Gender és gazda(g)ság
A cégek marketingesei vajon miért jellemzően szexista sztereotípiákban képesek csak gondolkodni még mindíg, ha a nők eszükbe jutnak fogyasztóként?! Általában a kormányok gazdasági stratégái sem kezelik értékén a lakosság felét kitevő csoportot. nem csoda, ha alig akad tucatnyi olyan ország, ahol gender szemlélettel tervezik a gazdaságot. Svédországban szóba sem jöhet más. Nyamko Sabuni egyenjogúsági miniszter újabb százmilliókkal akarja jobb helyzetbe hozni a vállakozókedvű nőket.
A Boston Consulting Group nemzetközi tanulmánya szerint, a női vásárlók, megbízók, kliensek nagyrészének az a tapasztalata, hogy a kereskedelmi-, szolgáltató-, banki- és ingatlanszektorban tevékenykedő cégek nem tekintik őket fontos partnernek, ügyfélnek – sőt, gyakran kifejezetten ignorálják őket. A bostoni kutatók a világ 40 régiójában, 12.000 nő bevonásával vizsgálódtak, s leginkább a pénzügyi szolgálatokkal foglalkozó cégeket találták diszkriminatívnak a női kliensekkel szemben – írta nemrég a CNN.
Anna Broback, a stockholmi Handelshögskolan (Közgazdasági Egyetem) doktora, szakértője e területnek, s úgy véli: a cégek nőket megcélzó elképzelései azért fulladnak gyakran kudarcba, mert még mindíg olyan csoportnak tekintik a nőket, amely nem bír önállóan anyagi javaikkal! A nők nem kívánnak másmilyen bánásmódot, mint a férfiak – csupán ugyanolyat! A vállalatok helyesen tennék, ha pontosabban analizálnák a piacot, s nem feledkeznének meg arról, hogy a nők ma komoly, tehát fontos vásárlóerőt képviselnek. S ez még csak a kezdet!
Ha a háztartásokat nézzük, a nők azok, akik valójában meghozzák a gazdasági döntéseket, legyen szó élelmiszerről, bútorról, vagy akár autóról, lakásról. A kutatások azt mutatják, ez általában így van azokban az országokban is, ahol a nők nem dolgoznak (s nincs saját jövedelmük) olyan mértékben, mint például Európában, vagy az USA-ban, ahol a nők a vásárlások 80%-ának aktív résztvevői.
A nőkkel nem lehet többé nem számolni, ha a fogyasztásról van szó – de akkor sem, ha a marketingről, vállalatirányításról vagy a gazdaságpolitikáról.
A fogyasztás felpörgetése bizonyára élénkítőleg hat majd – de korántsem elegendő. Kellenek az új ötletek - megvalósításukhoz pedig bátorság, fantázia, ktartás, kileleményesség, szervezőkészség, jó szociális érzék is, hogy megtaláljuk azt az rést(nischt), ahová lábunkat betéve, sikerre vihetünk egy üzleti vállalkozást. Tapasztalati tény: krízishelyzetekben a nők hamarabb találnak magukra, egymásra... s jönnek rá, merre van az előre. A férfiakkal összehasonlítva, általában kisebb skálán terveznek, rugalmasabbak, kooperatívabbak, kevesebb kockazattal, de több energiával fognak olyan vállakozásokba is, melyekben sok férfi – legyünk őszinték!– nem látna fantáziát, még kevésbé elég pénzt. A figyelemmegosztás – bocsánatos közhely – a nők 'gyengéje', de az üzleti életben kifejezetten előnyös, ha több labdát is képesek egyidőben a levegőben tartani.
A svéd konzervatív-liberális kormányban többen deklarálják magukat feministának, mint ahány nő dolgozik benne.Többek között Fredrik Reinfeldt miniszterelnök s Anders Borg pénzügyér is – a második legsúlyosabb poszton, gazdasági miniszterként pedig nő dolgozik, Maud Olofsson, rajta kívül még vagy tíz miniszteri tárcát birtokolnak nők. De a legnagyobb svéd magánbank, a Wallenberg-féle SEB élén is egy Annika Falkenberg ül (Chanel-kiskosztümben). Talán ennek is szerepe volt abban, hogy 2006-ban, első periódusuk kezdetén – jóval a világkrízis előtt – döntöttek: mivel alacsonynak találták a nők által vezetett vállalkozásokat, komoly és hosszútávú támogatással csinálnak kedvet s adnak lehetőséget nekik kisebb-nagyobb cégek beindításához, fejlesztéséhez valamint az ehhez szükséges ismeretek megszerzéséhez, tapasztalatcserékhez, tanulmányutakhoz.
A most végződő négyéves periódusban évi 100 millió koronát garantált ez a csomag. – számolt be a héten tartott konferencián Nyamko Sabuni egyenjogúsági miniszter. Eddig mintegy 50.000 női kisvállalkozás sikeréhez járult hozzá, 200 cég létrehozásában, s több, mint 500 különféle piacképes ötlet megvalósításában segített. S pozitív spirált indítva, további közös projektekhez s munkaerőkereslethez vezethet. A miniszter szerint a svéd nők szinte minden fontos szempontból a férfiaktól eltérő meggondolások mentén és más pályaíven haladva vállalkoznak. Áltálabn gyerekeik felnevelését követően vágnak csak önálló terveik megvalósításába, kisebb lépésekben mernek haladni, óvatosak a bankkölcsönt és az alkalmazást illetően. Viszont sikerrel hasznosítják a háztartásban megszerzett és kifejlesztett sokoldalúságukat, jó szervezők, képesek egyszerre több ötletet is futtatni és remekül építenek hálózatot, kevésbé rivalizálnak – inkább összefognak s közösen lépnek fel a piacon.
A miniszter úgy véli, a kormány e sajátosságok figyelembe vételével fogja megtenni a következö időszakra tervezett lépéseket a gazdaság élénkítése céljából. Vagyis továbbra is gender elvek mentén: még jobbá szeretnék tenni a szociális- és gyermekellátást, többet akarnak költeni a munkapiacon kívül lévő nők képzésére, stimulálva őket is az önálló kisvállakozások létrehozására. Több pénzt csatornáznak gazdaság+gender kutatásra, s a bankokat is igyekeznek a nőknek kedvezőbb hitelezési formák kialakítása felé terelni.
A Világbank számításai szerint, öt éven belül a Föld női lakossága által reprezentált 'nyereségesség' Kína és India együttes GDP-jének akár a kétszeresét is elérheti.
Azonban előb – a krízisből húzzák ki a gazdaságot. Ha esélyt kapnak rá...
Utóirat
Egy svéd női cégvezető így bloggolta ezt: a férfiak vásárlásai és nagyvállalkozásai tönkretették a gazdaságot és környezetet – a nők shoppingja és földszintes projektjei pedig felhozhatnak bennünket a pénzügyi mélyrepülésből.
Foto: Mia Karlsson, Tomas Oneborg,
Forrás:
Svenska Dagbladet,konzervatív napilap, Dagens Nyheter,liberális napilap