Taxi!
London városképének elengedhetetlen látványelemei a Parlament épülete vagy a jellegzetes, piros emeletes buszok mellett, az ugyancsak híres fekete taxik. Bármily hihetetlen is, az első taxis engedélyt – persze akkor még ló vontatta kocsikra – Oliver Cromwell rendelete alapján adták ki több mint 350 évvel ezelőtt! A londoni taxi – a black cab – mára már fogalommá vált és méltán lett világhírű. A londoni közlekedési vállalat és a főpolgármesteri hivatal most nagy lépésre szánták el magukat: a Nissan autógyárral közösen megalkották a jövő londoni taxiját.
Ki tudná elképzelni az angol fővárost az emeletes piros buszok vagy a jellegzetes fekete taxik nélkül?
Az angol parlament 1654-ben fogadta el az első bérkocsikra vonatkozó törvényi szabályozást, „mivel szükségessé vált a Westminster és annak környékén megnövekedett számú kocsik által okozott kényelmetlenség és összevisszaság rendezése”. Az első hivatalos bérkocsis engedélyt 1662-ben adták ki, s ezzel megszületett a mai taxik elődje.
Egy londoni taxisofőrnek nagyon szigorú, többlépcsős vizsgát kell letennie, mielőtt megkapja az engedélyét. Meg kell szereznie „London ismeretét”, ahogy a mai taxitársaság nevezi. A Charing Cross és annak 6 mérföldes rádiuszán belül ismernie kell az összes utcát, éttermet, kormányzati épületeket, nevezetességeket, templomokat, mecseteket, gyakorlatilag mindent, ahova a leendő utasai menni kívánnak. Általában több éves tanulás előzi meg a vizsgát, mialatt a jelölt mopeden járja a várost és úgy tanulja, memorizálja a brit főváros szinte összes utcáját. Írásos, majd szóbeli vizsgán kell bemutatnia, hogy betéve tudja a mintegy 320 útvonalat és 25 ezer utcanevet, ami az engedély kiadásának feltétele. Ha ez megvan, megkapja első „zöld jelvényét”, ami a belvárosi taxizásra jogosítja fel. További tanulás és vizsga szükséges a külvárosi autózáshoz, a második, sárga jelvény megszerzéséhez. Ezenkívül várja még egy plusz autóvezetési vizsga, mielőtt beülhet a híres fekete taxiba, és megkezdheti taxis pályafutását.
A most futó, leggyakoribb és London jellegzetességét adó Austin FX4 típusú autók 1958 és 1997 között készültek. 2,5 literes dízelmotoruk már nem felel meg a korszerű környezetvédelmi követelményeknek, ezért – a városháza döntése szerint – ideje nyugdíjba küldeni őket. Boris Johnson, London főpolgármestere kiadta a jelszót: 2015-re a káros anyag kibocsátást nullára kell leszorítani! A Nissan paddingtoni gyára magára vállalta a londoni taxik új típusának kifejlesztését. Az autódizájnerek kikérték a taxisok, az utasok, a városháza és a londoni közlekedési vállalat véleményét, majd előálltak a kifejezetten London számára tervezett autóval. Íme:
Az új NV200 körvonalában emlékeztet a régi Austinra, ám kerek fényszórója és elülső rácsozata 21. századi megjelenést kölcsönöz neki. Utasterének kialakításában megtartották a retro feelinget, a hátul háromszemélyes és vele szemben, a két lehajtható ülésével. Mindkét oldalán tolóajtók vannak, így kerekesszékkel is könnyű beszállni az autóba. A dízelmotort 1,6 literes benzinmotorra cserélték és automata sebességváltóval látták el. Üzemanyag-szomjúsága lényegesen kisebb, mint az Austin FX4-é, és ötször jobban vigyáz a környezetre, mint a koros elődje. A tetején lévő taxitáblát ledlámpa világítja. A Nissan tervei szerint elkészítik az autó elektromos változatát is, amelynek prototípusai már ebben az évben próbaútra indulnak.
A Nissan új taxiját mindenki örömmel üdvözölte. Ezenkívül még kétféle típusú, új „zöld” autó veti bele magát a londoni forgalomba, a volán mögött ülő jól képzett, „London ismerettel” rendelkező sofőrökkel.
Tartson velünk a
Facebookonis!További Nagy-Britanniához fűződő írásokat találhat az
angolosan.huweboldalon.