Ki a felelős az államfő haláláért?
Jelentés készült a volt lengyel államfő halálával kapcsolatban. Lech Kaczynski és 95 tagú kísérete több mint egy évvel ezelőtt repülőgép-szerencsétlenségben hunytak el az oroszországi Szmolenszk mellett, amikor a katyni emlékhelyre tartottak. A tragédia körülményeit több bizottság is vizsgálta, először is az oroszok, majd egy kormányközi vegyes bizottság, ezek jelentését azonban a lengyelek megkérdőjelezték. A jobboldal visszatérő vádja volt, hogy a köztársasági elnök merénylet áldozata lett, ikertestvére még azt is felvetette, hogy az oroszok „működöt” állítottak elő, hogy fivérét meggyilkolják.
Lengyelországban már napok óta az órákat számlálták, mennyi van még hátra a Miller-jelentés nyilvánosságra hozataláig. A belügyminiszter nevével fémjelzett bizottság több mint egy évvel ezelőtt jött létre, 34 tagja van, s az elnöki gépet ért katasztrófa okait szándékozott feltárni. Lengyelország-szerte biztosak voltak abban, hogy ez a jelentés megnevezi a felelősöket és minden, a tragédiához vezető körülményt feltár.
Az érdeklődés akkora volt, hogy a belügyminiszter a jelentés nyilvánosságra hozatalának helyszínéül a miniszterelnöki hivatal legnagyobb termét jelölte ki, ahova meghívták a szmolenszki tragédia áldozatainak hozzátartozóit és újságírókat – kivéve magát a miniszterelnököt. Mint Jerzy Miller belügyminiszter közölte: Donald Tusk nem újságíró, ide pedig az újságírókat várják. A 96 áldozat hozzátartozója a délelőtti eseményt 15 perccel megelőzően megismerkedhettek a jelentéssel, a prezentáció után pedig kérdéseket tehettek fel a bizottságnak. Magát a jelentést lefordították angol és orosz nyelvre is, éppen a fordítás miatt kellett pár órával többet várni arra, hogy a jelentés tartalmát megismerhessék.
A péntek délelőtt megismert jelentés megosztja a felelősséget a pilóták és az orosz repülésirányító szervek között, de egyértelműen elsősorban a pilótákat, és nem az oroszokat hibáztatja, s a várakozásokkal ellentétben nem nevez meg felelősöket. A dokumentum szerint túl alacsonyan közelítették meg a repülőteret, és túl gyorsan csökkentették a magasságot, olyan körülmények között, hogy nem láthatták a földet, és túl későn kezdték meg a landolási kísérlet megismétlését. A bizottság szerint ebben szerepe volt a pilóták nem megfelelő kiképzésének is.
A földi irányítás ugyanakkor pontatlanul tájékoztatta a pilótákat a gép helyzetéről és későn adott utasítást a tartalék repülőtér használatára. A Tu-154M repülőgép műszakilag kifogástalan állapotban volt a földbe csapódásig.
A szélső jobboldal nyilvánvalóan el fogja utasítani ezt a jelentést is. Az is bizonyos, hogy az őszi parlamenti választások előtt ennek a jelentésnek még szerepe lesz a kampányban.
.