Újabb hírportált tiltottak be Oroszországban

Megfosztotta működési engedélyétől az orosz legfelsőbb bíróság csütörtökön a Novaja Gazeta című független hírportált.

2022. szeptember 15., 17:11

Szerző:

A bíróság az orosz médiafelügyelet, a Roszkomnadzor adminisztratív keresete alapján hozta meg ítéletét, amely kifogásolta, hogy két nem kormányzati szervezet – a Grazsdanszkoje Szogyejsztvie (Polgári Segítségnyújtás) és a Gumanyitarnoje Gyejsztvije (Humanitárius Cselekvés) – esetében a hírportál nem tüntette fel, hogy külföldi ügynöknek minősítették őket.

„Külföldi ügynök"

A szerkesztőség jogi képviselője közölte, hogy a vétséghez képest aránytalanul szigorú ítélet született, és kilátásba helyezte a fellebbezést.

Egy moszkvai bíróság szeptember 5-én a Novaja Gazeta nyomtatott változatának bejegyzési bizonyítványát vonta vissza, amivel gyakorlatilag betiltotta a működését. A Roszkomnadzor abban az esetben azt kifogásolta, hogy nem nyújtották be hozzá a lap működési alapszabályát a 2006-os tulajdonosváltás után. A Novaja Gazeta jogi képviselője szerint ennek alapján nem lehetne visszavonni a lap bejegyzési bizonyítványát.

Dmitrij Muratov, a lap Nobel-békedíjas főszerkesztője az ítéletet akkor politikai gyilkosságnak nevezte, amelyet szerinte a „legcsekélyebb jogalap nélkül” követtek el. Bejelentette, hogy a lap fellebbezni fog. A Novaja Gazeta szerkesztősége közleményt adott ki, amely szerint a moszkvai Baszmannij kerület bírósága, amelyhez a politikai ügyek egy jó része kerül, „megölte az újságot, 30 évet rabolt el újságírói életéből, és megfosztotta az olvasókat a tájékozódáshoz való joguktól”.

A Novaja Gazetát 1993-ban alapították, részben az augusztus végén elhunyt Mihail Gorbacsov néhai szovjet elnök-pártfőtitkár Nobel-békedíjából. A lap, amelynek három évtized alatt hét újságíróját gyilkolták meg, vezető tényfeltáró médium maradt az orosz sajtószabadság fokozatos visszaszorítása közepette is.

Március 28-án a lap felfüggesztette működését Oroszországban, miután a Roszkomnadzor kétszer is írásban figyelmeztette, hogy honlapján olyan anyag jelent meg, amely az előírt megjelölés nélkül tett említést egy olyan szervezetről, amely szerepel a „külföldi ügynöki feladatokat ellátó nonprofit szervezetek nyilvántartásában”. Több munkatársa Rigában létrehozott egy online kiadást Novaja Gazeta Jevropa címen, amelynek oroszországi elérhetőségét azonban blokkolták, mások Novaja Rasszkaz-gazeta (Új Elbeszélés-újság) címen próbáltak meg megjelenni Oroszországban, de a főügyészség követelésére ezt is meggátolták. Muratov Moszkvában maradt, és szeptember elején ő vezette barátja és mecénása, Gorbacsov temetési menetét.

Az Ukrajna elleni háború kezdete, vagyis február 24. óta a korábbinál is nagyobb nyomás nehezedik az orosz hivatalos fősodorhoz nem tartozó, a Kreml politikáját bíráló médiumokra. Betiltották az Eho Moszkvi rádióállomást és a Dozsgy online televíziót, emellett blokkolták a hozzáférést több orosz nyelvű szolgálattal rendelkező külföldi állami műsorszolgáltató honlapjához.

(Kiemelt kép: Novaja Gazeta címlapja)

Tegnap 20:42

Az orosz erők pénteken kora este a Dnyipropetrovszk megyei Nyikopol térségét lőtték Grad rakéta-sorozatvetőkkel és más nehézfegyverekkel, a támadásban egy 37 éves férfi életét vesztette, egy 42 éves férfit pedig sérülésekkel kórházba szállítottak – közölte Valentin Reznyicsenko, a régió kormányzója a Telegram mikroblogon.

Tegnap 20:14

Az amerikai Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) ügynökei elegendő bizonyítékot gyűjtöttek ahhoz, hogy adózási és egyéb bűncselekmények gyanújával vádat emeljenek Hunter Biden, az amerikai elnök fia ellen – írta csütörtökön a Washington Post.

Tegnap 19:59

Több százezer embert fenyeget éhhalál Kelet-Afrikában, ahol máris több mint 10 millió gyerek szenved súlyos alultápláltságtól a szárazság és az ennek nyomán kialakult élelmiszerszűke miatt – jelentette pénteken az Anadolu török hírügynökség egy regionális helyi kormányközi szervezet beszámolójára hivatkozva.

Tegnap 19:03

Traktort adott ajándékba Aljakszandr Lukasenka fehérorosz elnök orosz hivatali partnerének, Vlagyimir Putyinnak 70. születésnapja alkalmából – jelentette pénteken a Belta fehérorosz állami hírügynökség.