Vihar a német úthasználati díj körül
A bajor CSU ragaszkodik választási ígéretéhez: vezessenek be úthasználati díjat Németországban – de csak külföldieknek, s ráadásul ne csak az autópályákra, hanem minden útra. Kérdés, hozzájárul-e ehhez az EU s máris perrel fenyegetnek szomszédos országok.
Földrajzi helyzeténél fogva Bajorországban, az észak-déli és a kelet-nyugati forgalom tengelyéban különösen sok külföldi autó közlekedik. Ezért népszerű a kormányzó CSU-nak még a tavalyi választás előtt beterjesztett javaslata: fizessenek ezentúl a német autópályákat milliószámra használó külföldiek. Tekintettel azonban arra, hogy EU-országok polgárainak ilyen fajta megkülönböztetését az uniós rend aligha engedi meg, a bajor tervet a kormánykoalíciós partnerek, a CDU illetve az SPD erős fenntartásokkal fogadták, míg az ellenzéki Zöldek gyakorlati meggondolásokból ellenzik.
A vonakodás a héten csak erősödött, miután Alexander Dobrindt, a CSU-hoz tartozó közlekedési miniszter, beterjesztette gyakorlati javaslatait. Eszerint minden német közutat csak a díj lerovása után vehetnénék igénybe külföldi autósok. A cél: megakadályozni, hogy azok az autópályák helyett más utakon közelítsék meg céljukat. Az előzetes tervek szerint az egy hónapos matrica tíz euróba, a két hónapos a duplájába kerülne, míg az éves mértékét a jármű kora, teljesítménye és környezetvédelmi besorolása határozná meg: régebbi, nagy motorú, több szennyezőanyagot kibocsátó autók a többszörösét fizetnék, mint a kisebb, korszerűbb járművek. Körülbelül 25-100 euró között mozogna az éves úthasználati díj s a matricákat a benzinkutaknál, illetve az interneten lehetne a rendszer bevezetésétől, 2016 január 1-től megvásárolni. (A 12 tonna feletti teherjárművek már régen díjkötelesek a német autópályákon, jövőre már 7.5 tonnától kell fizetni a 13.000 km-es hálózaton és sok autóúton).
A matricát a német autósoknak is meg kellene venniük, de őket nem érné további anyagi megterhelés, ugyanis megfelelő mértékben csökkentenék a gépjármű-adót. Dobrindt évi 600 millió eurós bevételt vár a díjtól s az összeget az utak igencsak időszerű fenntartására, korszerűsítésére fordítanák. Ez újabb hazai vitákat jelent majd: míg az autópályák fenntartása a szövetségi kormány ügye, a helyi utak a tartományokhoz tartoznak, amelyek máris jelentkeznek, hogy részesedjenek a bevételekből. Ugyanakkor nyílt kérdés, hogyan foglal majd állást az Unió s hová vezetnek a dánok és a hollandok máris beharangozott perei. Miközben a koalíciós partnerek kivárnak, a Zöldek gazdaságtalannak is találják az elgondolást: szerintük a rendkívül bürokratikus rendszer üzemeltetése elvinné a bevételek javát.