A tévé csecsén lógnak az amerikaiak

Az átlag amerikai egy európai vendég számára feltűnően tájékozatlannak tűnik a világ dolgairól. Pedig a hírigénye egy friss felmérés szerint igen nagy, a kérdés inkább az, honnan tájékozódik és milyen témák érdeklik leginkább. A meghökkentő a vizsgálat eredményében az, hogy informálódási szokásai alig különböznek a magyar átlagtól.

2008. augusztus 20., 13:00

Némileg meglepő, hogy az internet őshazájában az amerikaiak többsége még mindig újságokból és tévékből jut hozzá a napi hírekhez, az internetről tájékozódók csekély kisebbséget alkotnak. Az Egyesült Államok lakosságának csaknem fele, 46 százaléka továbbra is a napilapokból és helyi televíziókból kapja a híreket. A megkérdezettek 23 százaléka vegyesen tájékozódik, a régi hírforrásokat ötvözi az internetes portálokkal, és csak 13 százalék nyilatkozott úgy, hogy döntően a világhálóról jut hozzá a napi hírekhez. A maradék 14 százaléknak nincs napi hírigénye.

A több ezer felnőtt hírfogyasztási szokásait vizsgáló felmérés során kiderült, hogy az emberek 10 százaléka olvas rendszeresen blogokat, és 9 százalék böngész nap mint nap online hírvideókat, 7 százalék pedig kommentárokkal véleményt is nyilvánít a neten. A megkérdezettek nyolctizedének igénye van a napi hírekre. A válaszolók 52 százaléka nagyon élvezi az események nyomon követését, további 32 százalék szabadidejének egy részét szívesen tölti hírolvasással. Az amerikai felnőttek érzelmi kötődése nagyon erős a hagyományos hírforrásokhoz. A híradókat és hírtévéket nézők 69, az újságolvasók 59 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nagyon hiányozna nekik megszokott tévéműsoruk és a lapjuk, ha eltűnne.

Az érdeklődés irányát jól érzékelteti, milyen témák a legkedveltebbek. Az első helyen az időjárás áll, amelyet a bűnözés, az oktatás, a helyi közösség, majd a környezet, a politika, az önkormányzat, az egészségügy, végül a sport és a vallás hírei követnek. A nemzetközi hírek az amerikaiak 16 százalékát érdeklik. / Ez az, amit a külföldi látogató azonnal észrevesz.../ A legkisebb érdeklődésre az üzleti és tudományos élet, továbbá a szórakoztatóipar hírei, a művészetek, a hírességek és az utazási hírek tartanak számot.

Jelentős az eltérés a férfiak és a nők érdeklődése között. A tudományos és technikai újdonságokra a férfiak 71 százaléka kíváncsi, míg a nőknek csak 29 százaléka. A férfiak vezető témái közé tartozik a sport, az üzlet, a pénzügyek, a nemzetközi témák és a politika. A nők leginkább a hírességekről szeretnek látni, hallani és olvasni, de nagyon érdeklődnek az egészség, a szórakozás, a vallás és az utazás témaköre iránt is.

A felmérés a felnőttek körében készült. Más kutatások szerint a fiatal, 18 év alatti korosztály médiafogyasztási szokásai jelentősen eltérnek az idősebb nemzedékétől. A tinédzsereknél például az újságolvasás nem jellemző, sőt már a tévé is háttérbe szorult az internetezés mellett.

Donald Trump bejelentette: 30 %-os vámot vet ki az EU-termékekre. Szijjártó Péter szerint Donald Trump vámemelése újabb bizonyítéka annak, hogy az Európai Bizottság – élén Ursula von der Leyennel – képtelen megvédeni Európa gazdasági érdekeit.