Pont Vitézy Dávidot kellene eltávolítani?
Az Index információi szerint Tarlós István el akarta távolítani posztjáról a Budapesti Közlekedési Központ vezetőjét, akit a hírek szerint a fővárosi Fidesz-frakció tudott csak megmenteni. A Véleményvezér úgy gondolja, igazán kár lenne, ha a kormányoldal a belső hatalmi harcok miatt olyan embereket veszítene el, mint Vitézy Dávid. Az elmúlt két évben nagyon kevés pozitív történetet láthattunk ebben az országban, és ezek egyike éppen a budapesti közösségi közlekedés megújításának elkezdése volt.
Nem táskát hordott
Vitézy Dávid igazi unikum a magyar közéletben. Fiatal, de mégsem valamelyik politikai ifjúsági szervezetből került ki, karrierjét nem annak köszönheti, hogy egy már befutott idősebb politikus táskáját hordta. Családi kötődései ismertek, de önmagában ez sem magyarázná karrierjét. Vitézy egy kihalófélben lévő típus képviselője, akiket Európában szakpolitikusnak szokás nevezni.
Bár pályafutása kezdetétől a Fidesz bizalmát élvezi, a párttól függetlenül vált ismert közlekedési szakértővé. A VEKE nevű civil szervezet Vitézy vezetésével lett politikai tényező: erejük a nyilvánosság volt és az, hogy nyílt pártpolitikai érdekektől mentesen tudtak a fővárost érintő közlekedési kérdésekben megnyilvánulni, úgy, hogy mondandójuk könnyen érthető legyen az átlagember számára is. Végignézve a fővárosi közlekedésről szóló viták elmúlt húsz évén, ez abszolút újdonságként hatott.
Így aztán Vitézy húszonévesen gyorsan a BKV felügyelőbizottságában találta magát, majd a választások után már teljesen magától értetődő volt, hogy a BKK vezérigazgatói székét ő kapja.
A keretek adottak
Az elmozdítási kísérletről Tarlós az Indexnek azt nyilatkozta, szerinte Vitézynek „a belső cégvezetés dolgában még van tanulnivalója", az elképzelése pedig az volt, hogy a szakmai és vezetői pozíciók szétválasztása után a szakmai ügyek maradjanak Vitézynél. Már ebből a rövid nyilatkozatból is egyértelmű, hogy a főpolgármester nem a vezérigazgató szakmai munkáját kifogásolta.
Amit nem is nagyon tehetett. Ahogy korábban is írtunk róla, a budapesti büdzsé és a tömegközlekedés súlyos problémáira nincsenek és nem is lehetnek látványos és egyszerű megoldások. A keretek a lepukkant gépparktól a BKV abszurd nagyságú adósságáig adottak, miközben az emberek és a politika elvárása az, hogy a tömegközlekedés egyszerre legyen modern és olcsó. Vitézy a nehéz adottságokat jól felmérve olyan projektekbe kezdett, melyek rövidtávon is előrelépést hoztak, az új buszok beszerzésétől és a részleges privatizáció előkészítésétől a hajójáratok beindításán át a fővárosi biciklis közlekedés érdekében tett megannyi lépésig. Ezek többségének sikere pedig már most látható.
Már ez is ritkaság
Nyilvánvalóan a budapesti tömegközlekedés átalakítási folyamatában a legtöbb elvégzett és éppen folyó munkának a hatásai is csak évek múlva lesznek érezhetőek, ahogy ez általában lenni szokott. Vitézy azonban a szervezet vezetőjeként már eddig is megfogható pozitív eredményeket tudott produkálni, ami Magyarországon már eleve ritkaság. Egészen biztosan lehetne még többet és talán lehetett volna még jobban is csinálni, de ha a BKK vezérigazgatóját Tarlós a munkája eredményei miatt akarná leváltani, akkor ilyen alapon holnap a magyar politika vezetőinek teljes állományát főpolgármesterestül és miniszterelnököstül meneszteni lehetne.
Véleményvezér: Pont Vitézy Dávidot kellene eltávolítani?