Az olaszok a korrupcióról

Az utóbbi tíz évben napvilágra került vállalati nagy korrupciós botrányok miatt az olasz cégek irányítási morálja annyira központi témává vált, hogy megszületett egy etikai kódex.

2011. július 17., 10:30

Az Ernst and Young, a négy legnagyobb adótanácsadó cég egyike a korrupció jelenlegi megítéléséről „20l1.European fraud survey” címmel felmérést végzett 25 országban. 2.300 munkást, alkalmazottat, vezetőt, köztük olaszokat kérdez meg a korrupcióval kapcsolatos véleményükről -írja a Corriere della Sera.

Az eredménynek nyugtalanítani kellene egész Európa menedzsmentjét, mert egy megengedő magatartás a korrupcióval, a csalással,a kenőpénzzel szemben olyan klímát teremt, amely támadhatóvá teszi a vállalatokat - nyilatkozta az Ernst and Young Italia egyik partnere.

A megkérdezettek egyharmada jelentette ki, hogy kész lenne pénzt, ajándékot,vagy más kedvezményt adni azért, hogy sikerre vigye ügyeit. Kétharmad nagyon is tisztában van azzal, hogy a korrupciós gyakorlat elterjedt a vállalatoknál. Egynegyed pedig úgy ítéli meg, hogy a menedzsmentnek nincs etikus magatartása. Ez utóbbival az olaszok 29 %-a ért egyet.

Olaszország helyzete annál is inkább aggasztó, mivel a válaszadók 87 %-a van tudatában annak, hogy megvesztegetők és megvesztegetettek vannak jelen a vállalatoknál, míg a többi európai országban ez az arány csak 62 %. Súlyosbító körülmény, hogy Olaszországban maguk a menedzserek toleránsak a korrupciós praktikákkal. 8O %-uk egyetért abban, hogy a vállalatnak találnia kell kiskapukat céljai eléréséhez. Az európai kollégák 50 %-a van ezen a véleményen. Némileg szépít az összképen, hogy az olaszoknak csak 12 %-a tartja magát képesnek, hogy egy adott esetben közvetlenül kenőpénzt ajánljon fel valakinek. Európa többi részében ez az arány 17 %. Probléma viszont, hogy a válság évei és a korrupció, amely növelte a hatását, nem ösztönözte a vállalatokat arra, hogy jobban koncentráljanak erre a problémára. Sőt, az Ernst and Young legutóbbi, 2009-es felmérése óta csökkentették az alkalmazottak etikai nevelésére fordított forrásokat.

Ez rövidlátó módja a takarékoskodásnak és ellentmond annak,hogy a megkérdezettek 54 %-ának az a véleménye Olaszországban, hogy egy etikus magatartás növelné a vállalatok értékét – írja a lap.