Próba keretes
Teóriák
A repülőgépgyártók az elmúlt két évtizedben egyre növelték a szénszálas műanyag alkotóelemek arányát az újabb konstrukciókban. A könnyebb kompozitok térhódítása a legnagyobb újítás azóta, hogy az ötvenes években megjelent a túlnyomásos utastér, mely nagy magasságokban is 1500-2000 méteres magassághoz hasonló nyomást biztosít. Ám nem egyértelmű, hogy az új műanyagok, melyek könnyebb és kisebb fogyasztású repülőgépek előállítását teszik lehetővé, elég ellenállóak-e a repülés közben jelentkező extrém terheléssel szemben - írta a baleset után a New Scientist.
Nem zárható ki, hogy a műanyag elemek bizonyultak gyengének, akárcsak néhány korábbi esetben - vélte a tudományos portál szakértője. 2001-ben egy New Yorkból felszálló Airbus A300 egy másik repülőgép által keltett turbulenciából próbált kikerülni. A pánikba esett pilóta az oldalkormány mozgatásával akarta megoldani a helyzetet. A függőleges vezérsík letört, a gép lezuhant, 265-en haltak meg. 2005-ben egy Airbus A310 oldalkormánya repülés közben darabjaira hullott. A gépet a pilótának sikerült letennie. A vizsgálat során kiderült: a kompozit elemek akkor is megfelelnek a szabvány biztonsági teszteken, ha belső szerkezetük hibás.
Több, mint ötven százalék az esély, hogy megtaláljuk a roncsokat – nyilatkozta magabiztosan a baleset okait vizsgáló francia Vizsgálati és Elemző Iroda vezetője április elején. Két sikertelen tavalyi kísérlet után a végzetes zuhanás körülményeinek számítógépes modellezésével a tengerfenéken egy 3100 négyzetkilométeres, négyszög alakú területet jelöltek ki.
A francia hatóságok a kutatáshoz nemzetközi segítséget kaptak: egy amerikai hajó szonárral pásztázott végig mintegy 2600 négyzetkilométert. Három távirányítású norvég tengeralattjáró szintén a roncsokat kutatta. Több mint öt kilométer mélységben vizsgálódva 3000 négyzetkilométert vizsgáltak át, ám 40 merülés után sem találtak semmit a baleset idején mért áramlási és széladatok alapján meghatározott területen.
Ilyen tengeralattjáróval keresték a roncsokat
Az újabb kudarc után a hajók visszatérnek brazíliai kikötőikbe, a hatóságok a begyűjtött adatokat tanulmányozzák. Továbbra is homály fedi az elmúlt évek legsúlyosabb légikatasztrófájának okait.