Visszaállamosítják az egyik legfontosabb brit vasútvonalat

Átmenetileg visszaállamosítják az egyik legfontosabb brit vasútvonalat, miután az azt működtető társaság képtelen eleget tenni a szerződésben vállalt kötelezettségeinek.

2009. július 3., 15:11

Az úgynevezett East Coast mainline, azaz a Londontól Edinburgh-ig vezető vasútvonal a brit vasúti hálózat egyik legfontosabb eleme, amely a szigetország déli és északi részét kapcsolja össze.

A brit államvasutakat 1994-97 közt privatizálták. A vasúti infrastruktúra, például a vágányok működtetése egyetlen állami cég kezében maradt, viszont az országot több részre osztották, és a különböző régiókban számos vasúti társaság működtethet járatokat. Ezekre több évre szóló működési engedélyeket adnak ki.

A szóban forgó skót vasútvonal működtetésére a National Expess nyerte el a jogot 2015-ig, két évvel ezelőtt, miután egy másik cég ugyanezen a vonalon csődbe ment.

A National Express akkor 1,4 milliárd fontot ígért a működtetés jogáért. A cég most bejelentette, hogy visszaadja a szerződést, mert a részleteket nem tudja fizetni. Szakértők szerint a cég túlvállalta magát, a majdnem másfél milliárd irreálisan magas ár volt a működtetésért.

Ráadásul közben jött a recesszió, kevesebben utaznak, kisebb a bevétel a jegyárakból. A National Express azt állítja, hogy az idei év első félévében 20 millió font veszteséget szenvedett.

Ebben a helyzetben az állam azt tervezi, hogy az év végén ideiglenesen “visszaveszi” ennek az útvonalnak a működtetését, majd egy év múlva ismét meghirdeti azt más magáncégeknek. A kormány elutasította a National Express kérését, hogy tárgyalják újra a szóban forgó szerződést.

Ha kíváncsi rá, mi várható a brit vasúti közlekedésben ezek után, kattintson a

www.angolosan.huoldalra.

Súlyosbodik a helyzet a parajdi sóbánya térségében, ahol csütörtök hajnalban újabb beszakadások történtek. A környék továbbra is veszélyzónának számít, miközben a szennyezés már messze túljutott a helyi határokon.