Cattelan, a veszedelmes
A milánói Palazzo Realéban november 6-ig tekinthető meg az a kiállítás, amely Maurizio Cattelan három művét mutatja be. Az Olaszország leghíresebb kortárs művészének tekintett Cattelan / Padova, 1960/ műveivel már nem egyszer botránkoztatta meg hazáját és a nagyvilágot.
Emlékezetes marad az az installációja, amelyben gyerekeket ábrázoló bábukat aggatott fel a fákra, vagy, amikor Londonban ás Párizsban kiállította a milánói kortárs művészetek pavilonjának romjait, azzal a kommentárral, hogy ezek jelentik Olaszország javát. A pavilont a maffia robbantotta fel és ezzel öt ember halálát okozta.
A mostani kiállítást is vita előzte meg. Eredetileg retrospektív lett volna tíz művel, de a szervezők az újabb botrányok elkerülése végett már óvatosak voltak..A milánói önkormányzat háromszor ülésezett, míg eldöntötte, hogy engedélyezi a kiállítást. Szükséges volt hozzá az egyházmegye áldása és a Tőzsde hozzájárulása is. Ez utóbbi előtt állították fel ugyanis Cattelan egyik szobrát, amely emberi kezet ábrázol,de ennek a kéznek a feltartott középsőn kívül minden ujja le van vágva.
A város letiltotta azokat a plakátokat is, amelyek a kiállítást hirdették: egy térdeplő, imádkozónak 1átszó Hitlert ábrázolt.
A három kiállított mű egy triptichon, amelynek részei II . János Pál pápa szobra, amint leteríti egy meteorit, egy keresztre feszített anya és a kisfiú dobbal.
A művész elmondta, hogy ezek a szobrok különös jelentőségűek számára, egy olyan nem működő családot szimbolizálnak, mint amilyen az övé volt: egy mártír anyát, egy apát, akinek tekintélyét kétségbe vonják és egy magába zárkózott, megfejthetetlen fiút. A pápát ábrázoló mű 1999-ben készült, sok támadás érte, de mint Cattelan kiemelte, nem az egyház, hanem a politika részéről. Most elégedett azzal, hogy az egyházmegye engedélyezte bemutatását és hozzátette, hogy a szoborral nem akart illetlen lenni és örül, hogy a milánói egyházmegye úgy interpretálja, mint az ember szenvedésének ábrázolását.
Ő maga nem tartja magát olyan különc művésznek, mint amilyen Damien Hirst vagy Jeff Koons.
A “ leszűkített” retrospektívért, különben, kárpótolja őt a New York-i Guggenheimben 2011-ben megrendezendő, igazi életmű- kiállítás.
Maurizio Cattelannak nemrég egy árverésen 8 millió dollárért kelt el az egyik műve.