Kaotikus állapotok Európa közlekedésében
A szokatlan hideg és rendkívüli havazás tört Nagy-Britanniára, káoszt okozva a légi-, közúti és vasúti közlekedésben. Egyre többen teszik fel a kérdést: miért ilyen gyenge a felkészülés a téli nehézségekre?
Az ideihez hasonlóan kemény tél szokatlan, de nem példa nélkül álló jelenség Angliában, bár Londont általában megkíméli a zimankó, hála a Golf-áramlatnak. A múlt héten azonban egyes helyeken mínusz húsz fokig süllyedt a hőmérséklet, és két napon át szakadt a hó, ami azután el sem olvadt, hanem jegessé fagyott a nagy hideg miatt - számolt be az
InfoRádió.Az utakon megcsúszott és keresztbefordult kamionok akadályozzák az amúgy is el-elakadó forgalmat, a vasút késésekkel közlekedik, a Párizs és Brüsszel felé induló Eurostar járataira már nem is adnak jegyet, a legnagyobb fennakadások azonban a repülőtereken vannak.
A világ egyik legnagyobb légikikötője, a londoni Heathrow várócsarnokai olyan látványt nyújtottak hétfő reggel, mint egy afrikai menekülttábor. A földön, bőröndhalmok között alvók százai, az osztogatott pokrócokba takarózva, még a csillogó, óriási karácsonyfa körül is: utazni vágyók, akik szeretteik körében karácsonyoznának, vagy vakációs utazásra indulnának.
A környék szállodái tíz kilométeres körön belül teljesen megteltek, és aki nem londoni, az arra kényszerült, hogy a repülőtér-igazgatóság által szétosztott, teknőszerű plasztik ágyon vagy a padlón aludjon.
Heathrown nagy nehezen megtisztítottak néhány fel- és leszállópályát, de vasárnap csak húsz járat indult el 1300 helyett, ugyanis a parkoló repülőgépeket és a környéküket belepte a hó meg a jég. Ráadául, mialatt havazott, a csomaghordó munkásokat több, még forgalomban lévő repülőgéptől is visszarendelte a reptér igazgatósága, munkavédelmi indokokra hivatkozva.
Tavaly, amikor szintén próbára tette Angliát a tél, útszóró só nem volt elég. Idén rengeteget hozattak, még Peruból is, de takarékoskodnak a készletekkel. Ki tudja meddig tart a zimankó? Úttisztító gép nincs elég, a repülőterek hótakarító gépparkja sem kielégítő, nagy kérdés ugyanis, költsenek-e százmilliókat a gazdasági megszorítások idején beszerzésre, hiszen lehetséges, hogy az elkövetkező telek időjárása nem lesz ilyen rendkívüli.
A megszorításra hivatkozva létszámon fölüli hómunkásokat sem vesznek fel. Mindent összevetve azonban az kezd bebizonyosodni, hogy a közlekedésben és szállításban mutatkozó időjárás okozta kiesések nemzetgazdasági kára nagyobb, mintha esetleg fölöslegessé váló hókotrókat és jégtelenítőket vásárolnának.
Az utazni és közlekedni vágyók angolosan, afféle kalandnak fogják fel a nehézségeket, de az ő türelmük sem végtelen. A kormány mindenesetre vizsgálatot indít.