Az osztrákok is érintettek az Ukrajnát támadó iráni drónokkal kapcsolatban

Osztrák hajtóművet találtak egy Fekete-tenger felett lelőtt Mohajer-6 típusú iráni drónban.

2022. október 27., 10:46

Szerző:

A közelmúltban tagadhatatlan bizonyíték erősítette meg a korábbi szóbeszédeket: az oroszok által Ukrajnában bevetett iráni drónokban, pontosabban a Mohajer-6 eszközökben osztrák hajtóművet találtak. Oroszország azonban gazdasági és kereskedelmi szankciók alatt áll, csak úgy, mint Irán, ezért nagy kérdés, hogy hogyan került bele ezekbe az eszközökbe a Rotax motor – írja a Rakéta.hu

Ezt a hajtóművet a Fekete-tenger felett lelőtt Mohajer-6 drónban fedezték fel először, és az ukrán hírszerzés szakemberei bemutatták a részben szétszedett drónt a CNN múltheti adásában. Az Egyesült Államok Hadseregének „Training and Doctrine” parancsnoksága szerint a pilóta nélküli jármű a hírszerzési és felderítési feladatokon túl képes két precíziós irányítású lőszer szállítására is. A valódi gyártó nem ismert, de a legtöbb forrás szerint a Qods Aviation Industry Company-ról van szó.

A drónban nem csak osztrák és iráni alkatrészek voltak

A drón vizsgálatának során kiderült az is, hogy a jármű több rendszere is külföldi származású: a kamerák amerikai, japán és kínai cégektől származnak, és a lézeres célkereső sem iráni. Ezen eszközök nagy része nem katonai felhasználásra készült, és kereskedelmi forgalomban beszerezhetőek. Ukrajna azt várja ezeknek az információknak a nyilvánosságra hozásától, hogy ezután Iránnak nehezebb lesz hozzájutnia a komponensekhez. 

A Rotax a kanadai Bombardier Recreational Products leányvállalata, és elsősorban szabadidős járművekhez gyártanak motorokat, ám hajtóműveiket használják katonai felhasználásra gyártott drónokban is (pl. General Atomics MQ-1 Predator, izraeli Heron drónok). A hírre reagálva a cég bejelentette, hogy vizsgálatot indítanak az ügyben, hiszen ezek a hajtóművek legálisan valóban nem juthattak volna el se Iránba, sem pedig Oroszországba. 

A szankciók kijátszására kiépített beszerzési hálózatok állhatnak a háttérben

Ennek ellenére már régóta kering a pletyka, hogy az iráni drónokban Rotax motor van. A Shahed-129 drónban például, amit már 2013. óta ipari mennyiségben gyártanak. De Rotax hajtóművet találtak már a török Bayraktar TB2 drónokban is, melyeket az örmények ellen vetettek be a hegyi-karabahi konfliktusban. Ezekre az esetekre akkor a Rotax a kérdéses modell (Rotax 912) exportjának ideiglenes felfüggesztésével reagált az olyan országokba, ahol kérdéses, milyen célre fogják felhasználni azokat. 

A Rakéta.hu cikke szerint mindez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a BRP-Rotax közvetlenül Iránnal kereskedne. Irán több szankció alá vont országhoz hasonlóan komoly hálózatot épített ki a tiltott termékek beszerzésére. Az sem kizárt, hogy az a fejlett lopási sorozat, melynek során több európai országban található kisebb repülőgépből tűntek el Rotax motorok, ennek az akciónak a része. A lopásokról csak annyit tudni, hogy profi bűnözők munkája: nem csak azt hogyan kell precíziós úton eltávolítani az alkatrészt, hanem azt is, hogyan játsszák ki a repülőtéri biztonsági intézkedéseket. 

„Természetesen Teherán rengeteg mód szerezhet ilyen hajtóműveket, de már volt olyan példa, amely konkrét bűncselekményhez kötötte a szankciók alatt álló országot – 2014-ben két iráni férfit ítéltek el azért, mert Németországból német-gyártású hajtóműveket csempésztek volna ki. Természetesen a direkt lopáson és csempészésen kívül Irán emellett használhat fedőcégeket, a használt áruk piacát – vagyis több módszerrel is szerezhet hajtóműveket (valamint egyéb alkatrészeket) a drónjaihoz. A legfontosabb kérdés persze az, hogy az iráni ipar mennyire képes lemásolni, végső soron maga is előállítani ilyen eszközöket. Ez utóbbi kérdésre azonban jelenlegi ismereteink szerint nincs válasz” – írja a lap. 

(Kiemelt képünk illusztráció: A Planet Labs PBC által 2021. december 2-án készített kézzel kiosztott műholdképen a PAX holland békeszervezet szerint egy iráni Mohajer-6-ra illeszkedő méretekkel rendelkező drón látható az etiópiai Bishoftuban található Harar Meda légibázison az aszfalton.
Fotó: Planet Labs PBC / AFP)