Karácsonyi ajándékomat olcsón eladnám!

Karácsony óta ezerrel pörögnek a világhálón a szeretet ünnepén kapott ajándékokat áruba bocsátó apróhirdetések. A franciák többsége nem csinál erkölcsi kérdést az ügyből, december 26-án reggel 9 órakor már 150 ezer vadonatúj ajánlat volt fenn a két leglátogatottabb hirdetési portálon, dupla annyi mint egy átlagos napon, s a lista percenként 110 újabb darabbal gyarapodott. A karácsonyi ajándékok másodlagos piacán varhatóan január 7-én tetőzik a forgalom.

2013. január 4., 20:25

Az online kereskedelem e meglehetősen speciális fajtája alig néhány éve jött divatba, s bár egy sérthetetlennek tudott tabut tört meg, egyre népszerűbbé válik. Az Opinionway közvélemény-kutató december végén készült felmérése szerint a franciák 48 százaléka a karácsony szellemiségével ellentétesnek ítéli az ajándékok eladását, a többség (52 százalék) azonban semmi kivetni valót nem lát a szeretet szimbólumainak reciklálásában.

A leglazábban természetesen a fiatalok, a világhálón felnőtt nemzedék kezeli a témát. A 18-24 éves korosztály 63 százaléka számára természetes, hogy amire nincs szüksége azt pénzzé teszi, és az árán saját ízlésének és igényeinek megfelelő árucikket vásárol. Minél távolabbi rokontól vagy ismerőstől származik a szóban forgó tárgy, annál könnyebben válik meg tőle. A 60 éven felüliek körében nem ilyen mértékben, de érzékelhetően terjed a szokás, egyharmaduk nem idegenkedik attól, hogy alkalomadtán éljen a lehetőséggel.

A közvélemény-kutató az ajándékok netes értékesítésének okaira is rákérdezett, s a kép itt is elég vegyes. A megkérdezettek kisebbik része pénzügyi nehézségeivel, a jelenlegi gazdasági körülmények kényszerével indokolta szándékát, mások arra hivatkoztak, hogy nem nyerte el tetszésüket a birtokukba került tárgy, tíz százalék pedig azért akar szabadulni az új holmitól, mert ezt egy éven belül már másodszor kapta meg – ugyanattól a személytől. Magyarázatot persze bármire találhatunk, de az is beszédes adat, hogy az ajándékokat továbbértékesítők 71 százaléka ismerősei előtt nem dicsekszik sikeres akciójával.

A világhálóra kirakott karácsonyi apróhirdetések listáját idén is ruhaneműk és kiegészítők uralják, nyakkendőkből szinte korlátlan a választék, utánuk a mobiltelefon-tartozékok, fejhallgatók, fülhallgatók, fejpántok következnek, csökkent azonban a korábbi években nagy tömegben eladásra szánt CD-k és DVD-k mennyisége. Egy-egy ajándékért (mert persze az ritka, ha egy hirdető csak egy ajándékán ad túl) átlagban 42 eurót kérnek, ami 15-20 százalékkal alacsonyabb az eredeti árnál, s ezt általában meg is kapják. Az ünnep utáni csencselés résztvevői fejenként mintegy 90 eurót tesznek zsebre.

Az interneten zajló végkiárusítás általában január végéig elhúzódik, és a benevezők létszáma évről évre nő. A 2011-es ajándékbörze során 359 millió euró értékben cseréltek gazdát a feldíszített fenyőfa alatt talált nem tetsző vagy fölöslegesnek ítélt meglepetések. A legfrissebb adatokból úgy tűnik, idén sem lesz alacsonyabb az elégedetlenek aktivitása.