Weöres versek és a „beszélő dobok”
A napokban a szerző vezényletével mutatták be Essenben Eötvös Péter, a világhírű zeneszerző „Beszélő dobok” című új, ütőhangszerekre és zenekarra írt alkotását. A nagy érdeklődéssel kísért premier egyúttal Weöres Sándor nevét is megismertette a német közönséggel: a rendkívüli darab rendkívüli költő-fordító-nyelvművészünknek négy, a Halandzsa-versek sorozatából származó darabjára épül.
Eötvös alkotói, dirigensi és pedagógiai munkássága szorosan kapcsolódik Németországhoz. Ott hosszú évekig élt és dolgozott s az országot, ahol ma is gyakran megfordul, második hazájának tekinti. Új darabját elsőnek a Monte Carlo-i szimfonikus zenekar mutatta be Monacóban, tavaly szeptemberben. A német premier, az esseni Philharmonieben, tisztelgés is volt a zenebarátok körében jól ismert magyar mester előtt, aki januárban töltötte be 70. évét. Eötvös a Mahler Kamarazenekar élén mutatta be alkotását s ezúttal (ellentétben a Monte Carlo-i előadással) Martin Grubinger működött közre. A fiatal osztrák ütőhangszer-művészt Eötvös 2011-ben, egy bécsi hangversenyen ismerte meg, majd számára írta „Speaking drums” című művét.
Az Essenben játszott darab különleges feladat elé állítja a szólistát. Grubinger Weöres Táncdal című, ritmikus nyelvi játékot jelentő versét beszélve, énekelve, végül pedig kiáltva adta elő – hogy aztán ütőhangszerein folytassa a sajátos muzsikát. A második tételben a szerző Arany kés forog, majd Barbár dal című verse szólal meg, hogy végül Weöres 12. századi indiai költő szanszkritból átírt ritmikus szövege támassza alá Eötvös Péter zenéjét.
Ann-yi Bingöl, a zeneszerző lánya,így beszélt a műről: „Dobolni s közben beszélni nem újdonság – gyakran látni ezt indiai ütőhangszer-játékosoknál, vagy sok jazz-zenésznél, akik zongora-játékukat énekükkel kísérik. Ez a darab a fordított utat járja: a dobos először jelentés nélküli szövegeket mond. Ahhoz hasonlóan, amint a gyermek a különböző hanghordozású ismétlésekből tanulja meg a szavakat – ebben a zenében a szólista az első tételben beszélni tanítja hangszereit, amíg azután a dobok maguk kezdenek csevegni egymással...”
A nagy sikerű koncert műsorán Eötvös alkotása mellett három, a modern zenét megalapozó, a magyar mester útját kijelölő szerző: Sztravinszkij, Debussy és Messiaen egy-egy alkotása szerepelt. Az esseni premier után további két német városban, Dortmundban és Kölnben mutatták be a „Beszélö dobok”-at, s az év folyamán a műnek Tokióban és Párizsban lesz bemutatója.
Magdolna Wiebe