Becsapnak az autógyárak
Amint azt a legtöbb autós megtapasztalja: kocsija jóval többet fogyaszt, mint amit a gyártók a hirdetésben, sőt, a használati utasításban ígérnek. A német Zöldek most felszólították a kormányt: lépjen az ügyben, mert ez a csalárd rendszer nem csak a fogyasztókat csapja be, hanem csökkenti az állam adóbevételeit is.
„Autóvásárlók millióit csapják be a vásárlásnál és a kormány tudja ezt, de nem tesz semmit”, mutatott rá beadványában Oliver Krischer, a Zöldes helyettes frakcióvezetője. A politikus azt igényli: lépjen fel a szövetségi kormány az ellen a megtévesztő módszer ellen, amellyel az autógyártók kocsijaik fogyasztását mérik. Az Európa-szerte alkalmazott eljárásnál az autót 20 percen át járatják görgőkön, 4 km városi és 7 km országúti – illetve autópálya-autózást szimulálva. A sebességet 120 km-ben maximálják és kikapcsolnak minden berendezést, amely növelné a fogyasztást: a klímát csakúgy, mint a világítást, vagy a segítő elektronikát. A tesztnél a hőmérséklet az ideális 20-3 C fok között van – s ráadásul különösen kis ellenállású, különleges abroncsokat alkalmaznak a kerekeken. Így nem meglepő, hogy normális autózásnál a gyár által ígért fogyasztásnál 20-30 százalékkal több üzemanyagot használ el a kocsi.
A képviselő szerint ez azért is tarthatatlan, mert ily módon csökkennek az állam adóbevételei: a járműadó mértéke ugyanis a kibocsátott károsanyag-mennyiségen alapul, amely pedig a valóságban jóval magasabb, mint a gyártó adatai alapján számított. Így tavaly például 1.4 milliárd euróval kevesebb folyt be ebből az adófajtából, mint indokolt lett volna – ráadásul Németország így nem teljesíti vállalt klímavédelmi követelményeit. A szövetségi kormány, amely a panaszok ellenére változatlanul elfogadja a gyártók adatait, azzal érvel, hogy várhatóan 2017-től az EU-ban érvénybe lépnek az új fogyasztás-mérési előírások, amelyek célja, hogy reális képet adjanak a vásárlónak az autó üzemanyag-igényéről.