Búcsú az Ikarustól
Utolsó napjaikat élik a hagyományos Ikarus buszok a lengyel fővárosban. Varsóban a magas padlójú buszok éppen 35 évvel ezelőtt jelentek meg, s így ez itt a leghosszabb ideig hasznosított márka. December elsejétől már csak alacsony padlózattal közlekedő buszok járnak, s az utasok nosztalgiával búcsúznak, a városháza szerint pedig ez egy történelmi pillanat.
A város számára az Ikarusok visszavonása annyira jelentős esemény, hogy maga a főpolgármester, Hanna Gronkiewicz-Waltz jelentette be: „December elsején szimbolikus módon egy korszakot zárunk le. Ettől a naptól fogva Varsó minden autóbuszának alacsony lesz a padlója. Ez mindenekelőtt az idősebbeknek, a gyerekkocsis mamáknak és a mozgásukban korlátozottaknak jó hír. Az ezeken a járműveken való utazás egyszerűen könnyebb lesz” – mondta.
Elemzők most azt a kérdést boncolgatják, miért is közlekedtek ennyi ideig a magyar buszok a fővárosban, miközben Lengyelország számos más városa már régen lemondott róluk. Varsó egyik önkormányzati képviselője már interpellált is, emlékeztetve a városvezetést, hogy a 2012-es labdarúgó Európa Bajnokság kezdetére ígérték az Ikarusok bevonását. Marcin Rzonca szerint „a fővárosnak minden polgárral barátságban kell állnia”, és a magas padlójú buszok pedig nem azok, de kérdésére a képviselő máig nem kapott választ.
Ugyanakkor az utasok szerint igaz, hogy kényelmetlen a fel– és a leszállás a magas lépcsőkön, de ez a márka kényelmesebb a modernebbeknél – még akkor is, ha azok alacsony padlójúak –, mert a nagy ablakok miatt levegősek, és a tetőn lévő nyílást kihasználva még a nyári hőségben is elviselhető a közlekedés, pedig ezeken a buszokon nincs is légkondicionáló.
Az utóbbi időben sorra kezdtek eltűnni ezek a buszok az utcákról, rendszeresen már csak néhány közlekedett, hét végén pedig egy sem. Az Ikarusok azonban „részt vettek” történelmi pillanatokban: a Szolidaritás 1981 augusztusi sztrájkjában Varsó leghíresebb, központban lévő Marszalkowskát blokkolták az al. Jerozolimskie (a másik, tán leghosszabb központi utca) kereszteződésénél.
Az első Ikarusokat 1978 decemberében szerezték be Magyarországról, és azonnal be is állították a Déli Pályaudvaról Ursinów kerületig. A kilencvenes években a Városi Autóbusz Üzem már maga szerelte össze az Ikarusokat. Így tehát pontosan 35 évig jártak a lengyel főváros utcáin, összességében kb. 2200 darab. Manapság Varsóban elsősorban Solarisok közlekednek, ezek 1999 óta járnak.
Hogy mekkora a nosztalgia az Ikarusok iránt, jól mutatja a Gazeta Wyborcza nem reprezentatív felmérése. A legnépszerűbb lengyel lap azt kérdezte olvasóitól, hiányozni fognak-e az Ikarusok, s a válaszadók 67 százaléka igennel felelt a kérdésre.