Utazás a Föld belsejébe

24 ország- köztük Olaszország- kutatói indulnak el az Ecord program keretében a Föld belsejének felfedezésére.

2011. április 11., 05:15

A kutatás célja lehatolni a Föld köpenyéig, mintegy hat km mélységben. A program vezetői az angol Damon Teagle, a southamptoni egyetem oceanográfiai központjának kutatója, valamint kollégája, a francia Benoit Ildefonse, a montpellier-i egyetem geotudományi központjának geológusa.

„Nem várjuk, hogy dinoszauruszokat fogunk találni, de ihletőnk Verne Gyula volt” - nyilatkozta Teagle. Verne eddig meg nem valósított tudományos próféciái közé tartozott annak idején az utazás a Föld középpontjába, ez ember számára ma is lehetetlen. De a technika sok minden meg tud oldani azóta. A 300 fokos hőséggel, a négyzetkilométerenkénti 21 millió kg-os nyomással egy fúró már meg tud birkózni.

A Föld kérgén keresztül hatolva az Ecord „szeme” most először nyerhet bepillantást a közbeeső szintre, a köpenyre, ahonnan kőzetmintákat hoz a felszínre. Ezek a kövek a tudomány számára legalább olyan értékesek lesznek ‚mint a Hold-kövek.

A misszió április 13-án indul a mostani rekordmélység, a 2,111 km. elérésére a Csendes óceánra. A köpenyt csak az évtized végére remélik elérni. Az izlandi geotermikus szektorban használt technológiák teszik majd számukra lehetővé a munkát a nagy hőségben. De a fő kihívás a hatalmas nyomás legyőzése. Meg kell találniuk azt az anyagot, amelyből a fúró hegye készül és hatékony kenőanyagokat. A fúrásra három hely jöhet számításba a Csendes-óceánon:Mexikótól keletre, Costa Ricától keletre,vagy a Hawaii- szigeteknél egy megfelelő terep. A tengeri fúrást azért választották, mert a tenger alatt a földkéreg vékonyabb, 6 km. után már el lehet érni a köpenyt. A szárazföldön a kéreg vastagsága eléri a 30 km-t. Ezen belül olyan helyet kell kiválasztaniuk, ahol közel vannak a hegygerincek, de nem túlságosan. Itt ugyanis, állandóan formálódik a kéreg és vékonyabb, igaz, a hőmérséklet viszont magasabb.

A fúrást a Chikyu japán hajóóriásról végzik. A hajó 210 m. hosszú, 56 ezer tonnás és nagymélységi fúrásra használják földrengések tanulmányozására. Nem kell a horgonyt kivetni, mert a hajónak van egy “ dinamikus elhelyezkedési” konstrukciója, amely lehetővé teszi, hogy mozdulatlan maradjon a fúrás felett, amely 6 cm-es átmérőjű lesz.

A Föld köpenyének elérésére pontosan 50 évvel ezelőtt történt az első kisérlet. A Mohole program, amelynek kezdeményezője Harry Hess, a lemeztektonika atyja volt‚ 1961 márciusban szállt tengerre az amerikai National Science Foundation zászlaja alatt. Guadeloupe közelében horgonyoztak le, de csak 183 méter mélyre tudtak fúrni technikai problémák és a vezetők közötti véleményeltérések miatt. John Steinbeck, aki ott volt a hajón, a Life 1961 április 14-i számában írta meg a misszió kudarcát.

Donald Trump amerikai elnök június 3-án bejelentette, hogy 25%-ról 50%-ra emeli az acél- és alumíniumtermékekre kivetett vámokat. A döntést Karoline Leavitt, a Fehér Ház sajtótitkára közölte, hozzátéve, hogy az elnök várhatóan még aznap aláírja a rendeletet.