A nap, amikor egy istentagadó humorista tanít meg a gyász feldolgozására

Ricky Gervais Mögöttem az élet című sorozata egy mizantróp újságíró traumáin keresztül vezeti el a nézőket az élet értelméig.

2022. január 28., 18:00

Szerző:

Az angol humor ismerőinek bizonyára nem kell bemutatni Ricky Gervaist, a stand-up műfaj egyik legismertebb aktuális képviselőjét. A humorista-színész-rendező-megmondóember munkássága ugyanis magába foglalja a brit Office sorozat megalkotását, amely a világhírűvé vált amerikai változat alapjait tette le, de bizonyára sokan találkozhattak vele az elmúlt évek Golden Globe-gálái kapcsán is, ahol a hollywoodi sztárokat kegyetlen poénjaival döngölte a földbe. Épp a napokban közölte a humorista, hogy a nézettségi gondokkal küzdő Oscar-gála vezetését is szívesen elvállalná – akár ingyen is –, ha megengednék neki, hogy bármit mondhasson. Erre persze nincs nagy esély.

A híresen ateista, mizantróp, mégis messze földön ismert állatbarát humorista eddig sem számított kezdőnek a sorozatgyártásban: több széria is köthető a nevéhez, mint például a Derek, vagy a Futották még.., de egyik sorozata sem tudott túlélni két évadnál többet. Egészen eddig a pontig, ugyanis a Netflix évekkel ezelőtt gyümölcsöző üzletet kötött a humoristával a Mögöttem az élet szériáját illetően. A 2019-es első évad bemutatása után szinte egyből biztossá vált a folytatás, ugyanis a fekete humorral operáló dramedy sorozat a streaming-szolgáltató legnézettebb brit sorozatává vált a maga több mint 100 millió nézőjével.

És hogy minek köszönhető ez a hatalmas siker? Elsősorban nem a humornak és nem is a karaktereknek – bár biztos az is segített, hogy Gervais szinte magát játssza a sorozatban –, hanem az üzenetnek, amit a Mögöttem az élet sugároz.

A történet szerint ugyanis Tony (Ricky Gervais) felesége elvesztése után gyakorlatilag kukába dobja a hitét az életben, a sorsban és egyáltalában az emberekben. Ha nem lenne a kutyája, már rég öngyilkos lett volna, napjainak nagy részét már csak a piálás és a szerettéről készült videók nézegetése teszi ki. Ez okoz neki egyedül örömöt, ha egyáltalán még tud ilyet érezni.


Fotó: Netflix

Mit mond el a gyászról?

A háromszor hat részes sorozat – ami rövid játékidejének köszönhetően akár fél nap alatt lepörgethető – betekintést enged a főszereplő gyászfeldolgozási folyamatába. Tökéletesen mutatja be azt is Tony reakcióin keresztül a sorozat, hogy a gyász nem egy univerzális folyamat, ugyanazokkal a magállókkal, hanem mindenkinek más.

A feldolgozási folyamat első állomását, a tagadást szinte teljesen kihagyja a sorozat, Tony ugyanis teljességgel tudatában van annak, hogy felesége nincs többé; épp ezért érzi értelmetlennek folytatni az életét. Az izoláció azonban erősen megfigyelhető az esetében: nem jár társaságba, sőt szó szerint taszítja el maga körül az embereket, és otthon iszik egyedül. Munkáját is csak azért végzi, hogy kiadhassa magából a dühét, és hogy mások szimpátiáját kihasználva szidhassa az embereket. Ezzel pedig már a második fázison is túl vagyunk, a harag ugyanis Tony alapvető személyiségjegyei közé tartozik.

Az alkudozás fázisa is tetten érhető: azzal próbálja meg fenntartani felesége emlékét, hogy folyamatosan a róla készült videókat nézi. Egyfolytában újraéli közös pillanataikat, az érzelmi köteléket pedig nem hagyja felbomlani. És itt a negyedik fázis, ami egészen az utolsó képkockáig megfigyelhető a sorozat szinte minden egyes karakterén: a depresszió.

Tony ugyanis fél nyitni a külvilág felé, és ha bárki más tesz felé gesztust, egyből támadásként fogja fel, és csírájában elfojtja egy lehetséges jövendőbeli kapcsolat lehetőségét.

A főszereplő csak akkor képes a közjó érdekében tenni, amikor azt senki nem látja: apró kis gesztusokon kívül azonban jó ideig nem tesz tudatosan semmit a körülötte lévőkért. És itt fontos kihangsúlyozni azt, hogy tudatosan. A tudattalan, ösztönös cselekedetei hatására ugyanis, ahogy halad előre a sorozat, egyre több jót cselekszik, mígnem végül eljut oda, hogy kifejezetten empatikussá válik másokkal – még ha azt szarkazmusba is burkolja. Ez sok esetben abból fakad, hogy visszamenőlegesen is ki akarja érdemelni felesége szeretetét, és megmutatni a környezetének, hogy mennyivel jobb emberré tette.


Fotó: Netflix

A fejlődésben, a továbblépésben azonban minden tényező korlátozza őt: egy kis helyi lapnál dolgozik, ahol értelmetlenebbnél értelmetlenebb riportokat készít, a környezete pedig finoman szólva is lehúzó. Ez az elején még kapóra is jön neki: a nihilizmusa odáig süllyed, hogy már a drogokat is kipróbálja, hátha valami véget tud vetni a szenvedésének. Végül rájön, hogy a környezete felemelésével – hacsak apróságokat is tesz –, de értelmet tud adni az életének.

Mit tanulhatunk a sorozatból?

Gervais több interjúban is elmondta, mekkora jelentősége van a sorozatnak sokak számára. Tapasztalatai szerint ugyanis az utcán nem a poénjai miatt állítják meg, hanem azért, hogy megosszák vele, mennyit segített egy-egy trauma feldolgozásában. Ez bizonyára furcsán hathatott az alapvetően humorérzékéből élő Gervaisnek, de valahol épp ezért is tartotta fontosnak, hogy ne nyújtsa túl feleslegesen a történetet, de ne is hagyja félbe. A nézők közül sokaknak úgy csapódott le a sorozat, hogy önéletrajzi ihletettségű lehet, azonban Gervais nem saját traumából dolgozik: barátnője, Jane Fallon – akivel a nyolcvanas évek óta együtt van – ugyanis él és virul.

Az első és a második évad szinte azonos, repetatív narratívát vonultat fel: Tony depressziós, magánzó életet folytat, és a környezetében lévőktől érkező szeretet nem segítségként, hanem támadásként fogja fel, amire minden alkalommal kegyetlenül válaszol. A harmadik évadra viszont elkezdi megérteni, mi az a néhány dolog az életben, amiért érdemes folytatni a kalandot, és szépen-lassan hozzászoktatja magát a gondolathoz, hogy ennek az életnek nem lehet így vége. Ráébred, hogy rengeteg olyan ember van, akinek sokkal rosszabb a sorsa, mint az övé, és azzal, hogy sajnáltatja magát, csak az ő áldozatukat teszi semmissé. 


Fotó: Netflix

Rendkívül értékes, de közel sem tökéletes

A harmadik évad kiváló befejezést ad a sorozatnak, de valahogy olyan érzése lehet a nézőnek az utolsó képkockáknál, hogy Tony jellemfejlődése mintha kicsit elnagyolt lenne. A főszereplő egyszerűen túl gyorsan vált mizantrópból kis túlzással emberbaráttá, ami ha nem is rontja el a záróakkordot, bizonyára sokaknál hagy keserű szájízt maga után. Az utolsó évadban aktualitásokat is bedob a Tambury kitalált városban játszódó sorozat: a koronavírus-járvány is szóba kerül, de annyira feleslegesen, hogy egyszerűen erőltetettnek hat.

Nincs érdemi hatása a cselekményre, senkit nem látunk maszkban, vagy betegen. Egyszerűen csak azt akarták megmutatni, mennyire ügyesen tudják áttörni a negyedik falat a néző és a sorozat között – de ez nem sült el túl jól.

Végül pedig a karakterek: a sorozat alapvetően rengeteget operál a cringe-humorral, ami egy bizonyos szintig rendben is van, ez valahol Gervais specialitásának is mondható. De az utolsó évadban néha már olyan ízléstelen dolgok hangoznak el, hogy az sokaknál ki fogja verni a biztosítékot. Nem mellesleg az is zavaró, hogy a korábbi évadokban rendre feltűnő kisebb mellékszereplők közül a harmadik, egyben záróévadból többen is hiányoznak. Ennek bizonyára praktikus okai volt – hogy másoknak is lezárást tudjon adni a széria Tony-n kívül – de az összhatást mindenképpen rontja.

Így hát azt lehet mondani, hogy a Mögöttem az élet a hibái ellenére is rendkívül értékes sorozat. Három évad alatt képes volt eljutni a depressziótól az életigenlésig, amiből rengeteg néző tanulhat.

 

(Kiemelt kép: Netflix)

A fegyveres erők volt parancsnoka, Günter Höfler őszinte és komoly vitát sürget az osztrák biztonságpolitikáról. Oroszország Ukrajna elleni agressziós háborújával teljesen megváltozott az európai biztonsági helyzet, ami az osztrák fegyveres erők jövőbeni felállításának és az ország biztonságpolitikai irányvonalának elemzését és megvitatását teszi szükségessé.

Egy több mint százéves villamos-motorkocsival is lehet utazni vasárnap, a gyereknapon a fővárosi Széll Kálmán tér és a Hűvösvölgy között – tájékoztatta a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) csütörtökön az MTI-t.