A Herz-család milliárdjai
A Tschibo és az Eduscho kávémárka Magyarországon is fogalom. A milliárdos forgalmú német kávé-konszern tulajdonosa a cégalapító, Max Herz két fia. A harmadiknak és nővérének ugyancsak jutott a milliárdokból: ők most vásároltak be a nemzetközi Vapiano étteremláncba, amely ugyancsak ismerős a budapestieknek.
Max Herz megrendelésre kezdett pörköltkávét szállítani a németeknek a háború után és olyan legenda lett a gazdaságban, mint például Max Grundig a rádió- és tv-iparban. Herz a 60-as években már 400 fiókjában árulta a friss kávét. Öt gyerekét, köztük négy fiát, szigorúan nevelte. Lovagolni ugyan megtaníttatta őket (ez volt a papa kedvenc sportja) de zsebpénzt keveset kaptak: „Nem akarom, hogy playboy legyen belőlük”, mondogatta - s ezt el is érte. A sokat dolgozó apát azután már 59 évesen elvitte a szíve s talányos végrendeletet hagyott maga után. Abban az állt, számolt be a Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung, hogy „két legalkalmasabb fia” vigye tovább az üzleti ügyeket…
Nem meglepően kőkemény versengés indult a négy fiú között. Az első években a két legidősebb, Günter és Michael áll a milliárdos forgalmú, sok ezer alkalmazottat foglalkozató cég élén s mindent megtettek, hogy bizonyítsák: méltó utódai a sikeres alapítónak. S a sikerek valóban gyarapodnak. Nő a forgalom s beválik Günter ötlete, hogy a kávék mellett mérsékelt áron válogatott ruházati és háztartási cikkeket is árusítson üzleteiben a Tschibo. A cég a 90-es évek közepén veszi át az egyik legnagyobb vetélytársat, az Eduschot, amely nem állja tovább a könyörtelen árversenyt. A két sikeres cégvezető fivér azonban gyakran össze is különbözik, míg 2003-ra azután tarthatatlannál válik a helyzet - már nem is beszélnek egymással.
A patthelyzet megoldása: Günter és Daniela, aki fivérével tart, kiválik a cégből. Jó négy milliárd euró jár nekik a családi örökségből, az összegből beruházásokba kezdenek s éppoly sikeresek, mint a kávé-üzletben. Többek között az Escada divat-céget birtokolták, (amíg ment az a bolt, ma indiaiaké), érdekeltek a hajózásban. Voltak már rész-tulajdonosai a Puma sportszergyártónak és sok pénzt keresnek a lóversenyen – elsősorban saját lovaikkal.
Legújabban pedig a Vapianora tettek. Amely persze nem ló, hanem bonni alapítású olasz étterem-lánc, amelynek Németországban 94 üzlete van és sikeresen terjeszkedik nemcsak Európában, hanem Észak-Amerikától Ausztráliáig. Az alapötlet: minőségi olasz konyhát adni, elérhető áron. Az ötlet sikerét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az igen óvatos befektetőként ismert Günter Herz most megvette a vállalkozás részvényeinek 40 százalékát s hír szerint adott esetben az ő beruházási cége lehet az egyetlen tulajdonos is.
A 70 éves Günter egyébként rendkívül takarékos ember hírében áll. A papát arról ismerték: még azt is számolta, mennyi ceruza fogy a cég irodájában... A fiú viszonylag szerény épületben lakik Hamburgban és olcsó áruházban veszi konfekciós öltönyeit. A család többi tagjával a kivásárlás óta nincs kapcsolata: a testvérek a különválás óta csak egyszer, Joachim fivérük temetésén találkoztak: ő úszás közben hajócsavar alá került. A verseny, melyik Herz keres több pénzt, ki az apa méltó utóda, folytatódik.
További írásokat olvashat Németországról a
www.ger-mania.huhonlapon