A konformitás a kultúra halála

Deres Kornélia nemrég megjelent, BOX című verseskötetében gejzírként tör fel a fekete humor. A költővel, színházi szakemberrel a tehetséggondozásról, az abúzusról, a színházak és kortárs színjátszás helyzetéről  beszélgettünk, de szóba került az is, mennyire fontos a támogató környezet. 

2022. július 31., 06:47

Szerző:

Milyen viszonyt ápol az álmaival, a vízióival?

Folyamatos munka nyitva tartani a bejáratot a belső tájakhoz. Én kifejezetten igyekszem. A viszony most éppen gyakorlati: pár napja értem haza Izlandról. Észak bejárása régi terv, most az IFTR konferenciáján jártam ott. Mesélték az izlandiak, hogy gyakran lehagyják őket a térképekről. Láthatatlanok, mint a tündérek, manók, akik szép számmal lakják a tájat a helyi történetek szerint. Vizionárius sziget, ahol könnyebb közel kerülni a leszakadt lélekrészekhez is.

Önnek sikerült?

Nem találkoztam más horcruxával, szerencsére.

Legutóbb megjelent, Bábhasadás című verseskötete óta milyen események határozták meg a költői (át)alakulást, énváltást, hogyan jutott el legújabb, BOX című kötetéig?

A BOX a felszabadulás kötete: a nyelv szempontjából mindenképpen. A 2017-es Bábhasadás után, ami a fülszöveget jegyző Takács Zsuzsa szerint „feszültség, talány és robbanóanyag” keveréke volt, talán úgy is mondhatjuk, hogy a robbanás megtörtént. A BOX verseinek sötét humora már nem marad a felszín alatt, hanem gejzírként kitör. Felbukkan benne a beszéd akarása, az elhallgatott családi dinamikák, a mérgező külső terek és a belső tájak kompromisszummentes bejárása. És a nevetés, persze. Azt nem mondhatom, hogy mindez koncepciózus volt, inkább „történetileg alakult így”.

Kötetét Pollágh Péter, József Attila-díjas költő szerkesztette. Hogyan nézett ki az utómunkálat? Terveznek közös könyvet, projektet?

A munka egyszerre volt intenzív és laza. Péter több mint 20 éve szerkeszt könyveket, általában rengeteg ötlettel, nyelvteremtő attitűddel, empatikus és demokratikus módszerrel dolgozik. Számomra megnyugtató, ha ő látja a szövegeket, a könyv struktúráját. Tervezünk sok közös munkát, például mesekötetet is, de kapkodni nincs miért. Éppen az ötödik verseskötetét szerkesztjük, 12 év szünet után szeptemberben jelenik meg, Régi voltam címmel: gazdag, elsöprő anyag. Az ötleteink kevesebb mint fél százaléka szokott egyébként megvalósulni, az sem pontosan úgy, ahogy terveztük. Ilyen a létezés dinamikája.

Két színháztörténeti munkája jelent meg, a Képkalapács és a Besúgó Rómeó, meglékelt Yorick. Ön mit vár el egy darabtól, amikor színházba megy?

Miután lassan 15 éve foglalkozom színházzal, mostanában már főleg valami meglepőt. Állítást, felforgatást, reflexiót: hogy mindez a vizualitás, a hangzás, a részvétel vagy a szöveg – vagy éppen ezek dinamikája – által jön létre, az nem számít. A klasszikusabb előadások helyett egyre inkább azok a műfajok töltenek el örömmel, amelyek nem megszokott módon gondolkodnak a színrevitel lehetőségeiről és a színház funkciójáról a 21. században: színházi nevelés, kortárstánc, performanszok, újcirkusz, intermediális előadások. Nem véletlen, hogy a kutatásaim is főként azt célozzák, hogy érthetővé váljon az, ami elsőre meglepő vagy eltér a normától. Az ELTE-n végzett doktori kutatásomon alapuló 2016-os Képkalapács a médiumok összejátékát figyelte a kortárs színházi előadásokban, az idén májusban, a Kronosz Kiadónál megjelent Besúgó Rómeó, meglékelt Yorick pedig a múlttal való kapcsolat sokféleségét elemzi. Főként azt, hogyan lép be a dokumentumalapú tudástermelésbe a test, mit adnak a kortárs újrajátszások vagy dokumentumszínházi előadások és miként nyitják újra mindazt, amit az archívumok lehetőségeiről gondolunk. Mostanság a történeti irányok érdekelnek: a 19. századi vizuális technológiák és populáris tudomány összefüggései, illetve az 1960-as, ’70-es évek kísérleti színházainak és performanszainak történetei.

Cáfoljon meg egy állítást: a magyar színház unalmas.

A magyar színház egy olyan struktúrában kénytelen létezni, ami a Kádár-rendszer örökségét nyögi. Vannak kiemelt helyek és a mindent felfaló bürokrácia. Másik irányból jön a hazai viszonylatban kivitelezhetetlen, vágyvezérelt gondolat, hogy a piac tartsa el a színházakat. Eközben a független színházak, mint jellemzően a megújulás helyszínei, nagyon rossz és szegényes körülmények között kénytelenek túlélni – nem is csoda, hogy az alkotók, szervezők és háttérmunkások elhagyják a szakmát vagy az országot. Színház- és kultúrtörténészként látom, hogy az „unalmas” tapasztalatában benne van a színházi szocializáció milyensége és lehetősége, a színházak infrastruktúrájának és támogatási rendszerének kényszerítő keretei, a kortárs kultúra színházfelfogása. Mire kell a színház? Nekem elsősorban nem reprezentatív héjként, hanem kortárs művészeti formaként érdekes, a kortárs történeti, egzisztenciális, kulturális, közösségi tapasztalatok reflexiós terepeként. A magyar színház tehát en bloc biztosan nem unalmas, de a jelenlegi struktúra és azok, akik érdekeltek a fenntartásában sokat tesznek azért, hogy azzá váljon. A konformitás a kultúra halála.

A teljes cikket a 168 Óra hetilap 2022. július 28-án megjelent lapszámában olvashatja.

(Fotó: Dimény András)

18:44

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.