Egyre érthetetlenebbé válik a német pártok kommunikációja a választási kampányban
A Hohenheimi Egyetem kutatása szerint a választók egyre kevésbé értik, miről van szó a programokban.
Egyre több olyan fabrikált szófordulat tűnik fel a német választási kampány során, amelynek nincsen valódi értelme – derül ki Hohenheimi Egyetem kutatásából, amit a Bloomberg szemlézett. A délnyugati német egyetem szerint a politikai pártok programjaiban és közleményeiben – amelyeknek a választók tájékoztatását kellene szolgálnia – egyre több olyan hívószó szerepel, amely nem bír valódi értelemmel, csupán a hozzá társított fogalmakkal együtt értelmezhetők. Emellett egyre bonyolultabb megérteni a formációk programjait is. Az erről szóló felmérés szerint 1949 óta folyamatosan emelkedik a politikai pártok által használt fogalmak száma, amely napjainkra már a 43 ezret is meghaladja Németországban.
A kutatók egy indexet is kidolgoztak arra, hogy megvizsgálják, mennyire közérthető az egyes formációk kommunikációja. Ezen a skálán a 0-ás jelölés azt mutatja, hogy lehetetlen megérteni az üzenetet, míg a 20-as azt, hogy könnyen befogadható. Viszonyításképpen hozzátették, hogy egy doktori disszertáció átlagosan 4,3-as értéket képvisel, míg a híradó nagyjából 16,4-eset. A német pártok átlagosan 7,2-es értékelés kaptak, köztük a zöldek kapták a legalacsonyabb, 5,6-os értékelést – a program tehát rendkívül túlbonyolított. A gazdasági portál elemzésében megjegyezte, hogy ez nagyrészt a klímaváltozással kapcsolatos javaslatok miatt alakult így – ennek komplex megértéséhez ugyanis gazdasági, geopolitikai és tudományos ismeretekre is szükség van.
(Kiemelt kép: Michael Kappeler / POOL / AFP)