Tanuljon a legjobbaktól on-line
Sebastian Thrun Hildesheim és Bonn egyetemén végzett, majd a tehetséges informatika-kutató és feltaláló a Stanford, az egyik legjobb amerikai magánegyetem tanára lett. Sikerei ellenére azután otthagyta Stanfordot, hogy még többet ígérő vállalkozásba kezdjen: cége a legjobb egyetemek leghatékonyabb tanárainak előadásait juttatja el az Interneten a hallgatóknak. Szakértők szerint a módszer, amelyet már Németországban és bevezetnek, forradalmasíthatja a felsőoktatást.
Thrun még jól emlékezett szülőhazájának intézményeire: sok német egyetem túlzsúfolt, a fontosabb professzorok előadásaira szinte lehetetlen bejutni – vagy a diák-társak százaival kell megküzdeni a helyért – mikor elvileg egy oktatóra ideális esetben 14 diáknak kellene jutnia. Ugyanakkor egyáltalán nem biztos, hogy a hallgató azt kapja, amit szeretne, hiszen nem kevés az olyan ismert tanár, aki hosszú évek óta fa-hangon, vagy nehezen követhető fogalmazásban adja elő tárgyát. Netán már unja is és nem veszi a fáradságot...
Ezért az egyébként hatásos, népszerű előadó hírében álló Thrun még a Stanfordon kísérletet tett s a mesterséges intelligenciáról szóló előadás-sorozatát hozzáférhetővé tette az Interneten. A visszhang elképesztő volt: az előadásokra 160.000 diák jelentkezett be az ország minden részéből. Közülük 23.000 végig is követte a sorozatot és élt a lehetőséggel, hogy végül, ugyancsak on-line, számot adjon tudásáról.
Követik a példát Harvard és a németek
E tapasztalat után a német-amerikai kutató otthagyta az egyetemet és tanár-társaival vállalkozást alapított, tudósított a Die Welt. A professzorok eddig 25 előadás-sorozatot indítottak a világhálón matematikából, fizikából és informatikából. A kurzusokra bárki bejelentkezhet és tetszés szerinti időpontban hallgathatja az előadásokat, hozzáférhet sok ajánlott irodalomhoz. Vannak on-line szemináriumok s lehetőség arra is, hogy a néző-hallgató kérdezzen tanárától, dolgozatait bekülheti, azokat elbírálják. A kurzusok abban a képi világban vannak felépítve, amelyen a mai fiatalok felnőnek, ezért is lehet könnyebb számukra az ilyen fajta tanulás. A diák az ugyancsak internetes „vizsga” után tanúsítványt kap, amely ugyan (jelenleg) nem számít egyetemi kreditnek, de hasznos lehet mind a diákok, mind azok számára, akik felnőttként, munka mellett bővítik tudásukat. A részvétel – egyelőre – teljesen ingyenes, bár a tanúsítványokért már egyre több helyen fizetni kell.
A jelek szerint Sebastian Thrun kezdeményezése iskolát teremt. Példáját elsőnek két másik, világhírű amerikai egyetem, a Harvard a jeles műszaki egyetem, az MIT, a Kaliforniai, majd a Torontói Egyetem követte. A zürichi Műegyetemmel is együttműködve indítottak közösen tanfolyamokat az Interneten – majd Iversity néven megszületett az első német internetes felsőoktatási intézmény is. A német oktatásban nagy érdeklődés kíséri a vállalkozást, hiszen az gyökeresen átformálhatja a képet. Azt várják, hogy a legfelkészültebb, leghatásosabb tanárok így országos ismertségre tesznek majd szert – még akkor is, ha netán kisebb intézményben tanítanak. Ugyanakkor jeles, nagy egyetemek oktatói leszerepelhetnek. A német rendszerben még nem terveznek vizsgákat, mert attól tartanak, hogy ezzel lejáratnák a felsőoktatás szigorú normáit. Igaz, aki mégis szeretne elektronikusan vizsgázni s így egyfajta végzettséget szerezni, az amerikaiaknál megteheti: az egyik vállalkozás 110 országban kínál már erre lehetőséget. Az internetes oktatás természetesen nem kis anyagi megterhelést jelent a nagy egyetemeknek. de úgy vélik, immár ez is hozzátartozik hírnevök megtartásához, öregbítéséhez – s persze a bevételek közvetlen vagy közvetett bővítéséhez.