Vagabond vikingek
Mi is kríziselünk, kevesebb pénzért többet dolgozunk, mint korábban, s le kell mondanunk erről-arról. Már gond nélkül lépünk a fékre, ha vásárolgatásról van szó, ám nem szívesen hagyjuk el az utazást. Inkább divatot csinálunk a szükségből. Jelszó: green-budget-travelling!
Továbbra is óvatosabbak vagyunk, mint akár három évvel ezelőtt is, a korona még csúszkál az euro mellett, de a dollárral már egészen jól állunk újra. Míg tavay a szokásosnál többen választottak közeli kirándulóhelyeket vagy más belföldi úticélokat, idén a júliusi össznépi szabadság idejére visszatért a viking kalandvágy is. A múlt évben elmaradt nagyobb utazás és a tíz hónapos kemény munka után – melyből három-négy a fehér-szürke évszakra esik – ideje volt feltölteni az akkumulátorainkat.
Kell a kikapcs, jól esik a környezetváltozás, a másként stimuláló emberi találkozások, a másfajta napfény, másfajta színek, zajok; szomjazunk az új élményekre és italokra, s persze a munkahelyi menzánál édekesebb gasztronómiára is. Irány a világ!
Nagyobb tekintettel a zsebünkre s a környezetre, változóban vannak utazási szokásaink. S hogy sikk legyen a green-budget-travelling – divatot csinálunk belőle...
A vonat egyre vonzóbb. Nem csak az interrail publikum körében, akik magukra pakolják százkilós hátizsákukat és vonattal végigkúsznak Európán. Ezt teszik sokan a senior korosztályból is. Kényelmes, olcsó és emberi tempóban engedi szemlélni az életet. Sokan szerveznek munkahelyi kis csapatot, s együtt vágnak neki a kontinens pályáinak.
Hajóval körbeúszni a görög szigetvilágot – ez se megvetendő a svédek számára! Nem csak azért, mert nem tartozik a megfizethetetlen uticélok kategóriájába: hiszen csak odáig kell eljutni valahogyan – aztán nyugodtan átadhatjuk magunkat a remek stressszzzoldó görög életmódnak és élettempónak, s feledve minden krízist, élvezhetjük a görögök határtalan és könnyen 'fertőző' élet- és vendégszeretetét.
A folyami hajóutakra alig lehetett jegyet kapni idén! Egy magazin cikke nyomán lerohanták az utazási irodákat: a korábban ázsiai, dél-amerikai országokban tekergő svédek rájöttek, Európa a vizek mentén is tele van becserkészésre váró helyekkel. Egy kisebb baráti körben tett dunai, rajnai, volgai (!) kalandozások spontán akciókra is alkalmat adnak: bevethetjük magukat a nagy orosz éjszakába de a Gellért-fürdő medencéjébe is!
Home-Link. Vagyis internetes cserelakás program. Nem egészen újkeletű fenomén, már a hatvanas években is keresett alternatíva volt a vékonypénzűek, de utazni szeretők körében. Ma újra nagy divat. Ráadásul kreatív kihivás is az interneten megszervezni a nagy utazást. Maga a paradicsom azok számára, akik nem kedvelik a hotelek zsivalyát és személytelen miliőjét. Fő a bizalom! Az netes közös kalapba bárki bedobhatja a saját lakását, házát... a többit rábízza a szerencsére. Mindig vannak, akik Hamburgból, Shanghajból vagy Floridából nézték ki maguknak Stockholmot, mint egzotikus uticélt...
Évente mintegy 7,5 millió svéd kel útra. Legtöbben egyszer – ők többnyire a tradicionális napfény-tenger desztinációkat választják. Sokan tesznek egy téli és egy nyári utazást is: síelnek a sport- vagy húsvéti szabadság idején, s nyaralni mennek júliusban. Aztán vannak, akik megtehetik mindezt többször is, s még egy kicsit...
Az utazók 68 %-a tengerparti célokat, 59%-a a city-programokat, 42%-a a kalandtúrákat, 30%-a a síutakat s 12%-a a golf-programokat keresik a kínálatból. Átlagosan évente és személyenként 20.000 koronát költenek utazásra – kétszer annyit, mint élelmiszerre.
Egy insider info szerint, az utazási irodák így sorolják célcsortba az utasaikat:
- MoneyNoProblem – idősebb, magasan képzett, nagy jövedelmű, vagyonos villalakók.
- Cosmo – javarészt szintén jól képzett, de kreatív területen dolgozó, nagyvárosiak, párban vagy egyedül.
- Creame – a vidéki nagyvárosok, beérkezett, családos kisvállalkozói.
- Dinkis – a szabad anyagiakkal és már önálló felnőtt gyerekekkel bíró, közepes városokban élő idősebb párok.
Foto:
L E Silverstolpe, Upp & Ner