Beleegyezett a Facebook, hogy díjat fizessen Rupert Murdoch médiamágnás cégének a helyi tartatalmakért
Az ügyletet alig hetekkel azután hozták tető alá, hogy Ausztrália világelsőként fogadott el törvényt a nagy techcégek megsarcolásra.
A Melbourne-ben született, idén 90 éves médiamogul, Rupert Murdoch médiacége, az amerikai News Corp, amelyik a múlt hónapban a Google-lal kötött hasonló, globális szintű megállapodást, nem hozta nyilvánosságra a Facebookkal kötött hároméves ausztráliai szerződés értékét – írja a BBC News.
Murdoch üzlete lényegében lefedi az ausztrál média minden területét, az ország lapkiadói ágazatának hetven százaléka felett diszponál, többek között az övé a The Australian, a The Daily Telegraph és a The Herald Sun és más lapok. Saját tulajdonában van továbbá a Fox News mintájára létrehozott konzervatív TV-hálózat, a Sky News Australia, amely a Facebookon a legtöbbet megosztott ausztrál hírmárkává nőtte ki magát.
A News Corpnak már más megállapodása is van a Facebookkal az amerikai médiatartalmakra is.
A világ legtöbb kiadójához hasonlóan, az ausztrál sajtóorgánumok is hatalmas veszteséget szenvedtek el az elmúlt évtizedben, miután a hirdetők a hagyományos orgánumok helyett olyan internetes óriásokhoz fordultak, mint a Facebook és a Google.
A technológiai cégek azzal érvelnek, hogy egyszerűen lehetővé teszik az emberek számára, hogy hírtartalmat találjanak, és segítséget nyújtanak a kiadóknak azzal, hogy a felhasználókat visszavezetik a híroldalakra. A hírszolgáltatók szerint azonban ez a gyakorlat a felhasználókat – és a reklámpénzeket is – a technológiai óriások felé tereli.
A News Corp emiatt lobbitevékenységbe kezdett Ausztráliában, bevonva a rivális médiacégeket is, hogy a politikusokból kikényszerítsék az új helyzetnek megfelelő szabályozást. Az ausztrál kormány ezután jogszabályokat dolgozott ki a média és a technológiai vállalatok közötti „tisztességesebb” viszonyok rögzítése érdekében.