A Bárka új márkájával Hajós bontott vitorlát

Figyelem, a CSR nem csili-ivili nyomszakértők kalandos eseteiről szóló újabb tv-sorozat! A betűszó feloldása: Corporate Social Responsibility (CSR – pongyola fordításban: vállalati szociális felelősségvállalás). Itt profitorientált szervezetek (értsd: cégek) társadalmi szerepéről, úgymond a jótékonykodás egy olyan formájáról van szó, melynek során az adakozó fél nem feltétlenül anyagiakkal, de mindenképpen hosszútávra meglapozza a megsegített biztonságát.

2008. október 3., 09:32

Úgy is mondhatnánk: ne halat adj néki, hanem tanítsd meg halászni.

E folyamat mintapéldájának bemutatására szervezett sajtótájékoztatót az értelmi fogyatékosokkal foglalkozó

Bárka Alapítványés „jótevői” a Citibank Zrt. és a NESsT – Európa Esélyegyenlőségi Kht. melyek közösen segítették felnőttkorba lépni a Bárka új márkáját.

Az eseményt moderáló Hajós András tömör megfogalmazása szerint: „Vannak, akik segítségre szorulnak, és nekik segíteni kell.”

„Sokan úgy gondolják, hogy a munka nemesít, bár én ebből elég kevés tapasztalatot gyűjtöttem – hangolta rögvest a hallgatóságot Hajós. A segítségről és a jótékonykodásról úgy vélte: "nem szabad, hogy az csak Karácsonykor, fahéjas mázzal nyakon öntött elfoglaltság legyen".

Hogy honnét szedte fel a horgonyt a Bárka és hogyan jutott el egy önálló, versenyképes márka megteremtéséig? Szabó Beáta, a Bárka Alapítvány ügyvezető igazgatója elmondta, hogy küldetésük értelmi sérült felnőtteken segíteni. Az alapítvány ’91-ben indult útjára, amikor az értelmi sérültek gondozásának koncepciója Magyarországon még egészen más volt – ők új szemléletet honosítottak meg. Kicsiny közösségük legtöbb tagja részt vesz a Bárka Műhely munkájában, a termékek előállításában.

Szabó Beáta úgy vélte: a szociális szféra mai, pénztelen, gúzsba kötött állapotából az egyetlen kiút az előre menekülés és az innovatív szemlélet.

Varga Éva, NESsT vállalkozásfejlesztési igazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy egy társadalmi vállalkozás igenis lehet fenntartható. Véleménye szerint az efféle kezdeményezések nem csak társadalmi hasznot hajtanak, hanem piaci alapon is sikeresek lehetnek, és versenyben megállják a helyüket állami támogatás és jótékonykodás nélkül is.

A NESsT egyrészt kezdőtőkével támogatja a Bárka Alapítványt, másrészt üzleti tapasztalatait is átadja és bevezeti a versenyszféra kapcsolati hálózatába, így a kezdeti bábáskodás után az saját lábára állhat – emelte ki a CSR lényegi mozzanatát Varga Éva.

A Bárka Műhely vezetője, designere, Jakab Áron mutatta be a katalógusukban szereplő pompás kézművesipari termékeket és előállításuk módját, a brand mögötti elveket. Szerinte a vásárlással nem csak egy divatos, minőségi lakáskiegészítőt, dísztárgyat kap az ember, hanem egyúttal jótékony cselekedetet is végrehajt. Mégpedig olyan módon, amelyből hiányzik az alamizsnálkodásban eleve ott bujkáló alá-fölérendeltségi viszony. Egy ilyen kézművesipari termék megvásárlásakor hangsúlyozottan egyenrangú felek cserélnek értéket.

Életének kilencvenedik évében elhunyt Mécs Károly Kossuth-nagydíjas, Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, a nemzet művésze, érdemes és kiváló művész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja.