Lengyelország gyászol

Nemzeti gyászt hirdetett Bronislaw Komorowski államfő Lengyelországban a szombati vonatkatasztrófa után. 16 ember vesztette életét, 57 megsebesült, közülük kedden reggel még 44 volt kórházban, négyük állapota életveszélyes. A hétfőn előzetes letartóztatásba helyezett két forgalmi ügyeletes közül az egyiket ma már szabadon is engedték, vele szemben semmilyen gyanúsítással nem élt az ügyészség. Egész Lengyelország azt kérdezi: hogyan történhetett, hogy két, egymással szemben haladó vonat ugyanazon a sínpáron közlekedett. A tragédia óta folyik a vizsgálat – eredménye valószínűleg csak egy év múlva lesz.

2012. március 6., 15:16

A szombati vonatbaleset késő este történt, teljes sötétségben. A Varsóból Krakkóba tartó vonat vezetője gyakorlatilag semmit nem láthatott – ezt a szimulátoron bemutatták a baleset után. A szembejövő, Przemyslből a fővárosba tartó Intercity vezetőjének sem volt ideje még fékezni sem. Amint a lengyel TV-ben bemutatták, ha a két vonat nappal ütközik frontálisan, talán van esély csökkenteni a sebességet, és ezzel csökkenteni a baleset nagyságát, de az adott sebességnél akkor is elkerülhetetlen lett volna az ütközés.

A kérdés tehát az első pillanattól az, hogyan került azonos sínpárra a két vonat, emberi hiba, vagy technikai okozta a tragédiát. Ez az útszakasz az, ahol a legmodernebb technikai berendezések irányítják a forgalmat – hatalmas összegekből néhány hónappal ezelőtt modernizáltak és hozták rendbe a síneket is, a lengyel vonatközlekedésre általánosságban jellemző rossz sínállapotok tehát itt nem felelősek.

A katasztrófa óta a helyszínen 7 czestochowai ügyész folytat mindenre kiterjedő vizsgálatot. A mentést már befejezték, a tűzoltók munkája azonban még nem ért véget, el kell távolítani a sérült szerelvényeket a sínekről, hogy a forgalom visszaállhasson – ez valószínűleg legkésőbb szerdáig meg is történik. Nagy megkönnyebbülés lesz ez, hiszen a Varsó-Krakkó vonal az egyik legforgalmasabb, s a hét vége óta a kerülő utak használata miatt két-két és fél órás késlekedéssel közlekednek ezek a járatok.

A mentésben az egész környék szinte teljes lakossága részt vett. Tusk miniszterelnök és Komorowski államfő, akik azonnal a helyszínre siettek, nem is mulasztották el megköszönni az egyszerű emberek önfeláldozó munkáját. Aki csak élt és mozgott megpróbált valamiben segíteni, az asszonyok a környékről teát, vizet, takarót osztottak, vagy csak fogták a sebesültek kezét és így próbáltak lelket önteni beléjük, a férfiak az összepréselődött vagonokból mentették a sebesülteket. Legelőször egy civil férfi érkezett a helyszínre szépséges golden retriver kutyájával, akit 3 évesen egy menhelyről hozott el, majd saját maga, amatőrként tanított be nyomkövetésre. A kutya az, akire a sebesültek többsége emlékszik, említésére mindenki elmosolyodik, ahogy a megmenekültek emlegetik: a szótlan hős.

A sebesülteket 16 környékbeli kórház látja el. Nemcsak a betegek, akik átélték a szörnyűséget vannak sokkos állapotban, de az orvosokat is megviselte a tömeges katasztrófa. Az egészségügyiek hívás nélkül, azonnal munkahelyükre siettek a hét végi pihenést megszakítva, ma már kissé megkönnyebbülten vallják be, hogy arra számítottak, sok betegük nem fogja túlélni a történteket – szerencsére nem így történt. Még mindig életveszélyben van azonban 4 páciens, de már sok sebesültet elbocsátottak a kórházakból, s jó néhányan napokon belül hazatérhetnek.

Hétfőn előzetes letartóztatásba helyeztek két forgalmi ügyeletest. Egyikük, egy férfi (ő volt a starzyni ügyeletes), akit azonnal a pszichiátriára kellett vinni, olyan állapotban volt, ő egyelőre kihallgathatatlan. Annyit azonban megállapítottak, hogy vérében semennyi alkohol sem volt, tehát semmiképpen nem lehetett részeg a baleset bekövetkeztekor. Azt is lehet tudni, hogy az 50 év körüli férfi, aki a nyolcvanas évek óta dolgozik a vasútnál, tehát több évtizedes tapasztalata van, megpróbálta a dokumentumokat meghamisítani – minden valószínűség szerint azért, hogy saját hibájának nyomait eltüntesse. Ezzel együtt az orvosok a férfi egészségi állapotára való tekintettel kihallgatását még mindig nem engedélyezik.

A másik hétfőn letartóztatott forgalmistát kedden már el is engedték. Mint az ügyészség közölte, a hölgyet hosszasan kihallgatták és semmilyen indoka nincs annak, hogy vele szemben bármiféle vádat emeljenek. Az asszony pontosan leírta szombati szolgálatának lefolyását az ügyeletben.

Az ügyészek bejelentették: az ügyeletes forgalmista vezényelte a Varsó-Krakkó vonatot a nem megfelelő sínpárra, ez okozta a frontális ütközést a Przemysl-Varsó között közlekedő járattal. Ilyen bűncselekményért 8 évig terjedő börtönbüntetés szabható ki.

A lengyel vasút képviselői közölték: minden balesetet szenvedett utasukat, s a szerencsétlenségben elhunytak családtagjait kártalanítani fogják. Nagy kérdés, hogy ez összegben majd mit is jelent, s az méginkább, mikor fog erre sor kerülni. A biztosító társaságok ugyanis már bejelentették: természetesen fizetnek – a teljes vizsgálati eredmények ismeretében. Az viszont várhatóan egy év múlva lesz.

Lengyelország államfője a vonatszerencsétlenség után március 5 és 6-t nemzeti gyásznapnak nyilvánította. Hogy ez mit is jelent a különböző események szervezőinek, pontosan nem lehet tudni, mert Lengyelországban ezt semmilyen jogszabály nem határozza meg pontosan. Az elnök sajtóirodájának vezetője szerint a nemzeti gyász a szolidaritás kimutatását, az együttérzés kifejezését jelenti. Szerinte ilyen napon nem szabad bemutatni vígjátékot, vagy éppen koncertet tartani. Ugyanakkor Miroslaw Rutkowski, az etika professzora szerint a lengyel hatalom túl gyakran nyilvánít nemzeti gyászt, amelyet csak olyan extrém esetekben volna szabad megtennie, amikor az események ténylegesen az egész nemzetet érintik, mint pl. II. János Pál pápa halálakor, vagy a szmolenszki repülőgép szerencsétlenség bekövetkeztekor.