világhírű műve természetesen fikció. De mi van, ha valóban igazak a korabeli feltételezések. Mi van, ha Mozartot valóban meggyilkolták? És mi lehetett az indíték?” – olvasható az előadás színlapján. A darab bemutatásának aktualitást ad, hogy a mű Miloš Forman rendezte Oscar-díjas filmváltozata éppen 30 évvel ezelőtt került a mozikba.
Orlai Tibor producer és Zöldi Gergely dramaturg, fordító évek óta igyekszik a közönséget nyáron is becsalni a színházba. Az Amadeus nem csupán az új fordítással (Zöldi Gergely munkája), hanem Szikszai Rémusz formabontó, új rendezői megközelítésével is garantálja, hogy a színpadi mű és a filmváltozat kedvelői is új oldalról láthassák a két zenei virtuóz kapcsolatát. Mozart szerepében Keresztes Tamást, Salieriként Kulka Jánost láthatják a nézők.
Fodor Tamás: A kétarcúság humora és ellentmondása
„Kamarajellegű lesz az előadás nagy statisztéria nélkül, nem jelenik meg egy egész operaház, de erre talán nem is gondol senki. Ahogy Szikszai Rémusztól megszoktuk, és ahogy sok független színházban, itt is több szerepet játszik a színész. Rémusz a szereposztást úgy alkotta meg, hogy ezek a figurák vagy kiegészítői vagy ellentétei legyenek egymásnak. Három szerepem van, két karakter és egy olyan résztvevő, ami szintén ismerős lehet a független színházakból: itt venticellóknak hívják, ami szellőt, szellőcskét, fuvallatot jelent. Rémusszal nagy gyakorlatunk van a közös alkotásban, így alakul majd a venticellók szerepe, funkciója. A rendező meghatároz egy sor peremfeltételt, és abban elkezd az ember létezni. Ezért próbáról próbára alakulnak a helyzetek, a helyszínek, a karakterek és a cselekvések is.”
Szikszai Rémusz :A történetet kell jól elmesélni
„Az olvasópróbán felolvastam a darabot, mondtam róla pár szót és megmutattam a díszletet. Tükörfalak vannak benne, tükörkeretek. Lipótmezőt, vagy más kastélyból lett bolondokháza érzetét keltik és a benne lévő tárgyak is erre utalnak majd, hiszen a darabnak ez az alaphelyszíne, de nem annyira konkrét, mint inkább egy elvont tér lesz. Ez pedig jól passzol az emlékezéshez, hiszen Salieri visszaemlékezései adják a történetet. A közönségnek is valószínűleg lesz előképe, amikor beül majd az előadásra. Az Amadeusnak van egy legendája, ezzel meg kell küzdenünk. Van a klasszikussá vált Forman film, és születtek legendás színházi előadások is Magyarországon. Igyekszünk mi is olyat csinálni, ami érvényes.”