Szellemvárosok Nagy-Britanniában - a lakosság felhagy az autózással

Földön, vízen és a levegőben is lassít Nagy-Britannia a soha nem látott szintet elérő olaj- és üzemanyagárak miatt.

2008. június 28., 13:51

A legnagyobb brit "fapados", valamint a második legnagyobb, teljes fedélzeti szolgáltatást nyújtó légitársaság, az EasyJet és a BMI is közölte a hétvégén, hogy lassabb repülésre kérték pilótáikat üzemanyag-takarékosság végett.

Az EasyJet - Európa legnagyobb olcsó jegyes légitársasága - bejelentette, hogy 2 százalékkal mérsékli gépei átlagos utazósebességét. A BMI azt közölte, hogy átlagosan 3 mérföld/órával - 4,8 kilométerrel - lassítja járatait.

A British Airways, az ország legnagyobb légitársasága, nem tervez sebességcsökkentést,ehelyett az utazóközönségen hajtja be az üzemanyagár-drágulást. A cég az utóbbi két hónapban kétszer emelte drasztikusan a jegyárakon és illetékeken felül felszámolt üzemanyag-pótdíjat, amely jelenleg a rövid távú - vagyis a belföldi, illetve Európán belüli - járatokon, menettérti jegy esetében 32 font (9600 forint), hosszú távú, kilenc óránál hosszabb repülések esetén, oda-vissza útra azonban már 218 font (66 ezer forint) e hónap eleje óta - írja az MTI. Több brit vasúttársaság arra képzi át mozdonyvezetőit, hogy lejtős szakaszokon kapcsolják ki a motort, és az állomások előtt hamarabb kezdjenek lassítani.

Lassítanak a komptársaságok is: Nagy-Britannia és Írország között például számos járat menetideje 15-20 perccel növekszik. A Stena Line, az egyik legnagyobb kompüzemeltető szóvivője a szombati The Guardiannek azt mondta: a cég ezzel évi több ezer tonna üzemanyagot takarít meg.

A hosszú távú tengeri fuvarozók is hasonlóan járnak el. A Maersk Line közölte: Ázsia és Európa közötti útvonalain az eddigi 24 csomóról 20 csomóra (43 kilométer/óráról 36 kilométer/órára) csökkentette teherhajói átlagsebességét, amivel akár 40 százalékos fogyasztáscsökkenés is elérhető.

A példátlan, 1,30 font (400 forint) környékén járó kiskereskedelmi üzemanyagárak miatt most már a brit országutak is kezdenek elnéptelenedni, és aki még autóba ül, az is lassabban vezet. A legnagyobb brit autóklub, az AA szakértője azt mondta a The Guardiannek, hogy mindenhol egyértelműen észlelhető a sebesség csökkenése, nemcsak az autópályákon, hanem a városokban is.

Egyes településeken a lakosság szinte teljesen felhagyott az autózással. A vezető brit lap idézi az AA egyik kivonuló egységét, amely a dél-angliai Guildfordot a minap "szellemvárosnak" nevezte, mivel egyetlen autó sem volt az utcákon.

A nyersolaj a héten újabb rekordokat döntött, 140 dollár feletti hordónkénti árfolyamokkal, és egyes iparági szakemberek még rosszabbat jósolnak.

Alekszej Miller, az orosz Gazprom földgázcég vezérigazgatója a londoni Financial Timesnak adott hétvégi nyilatkozatában megerősítette a 250 dolláros olajárról nemrégiben tett előrejelzését, mondván: a globális energiafelhasználás "nyaktörő ütemben" növekszik, és a jelek szerint "szinte érzéketlen az árakra". Miller szerint úgy tűnik, hogy most már a Kőolajexportáló Országok Szervezetének (OPEC) sincs semmilyen tényleges befolyása az olaj világpiacára.

A londoni elemzői közösség mindazonáltal nem egyöntetűen jósolja a további meredek olajár-emelkedést. A Centre for Economics and Business Research (CEBR), az egyik legnagyobb, nem befektetési banki jellegű citybeli gazdaságelemző központ minapi előrejelzésében például azt valószínűsítette, hogy a világgazdaság lassulása és az új lelőhelyek művelés alá vonása nyomán 2009 végére akár 74 dollárig is süllyedhet olajár; ez alig több mint a fele lenne a jelenlegi árszintnek.