A sör neve: Süllyeszd el a Bismarck-ot
Mi kell a jó sörhöz? Micsoda kérdés? Hát jó alapanyag, jó minőségű víz és gondos gyártási technológia. Igen, ennyi legalább kell, de ez vajon elég-e? Egy skót sörfőzde példája azt bizonyítja, hogy nem, illetve önmagában nem. Kell még hozzá sok ötlet, jó reklám, és dupla, sőt tripla adag humor is.
Nos, az aprócska aberdeenshire-i ‘Brew Dog’ sörfőzde humornak igazán nincs híján. Talán ez is segítette abban, hogy magáénak mondhassa “a világ legerősebb söre” kitüntető címet. A történet, amelyet legújabb termékük köré szőttek, egy német sörfőzdével vívott vetélkedés különböző állomásairól szól.
Csata, támadás, majd ellentámadás után a dobogó legmagasabb fokára most a Brew Dog állhatott fel. Sikerült 41 százalék alkoholtartalmú sört gyártania, amelynek már a neve sem akármilyen: a ‘Süllyeszd el a Bismarck-ot’ névre hallgat. Ez kerek egy fokkal erősebb a rivális németek mindaddig legerősebb italánál.
Az aprócska skóciai vállalkozás tavaly lett igazán ismert, amikor megjelent egy 32 fokos itallal, amelynek a marketingesek akkor a ‘Taktikai Nukleáris Pingvin’ nevet adták. (Nyelvtanulók kedvéért: Tactical Nuclear Penguin). A taktikai fegyverként is bevethető italt másfél évig érlelték viszkis hordókban, majd három hétig mínusz 4 fokos hőmérsékleten tárolták, hogy alkoholtartalmát még inkább megvadítsák. A ritka nedűből összesen 500 üveggel palackoztak, az ára darabonként 40 font volt, mert persze pillanatok alatt elfogyott.
Ezt azonban hamarosan lepipálta a német rivális a maga 40%-os, igaz kissé fantáziátlan nevű “Schorshbock” sörével. Erre csapott vissza a skót cég az egy százalékkal erősebb Bismarck-süllyesztő italával, amihez a régi filmhíradók stílusában egy remek videót is készítettek. Ezen természetesen a Bismarck csatahajót az ő sörükkel győzik le és süllyesztik el a derék brit tengerészek. A filmhíradóban a britek Erzsébet királynő fotójával indulnak csatába a hózentrógeres, kolbászfaló németek ellen, akiknek persze fogalmuk sincs, milyen a jó sör…
(A youtube-on is terjesztett reklámfilmjeik egyébként gyilkos humorral figurázzák ki a német és brit sörivókban egymásról élő előítéleteket, miközben persze szinte észrevétlenül remek reklámot jelentenek saját termékeiknek).
Az új, szuper-erős sör kizárólag interneten rendelhető meg, egy háromdecis üveg ára ezúttal is negyven font, amiből persze már akár két üveg jobbfajta pezsgőt is lehetne kapni. A Brew Dog nevű cég szerényen “négyszeres csapásnak” nevezi az új rekordert, amelyben “négyszer annyi komló, négyszer annyi keserűség van”, és négyszer fagyasztják a gyártási folyamat során, amíg végül erősebb lesz, mint a whisky vagy a vodka.
Az alkoholizmus ellen küzdő skót szervezetek már korábban aggodalmukat fejezték ki a skót sörfőzde törekvései miatt, ám a cég igazgatója szerint ők mindent megtesznek, hogy a nagyközönség körében új és felelősségteljesebb alkoholfogyasztási szokásokat fejlesszenek ki. “A sörnek nagyon nincs tekintélye a szigetországban, mindenki azt hiszi, literszámra lehet vedelni. Mi pont azt akarjuk bizonyítani, hogy a sört is tisztelni kell, mint egy jó pohár bort vagy likőrt. A Bismarck-ból is csak kupicányi mennyiséget szabad inni” – figyelmeztet James Watt. “A mi sörünk iránt ugyanazt az óvatos tiszteletet kell mutatni, amit az ember egy nemzetközi sakknagymester iránt tanusítana” – teszi hozzá.
A Brew Dog-ot egyébként a skót hatóságok már akkor felelőtlennek titulálták, amikor a Tokió névre keresztelt 18%-os sörükkel először megjelentek. A kritikákra a cég a ‘Nanny State’, azaz ‘Gyámkodó állam’ nevű, lényegében alkoholmentes, 1,1%-os sörével vágott vissza, mielőtt megjelent a ‘Taktikai Nukleáris Pingvin’, majd a ‘Süllyeszd el a Bismarckot’ két alkohol-nagyágyújával.