Zsebek és perek
A Transparency International legújabb, 2015-ös korrupcióérzékelési indexén Magyarország három hellyel került hátrébb a korábbiakhoz képest. Jelenleg a vizsgált 168 ország közül az . A kormánykommunikáció szerint ezzel az eredménnyel a középmezőnyben vagyunk. Csakhogy ez így nem igaz. Korrupciókutatók javasolják: ne a nálunk is rosszabb helyzetben lévő afrikai, ázsiai és dél-amerikai országokkal, hanem az uniós tagállamokkal és régiós szomszédainkkal vessük össze Magyarországot. Hozzájuk képest igazán korruptak vagyunk. Noha amúgy létezik nemzeti korrupcióellenes kormányprogram is. De milyen kár, hogy ebben valahogy alig foglalkoznak a közbeszerzések korrupciós kockázataival! Sokkal inkább a civilszervezetek fokozott ellenőrzését jelölik meg stratégiai pontként.
A korrupció behálózza a társadalmat. Minden szintjét. Ehhez képest a „hétköznapi” lefizetések, pénzes pressziók szinte egyáltalán nem mérhetők. Viszont a politikai szereplők csalásait és megvesztegetéseit többféleképpen is vizsgálják.
Itt van mindjárt a Korrupciókutató Központ Budapest (KKB) új tanulmánya: több mint 127 ezer eredményes közbeszerzési szerződés adatait elemezték 2009 és 2015 között. Hazai és uniós finanszírozású közbeszerzések korrupciós kockázatait mérték. Pontosabban azt, létrejöttek-e csalás feltételei a részt vevő felek között.
Melyek a csalás feltételei? Például: ártorzítás, vesztegetés, nyomásgyakorlás, az ajánlattevők körének korlátozása. Nálunk elég gyakori: a pályázatokat eleve úgy írják meg, hogy a feltételeknek csak egyetlen konkrét cég felel meg, így az verseny nélkül pályázhat.
Ebből a kutatásból kiderül az is: 2009 és 2015 között a közbeszerzések harmada zajlott le verseny nélkül. Egyes cégek különösen jól szerepelnek a közbeszerzési pályázatokon. Nem meglepő: Orbán Viktor személyes köréből kerülnek ki a fő nyertesek. Mészáros Lőrinc, Garancsi István, Tiborcz István, Simicska Lajos. Igaz, utóbbi csak az ominózus G napig. Míg Simicska cégei 2014-ben 65 közbeszerzésen győztek, tavaly már csak nyolc pályázaton arattak. Persze ez sem kevés. Eközben a másik három vállalkozó nyertes projektjeinek száma drasztikusan nőtt.
Tóth István János, a Korrupciókutató Központ Budapest társalapítója azt mondja a 168 Órának: a különböző szakterületekre más és más korrupciós kockázatok jellemzők. Az építőipari beszerzések esetében az ártorzítás elhanyagolható; nagyjából piaci áron kötik meg a nyertesekkel a szerződéseket. Itt a korrupciós kockázat az: mindig ugyanaz a néhány cég nyer a pályázatokon.
Az informatikában pályázók között a projekteknél a csalás alapja inkább az ártorzítás.
– Ahol van ártorzítás, ott viszont elérheti a 170-270 százalékot is. Magyarán: a piaci áron 10 millió forintot érő szolgáltatást 17 vagy akár 27 millió forintért vesz meg az állam. Ez az eredmény még minket is megdöbbentett – magyarázza Tóth István János.
A KKB felmérése is alátámasztja: az uniós pénzeket könnyebben szórják. Ugyanis – 2009-et kivéve – az EU-s projektek korrupciós kockázati szintje minden esztendőben magasabb volt, mint a hazai finanszírozásúaké.
Összegezve mindezt: 2009-től 2014-ig mindvégig növekedtek a korrupciós kockázatok. De vajon mi az oka a némi javulásnak 2015-ben?
– Erre nincs egyértelmű magyarázatunk – mondja Tóth István János. – Lehetséges, hogy a korrupciós kockázat egy idő után eléri a plafont. Vagy pusztán annyi történt: Simicska kiesett a körből, s még eltart valameddig, míg egy hasonló súlyú kiváltságos átveszi a helyét. De trendfordulót is jelezhet az eredmény, hogy mostantól a kormány komolyabban veszi a közbeszerzések korrupciós kockázatait.
Nem igazán bízik ebben Jávor István korrupciókutató, szervezetszociológus. Elsősorban a korrupcióban részt vevő társaságok viselkedését tanulmányozza. Abból indul ki: sérül a szervezetek irányítása, ha egyes vezetők a piaci folyamatokkal ellentétes lépéseket is megengedhetnek maguknak. Például valódi eredmények és érdemek nélkül pályázatokat nyerhetnek. Vagy: kapcsolataik révén garantáltan elkerülik az ellenőrzéseket, esetleg kisebb büntetéssel megússzák.
Azt is vizsgálja Jávor, egyes szereplők milyen eszközökkel zárnak ki versenytársakat, illetve hányan vesznek részt egy-egy efféle „összeesküvésben”. Az eredmény: olykor akár negyvenen-ötvenen is összefognak, a korrupciós hálóban pedig nem ritka a rendőrségi aktor is.
– Kérdés, a politikai vezetés eseti jelleggel használja-e a kivételezést egyes szervezetekkel, vagy erre a „mesterséges szelekcióra” politikai struktúrát, megoldásokat és eljárásokat is épít. Utóbbi mindig is jellemző volt a magyar kormányokra, de a jelenség 2010 után egyértelműen erősödött. Mi több: intézményesedett – összegez Jávor.
A korrupcióra mindig is hajlott a magyar társadalom – ahogy általában a posztszocialista országokban. Nálunk az egymást váltó kormányok inkább újratermelik a korrupciós kockázatokat, ahelyett hogy fellépnének a romboló gyakorlat ellen: 2010 előtt sem volt ritka a korrupció, de amióta a Fidesz-kormány leépítette a hatalmat ellenőrizni hivatott intézmények kontrollfeladatait, már-már akadálytalan a korrupció.
A Transparency International Magyarország szerint a korrupció jelenlegi természetrajza nem független attól, hogy az uniós országok közül leginkább Magyarországon centralizált a gazdasági és a politikai rendszer. Az állami intézmények jelentős része kiszolgálja, nem pedig kontrollálja a végrehajtó hatalmat, ezáltal a kormány érdekeit képviseli, nem pedig a társadalomét. Mindemellett a közbeszerzések, sőt általában a közpénzköltések adataihoz nem lehet hozzáférni. Az államhatalom hajlama a titkosításra egyre kiterjedtebb, ezért rendszeresek a perek bizonyos adatok nyilvánosságra hozataláért.
E perek tapasztalatait összegezve Ligeti Miklós, a Transparency International Magyarország jogi igazgatója hangsúlyozza: noha számos minőségi kifogás felhozható a bíróságok működése ellen – sok esetben következetlenek az ítéletek, illetve elhúzódnak az eljárások –, a közérdekű adatigénylések és a korrupciós ügyek terén kiemelkedő teljesítményt nyújt a hazai törvénykezés.
A Kúria például nemrég arról döntött: az MNB alapítványait közpénzből finanszírozzák, és azok egyértelműen közfeladatot látnak el, épp ezért ki kell adni az alapítványok által kiírt pályázatok adatait. Vagy: tavaly szeptemberben a Kúria megerősítette a Fővárosi Ítélőtábla döntését, miszerint Lázár János utazásainak részleteiről tájékoztatást kell adnia a Miniszterelnökségnek. Lázárnak azt is meg kell mondania, hogy 2013-ban, amikor még államtitkárként Svájcban és Olaszországban járt, milyen szállodákban szállt meg és mindez mennyibe került. De az államkincstár sem tarthatta titokban a 2014-es parlamenti választások képviselőjelöltjeinek a kampányelszámolását, mert a bíróság első és másodfokon egyaránt az adatok közzétételére kötelezte.
A kormányzati kommunikáció nyilván más képet fest Magyarországról. Még decemberben a Miniszterelnökség, az Európai Bizottság és a Transparency International Magyarország közös szakmai rendezvényén Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség államtitkára kijelentette: a kormány eddig is, ezután is mindent megtesz a gyanús közbeszerzések kivizsgálásáért és meghozza a szükséges intézkedéseket a korrupció visszaszorításáért.
Érdekes: néhány nappal Csepreghy közlése előtt újabb kormányzati korrupciós ügyek buktak felszínre. Gál Péter, az eredetvédelemért felelős helyettes államtitkár, ahogyan megalapította saját cégét, a GLP Bormarketing Kft.-t, rá két hónapra máris hárommillió forintos vissza nem térítendő uniós támogatást nyert el. Akkoriban esett meg az is: az ügyészség vádat emelt egy kecskeméti cég ellen, miután az fiktív számlákat állított ki, majd a pénz – 425 millió forint – visszajutott a cég ügyvezetőjéhez. A gyanúsítottak között volt a Fidesz korábbi városi elnöke és frakcióvezetője is.
Kétségtelen, létezik nemzeti korrupcióellenes kormányprogram. De milyen kár, hogy ebben valahogy alig foglalkoznak a közbeszerzések korrupciós kockázataival. Kiemelt stratégiai pont azonban a civilszervezetek fokozott ellenőrzése. A programban ugyancsak rögzítik: a korrupcióellenes harc lényeges eszköze az információszabadságról szóló törvény. Csak hogy emlékezzünk rá: ezt a törvényt 2013-ban és 2015-ben épp a kormány módosította, hogy megkönnyítsék a közérdekű adatok eltitkolását. A törvényre egyébként állandóan hivatkoznak fideszes vezetők, valahányszor nem kívánt kérdéseket kapnak újságíróktól.
Egyre több közgazdász egyetért abban: a fideszes gazdaságpolitika lényege a nemzeti burzsoázia megteremtése a korrupció eszközei révén. Az átláthatatlan közbeszerzések, földosztások az újfeudális társadalom megteremtését segítik. Jávor István úgy véli, a kormányzati földeladások teljesen átrendezték a tulajdonviszonyokat a mezőgazdaságban:
– Kialakult az új vagyonos földtulajdonos réteg. Ezzel a helyzettel nem tud majd mit kezdeni a következő kormány.
A korrupció okozta gazdasági és társadalmi károk csak nehezen helyrehozhatók.
Tóth István János azt is mondja, a korrupció jelentősen rombolja a piaci versenyt, hiszen az az üzenete: az előrejutás kulcsa a jó kapcsolat a politikai vezetéssel. Aki nem tud vagy nem akar betagozódni, elhagyja az országot. De a korrupció miatt az állam is elesik jelentős bevételektől. Olyan nagyságrendben, amellyel már alrendszereket – a fejlődéshez elengedhetetlen egészségügyet vagy oktatást – rendbe lehetne tenni.
Más szempontra hívja fel a figyelmet Ligeti Miklós: Magyarországon a politika időről időre megkísérelte a gazdaság és a társadalom modernizációját, de a próbálkozások elbuktak vagy felemás eredményre vezettek. Sikerre a legnagyobb esélye mindeddig a legutóbbi „modernizációs kísérletnek”, a rendszerváltoztatásnak volt, ugyanis a követendő gazdasági-társadalmi modell, vagyis a csatlakozás az EU-hoz széles társadalmi konszenzuson alapult. Egyelőre azonban úgy néz ki: Magyarország nem tudja kihasználni az uniós tagságból adódó lehetőségeket, hiszen rendszerváltó „bezzegországból” a régió sereghajtójává vált. Ha így megy tovább, a félperiféria stagnáló országa maradunk, ahol mindig komoly gondot fog okozni a gyerekszegénység, a rossz minőségű egészségügyi ellátás, és elenyésző lesz az európai összehasonlításban versenyképes diplomák száma. Ligeti azért megjegyzi: még nincs minden veszve, de az utóbbi öt-nyolc év tapasztalatai egyelőre nem adnak okot reményre.
Magyarország – kormánya révén – 2012 óta tagja a nemzetközi Nyílt Kormányzati Együttműködés kezdeményezésnek. A nemzetközi szervezet azonban nemrég kilátásba helyezte a magyarok tagságának felfüggesztését – egyebek mellett a szabadon burjánzó korrupció miatt.