Kiderült, mi okozta az extrém légszennyezést

Az Etna kitörése, nem pedig a Szuezi-csatornán keresztbe fordult hajó okozott extra kén-dioxid szennyezést a Földközi-tenger térségében.

2021. április 15., 14:14

Szerző:

Az Európai Unió Sentinel-5P műholdja észlelte a vulkánból több ezer kilométerre is eljutó gázfelhőket. Az Európai Űrhivatal (ESA) által felbocsátott szatelliten elhelyezett Tropomi spektrométer egy sor környezetszennyező anyag jelenlétét méri a légkörben, köztük a kén-dioxidét.

Az egyik ilyen gázfelhő bukkant fel a Szuezi-csatorna felett, éppen a múlt hónapban történt torlódás idején. Ezért történt, hogy a megszokottnál ötször nagyobbra nőtt a levegő kén-dioxid tartalma a csatorna földközi-tengeri oldalán – írta az BBC News hírportálra hivatkozva az MTI.

Az Airbus cég elemzése tehát tévesen kötötte a hajózási problémához és a szorosban veszteglő járművek által kibocsátott gázokhoz a kén-dioxid koncentrációjának emelkedését.

A Szicília keleti partjainál magasodó, 3350 méteres Etna február óta aktív, nagy mennyiségben bocsátott ki különböző gázokat és lávát. A szél a gázokat dél és kelet felé fújta Észak-Afrika partjai mentén. Az egyik ilyen gázfelhő március végén érkezett meg Egyiptom fölé, épp akkor, amikor az Ever Given nevű konténerhajó beszorult a Szuezi-csatornába. Ez tévesztette meg az Airbus tudósait.

A Szuezi-csatornán kialakult dugó miatt március 23. és 29. között több mint 350 hajó vesztegelt a víziút bejáratánál, többségük a földközi-tengeri oldalon. Bár a fő hajtómotorokat kikapcsolták, a kiegészítő tápegységek és kazánok tovább működtek a várakozó üzemmódban.

A levegőben lévő kén-oxidok hozzájárulnak a légzőszervi, szív- és érrendszeri és tüdőbetegségek kialakulásához. Ha ez a kén a légkörben lévő vízzel egyesül, az savas esőt eredményez, ami károsíthatja a növényeket, az erdőket és a vízi élőlényeket.

Kén-dioxid szabadul fel a hajók motorját működtető üzemanyag elégetésekor is. A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) ezért jelenleg arra törekszik, hogy korlátozza az SO2 gázkibocsátást, a környezetre és az emberi egészségre gyakorolt káros hatásai miatt.

Az IMO még a jelenlegi korlátozást is tovább szigorítaná, és az SO2-kibocsátást a Földközi-tenger térségében a megengedett mennyiség ötödére korlátozná.

(Kiemelt kép: AFP/Anadolu | Salvatore Allegra)