Az ügyelet nem vette fel a telefont és a betegekhez sem ment ki

Egy Pest megyei magán ügyelet fel sem vette a telefont, sőt többször előfordult, hogy megtagadta a mentők kérését és nem vonult ki a beteghez. 

2024. február 1., 13:31

Szerző:

Egy Pest megyei magán ügyelet olyan szinten nem látta ela  feladatát az elmúlt években, hogy az érintett területen átveszi az ellátást az Országos Mentőszolgálat.

„Többször megesett, hogy hat órán keresztül nem vették fel a telefont, de abban sem volt köszönet, ha sikerült elérni a nővért”

– írja az Országos Mentőszolgálat Facebook oldalán.

Mint kiderült, a mentőszolgálatnál is kiverte a biztosítékot a magán ügyeleti szolgáltató, ugyanis többször előfordult, hogy nem látták el a betegeket. Az Országos Mentőszolgálat azt írja, hogy 2023-ban 24, 2022-ben pedig 17 alkalommal volt példa arra, hogy a szolgáltató területén gyors orvosi ellátásra volt szükség, az ügyelet azonban megtagadta a mentők kérését és nem vonult ki a beteghez.

Az ügyelet ellátási minősége sem volt megfelelő 

A beszámoló szerint a meg nem nevezett, Pest megyei falu ügyeleti ellátását eddig egy piaci alapon működő vállalkozás végezte. Az ott tevékenykedő egészségügyi dolgozók azonban nem tekintették kötelező érvényűnek a budapesti mentésirányítás utasításait, ráadásul a felelősségre vonás is elmaradt a kivonulás megtagadásával kapcsolatban. Vagyis a betegek bár egyértelműen ügyeleti panaszokkal hívták a segélykérőt, ennek ellenére is sokszor mentőt volt kénytelen riasztani a mentésvezető, ezzel is tovább terhelve a mentési kapacitást  – írja a Házipatika. 

 Ez az „áldatlan állapot” azonban hamarosan megszűnik, februártól ugyanis már az érintett területen is az Országos Mentőszolgálat Ügyeleti Szolgálatának munkatársai biztosítják majd az ügyeleti ellátást – egységes szakmai protokollok mentén, és a mentésirányítás koordinálásával.

Az ügyelet központi telefonszáma megváltozott! 

Február 1-jével Fejér és Pest vármegye is csatlakozik az új, egységes egészségügyi alapellátási ügyeleti rendszerhez. Az Országos Mentőszolgálat közlése szerint az ügyelet központi telefonszáma felnőttek és gyermekek esetében is a 1830. A mentőszolgálat az egységes hívószámra hívja fel a figyelmet – írja a Dívány.  A telefonszám a teljes ügyeleti időszakban, tehát hétköznap 16 óra és reggel 8 óra között, hétvégéken és ünnepnapokon pedig egész nap hívható.

Elsőként – tavaly februárban – Hajdú-Bihar vármegyében vezették be az új ügyeleti rendszert, majd Szabolcs-Szatmár-Bereg, Győr-Moson-Sopron, Borsod-Abaúj-Zemplén, Komárom-Esztergom, Békés, Baranya, Jász-Nagykun-Szolnok, Veszprém, Heves, Tolna, Csongrád-Csanád, Zala, Somogy, Bács-Kiskun, Vas és Zala vármegye is csatlakozott. A mai nappal, azaz 2024. február 1-jével pedig Fejér és Pest vármegyéből is a 1830-as számot kell hívni.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: OMSZ Facebook oldala)