A világ legnagyobb zongora-fesztiválja
Szombaton ért véget az idei KlavierFestival Ruhr, a világ legnagyobb zongora-fesztiválja. Helyszínei nem romantikus olasz városok, svájci üdülőhelyek, vagy milliós metropolisok, hanem a Ruhr-vidék, a német nehézipar egykori fellegvára. A bányák és kohók helyett már régen környezetbarát iparáról – különösképpen pedig virágzó kulturális életéről ismert. Az idén immár 24. alkalommal megrendezett fesztiválon május elejétől 19 városban, 29 helyszínen adtak hangversenyeket. Ilyen „sűrűségű” zenei program-sorozat sehol máshol nincs a világon.
A helyszínek változatosak: hagyományos hangverseny-termek mellett kastélyok és kúriák, egyetemek – és (amint a koncertek tv-közvetítéseiből sokan ismerik) immár e célt szolgáló nagy gyárcsarnokok.
Míg tavaly a Liszt-emlékév keretében a magyar mester alkotásai álltak a középpontban, idén öt, francia illetve amerikai zeneszerző, akik rányomták művészetük bélyegét a 20. sz. muzsikájára: a 150 éve született Claude Debussy, a 75 éve elhunyt Maurice Ravel, a tengerentúlról pedig a 75 éve eltávozott George Gershwin, a 100 éve született John Cage és a 75 éve született Philip Glass. A legjobb francia zongoraművészek egész sora tolmácsolta Debussy és Ravel életművének központi alkotásait. A fesztivál egyik hagyományos csúcspontja a „Külön műszak” elnevezésű zongora-maraton. A bochumi Jahrhunderthalle-ban egy június-végi estén18 órától éjfélig Ruhr-vidéki nagyvárosok zenei főiskoláinak hallgatói tolmácsolták Debussy és Ravel műveit.
Nem kisebb érdeklődés kísérte a Gershwin-koncerteket, amelyeken többek mellett a mesterről elnevezett zongoranégyes adott elő variációkat a klasszikusokra: a Kék rapszódiára és társaira. John Cage, Arnold Schönberg tanítványa, a modern zene egyik úttörője nagy életművet hagyott maga után. Margaret Leng Tan és Steffen Schleiermacher tolmácsolták alkotásait. Az utóbbi – zeneszerző és pianista – 18 CD-re vette fel Cage valamennyi zongorára írt művét. Mellettük és a vezető francia művészek mellett idén is a világ minden tájáról érkeztek a Ruhr-vidékre az előadók, köztük például Daniel Barenboim, Ivo Pogorelich, Schiff András. Sajátos színfoltja volt a fesztiválnak a „Jazz-Line” hat koncertje, olyan vendégekkel, mint az évente visszatérő Chick Corea és Bobby McFerrin.
Külön hangversenyeken, „A kiválók legjobbjai” sorozatban mutatkoztak be a jövő legnagyobb ígéretei, a bonni Beethoven- verseny, az ARD 60. Nemzetközi Zenei Versenye, a Vevey-i Clara Haskil zongoraverseny, a moszkvai Csajkovszkij-verseny és a Tel-Aviv-i Rubinstein-verseny tavalyi győztesei. A KlavierFestival Ruhr 2012 idei díját Radu Lupu, a világhírű román zongoraművész kapta, akinek munkásságából különösen Schubert-interpretációit emelték ki a tiszteletére rendezett ünnepségen. Egyébként a fesztivál programjában két Schubert-dalestet is találhattunk. A hangverseny-sorozat másik kiemelkedő szereplője volt a fellépésektől visszavonult Alfred Brendel. Először tartott (nyilvános) mester-iskolát a tavalyi Bozen-i Busoni-verseny díjazottjai számára.
A nagyszabású zenei ünnep egyik sajátossága, hogy (ellentétben sok nemzetközi fesztivállal) nem a különösen tehetős, exkluzív közönségre épít, hanem célja, hogy minél több emberhez vigye el az úgynevezett komolyzenét. Így a belépőjegyek kétharmadának ára 15-45 euró között mozgott, ami - tekintettel a koncertek színvonalára, fellépőire - nyugat-európai viszonylatban igen mérsékeltnek számít. Ez annak is köszönhető, hogy sokan, vállalatok és magánszemélyek, anyagilag támogatják a fesztivált: alapítóinak baráti köre idén jó egy millió eurót adott össze. Prof. Franz Xaver Ohnesorg, a fesztivál intendánsa, ennek ellenére nem volt könnyű helyzetben: a válság miatt csökkent a nagy energia-szolgáltató cégektől kapott támogatás, de a kiváló és közkedvelt menedzsernek így is sikerült szilárd alapokra állítani a jeles fesztivál jövőjét.
Magdolna Wiebe
További írásokat olvashat Németországról a