A Lufthansa mint mentőangyal

2001 őszén úgy járt a gazdag Svájc nemzeti légitársasága, a Swissair, mint a közelmúltban a Malév: a nagy múltú cég tönkrement, adóssága 15 milliárd frank volt s gépei többé nem szállhattak fel. 2002 húsvétjakor azonban már levegőbe emelkedett az utód, a Swiss első gépe. Ám a nehézségek tovább tartottak, amíg a veszteséges vállalkozást a német Lufthansa meg nem mentette. A Swissnek, amely ma a Lufthansa-csoport legsikeresebb tagja, 90 gépe van, 38 ország 72 városába repül, tavaly több, mint 15 millió utast szállított és egyike a mindössze néhány európai légitársaságnak, amely nyereséges

2012. április 5., 10:05

.A jól vezetett, megbízható Swissair évtizedeken át fogalom volt. „Repülő bankként” is emlegették, hiszen Európa egyik gazdasági és pénzügyi központjából mindig rengeteg üzletember utasa volt, a világ minden tájára. Talán ez a siker téveszthette meg az állami támogatást is élvező vállalat vezetőit, akik a nyolcvanas években még magasabb törtek. Részben vagy egészben megvásároltak egy sor légitársaságot, köztük pl. a belga Sabenát, a portugál TAP-ot és másokat. Azt hirdették, hogy hamarosan már csak négy nagy légi-közlekedési vállalkozás marad majd talpon Európában: a német, a brit, a francia – és a Swissair. Ebbe azután belebuktak, hiszen túldimenzionált volt a flotta, miközben romlott a világgazdasági helyzet, emelkedtek az üzemanyagárak. S miután Svájc nem csak az EU-ba, hanem (népszavazás után) a szorosabb kapcsolódást jelentő Európai Gazdasági Térségbe sem lépett be, légitársasága további versenyhátrányba került.

Állami tőke-injekció sem segített

Tíz éve állami tőke-injekcióval látott munkához a Swiss, de a romló külső feltételek, hozzá a rossz vezetés, a belső ellentétek miatt ez távolról sem hozott megoldást. Azt a Lufthansa jelentette, amely szinte jelképes összegért, 339 millió frankért felvásárolta a céget, s az egyúttal a nemzetközi légitársaságok nagy tömörülése egyikének, a Star Alliance-nek is tagja lett. A német-svájci vállalat élére 2004-banx a német Christoph Franz, a német államvasút egyik vezető embere került, aki két év alatt nyereségessé tette a céget. Jóllehet a Swiss immár nem volt nemzeti légitársaságnak tekinthető, útja ettől kezdve felfelé vezetett. A nagy német konszern keretében igen jelentősen lehetett és lehet takarékoskodni, hiszen – jóllehet a Swiss önálló vezetés alatt áll – közösek a beszerzések, a gépektől a karbantartásig és közösek az ügyfélszolgálati irodák. A társaságnak ma nagyobb a hálózata, mint amekkora a Swissairnek valaha volt, fennmaradásukkal 7.500 munkahelyet sikerült megmenteni – további ezreket a beszállítóknál. Franz sikerére mi sem jellemzőbb, mint hogy néhány év után a Swiss felvirágoztatója a Lufthansa második embere lett, tavaly óta pedig a konszern élén áll.

Christoph Franz egyébként a Neue Zürcher Zeitungnak meglehetős borúlátással nyilatkozott a légi-közlekedés helyzetéről, kilátásairól. Mint mondotta, a piaci helyzet igencsak törékeny, hiszen a kormányok takarékoskodnak, ami csökkenti a kereseteket, így az utazási kedvet is. A csökkenő utas-szám, a növekvő költségek és adók miatt az európai légitársaságok jövedelme rendre csökken. Egyre nehezebben állják a versenyt a tengerentúli cégekkel, miközben éppen az éles verseny csak igen szerény áremeléseket tesz lehetővé. Külön hátrány a Swissnek a frank magas árfolyama – de a cég ezzel együtt kivételesen sikeres. Tudnivaló, hogy legfeljebb egy-két fapados légitársaság tud még Európában nyereséges maradni, mondotta a Lufthansa első embere.

2025. június 12., 14:31

A nyár még csak most kezdődik, de már komoly figyelmeztetéseket kaptunk: 2025 májusa a második legmelegebb volt a világon. Európában és több kontinensen is tartós aszály alakult ki, a gazdák terméskiesésről számoltak be, és sok helyen vízhiány fenyeget.