Megvan a Google új ellenfele
Új keresősite bukkant fel a weben, amelyet a Google volt fejlesztői programoztak. A Cuil saját fejlesztői szerint jobb eredményeket ad, mint a Google keresője.
Anna Patterson az utóbbi két évben a Google programozójaként számos ponton dolgozott a keresőprogramon. Például weboldalak indexelésénél, vagy azokon a programozási formulákon, amely rangsorolja az oldalakat. Mostanság pedig férjével, Tom Costello-val és néhány régebbi munkatársukkal megpróbálják felülmúlni a régi munkáltatójuk keresőoldalát.
Hétfőn leplezték le az új céget és weblapot, amely a fejlesztői szerint jobb lesz, mint a „gugli”, ugyanis sokkal relevánsabb válaszokat kaphatunk vele a kérdéseinkre, mint a vetélytársnál. – Hogy melyik a jobb, természetesen azt a felhasználóknak kell eldönteniük – mondta Costello egy interjúban.
A Cuil, kiejtve „cool,” jelenleg a legutolsó olyan vállalat a sorban, amelyet azzal a céllal hoztak létre, hogy konkuráljon a Google-lel. Vagy legalább a Yahoo-val, esetleg a Microsoft-tal. Ez év júniusában a Google-lel keresett a felhasználók 61,5%-a az Egyesült Államokban, míg a Yahoo-val 20,9% a Microsoft-tal pedig 9,2%, ahogy a comScore- on látható.
A keresőoldalak piacán voltak sok a „futottak még”-típusú cég. Ott van a Powerset, amelyet a Microsoft vett meg, vagy a Wikia, amelyet Jimmy Wales fejlesztett ki, aki annak idején a Wikipedia egyik kiagyalója volt. Egyik keresőoldal sem ért el hatalmas sikereket.
Néhány elemző a Cuil-ra viszont azt mondja: elképzelhető, hogy tényleg vetélytársául szegődik a már jól bevált guglinak, méghozzá az alapítói pedigréje miatt.
– Ez az egyik legígéretesebb cucc, amit valaha láttam - mondta Danny Sullivan az új oldallal kapcsolatban a New York Timesnak. Sullivan majdnem egy évtizede figyeli a keresőoldalak piacát és a Search Engine Land nevű weblap szerkesztője – Hogy megijesztik-e a Microsoft-ot, talán a Google-t, az már egy másik sztori.
– A Cuil keresési tartománya 120 billió lappal a legnagyobb. Nagyobb, mint bárki másé – mondta Tom Costello, aki régebben a Stanfordon volt kutató – Az adathalászat módszere: a weblapokat tartalom szerint csoportosítja, így sokkal hatékonyabb a keresőmotor. Ahelyett, hogy apró információmorzsákat és néhány képet mutatna meg találati eredményként, hosszabb bekezdéseket mutat meg és több képet. A keresés után pedig újabb eszközöket ajánl fel, hogy tovább finomíthassuk a találatokat.
A Google hivatalosan nem kommentálta a New York Times-nak az új céggel kapcsolatos információkat, sőt, azt se hozta nyilvánosságra, hogy hány weblapon keresnek. Viszont az újság kapott egy olyan e-mail-t, amelyben a Google kijelenti: ő rendelkezik a legnagyobb kereshető webgyűjteménnyel és üdvözölték a versenytársat.
A webszakértőt, Danny Sullivant nem hatotta meg túlzottan a Cuil nagyotmondása azzal kapcsolatban, hogy az ő motorjuk keres a legnagyobb tartományban a weben. – A felhasználóknak nincs szükségük egy halom szemétre, amit egy ilyen kereső kiad. Igazából az bizonyíthatja, hogy jobb a keresőjük, ha jól kategorizálja és fontossági sorrendbe állítja a megtalált weblapokat. Egyedül ez győzheti meg a felhasználókat. Ha releváns eredményeket kapunk, az úgy is elterjed – szájhagyomány útján – és hamar felkaphatják az új keresőt.