Tragikusan teljesítenek a magyar szakközépiskolások, a tizedikesek matematikai és szövegértési szintje a hatodikosoké alatt van
Az Oktatási Hivatal nyilvánosságra hozta a jelentését a 2018-as országos kompetenciafelmérésről. Kiderül belőle – írja az Eduline – hogy a hatodikos, nyolcadikos és tizedikes diákok matematikai és szövegértési képességei nem javultak, de nem is romlottak látványosan, kifejezetten aggodalomra ad okot azonban, hogy a tizedikes szakközépiskolások – a korábbi szakiskolások – képességei alulmúlják a hatodikosokéit.
„Egy egész középiskolai képzési forma tanulói (a populáció 21 százaléka) nem képesek elérni a 6. évfolyam átlagos matematikai és szövegértési képességszintjét sem”
– hívja fel a figyelmet a jelentés. Ezt az Oktatási Hivatal a diákok összetételével magyarázza, vagyis a szakközépiskolások eredményei nem azért rosszabbak, mert ők szakközépiskolába járnak, hanem azért járnak szakközépiskolába, mert eleve rosszabbak az eredményeik.
Ezen túl ami a matematikát illeti, mindegyik vizsgált évfolyamon szinte teljességgel ugyanazt azt az átlageredményt produkálta, mint 2017-ben, és amíg nyolcadikosok és a tizedikesek szövegértése kicsivel jobb a tavalyinál, a hatodikosoké valamivel rosszabb lett. Ugyanúgy, mint a korábbi években, tavaly is a budapesti, a nyugat-dunántúli és a közép-magyarországi régió diákjai teljesítettek jobban, az észak-magyarországi valamint az észak-alföldi régió diákjai lemaradásban vannak hozzájuk képest.
A tesztet 267 449 hatodikos, nyolcadikos és tizedikes diák töltötte ki. Mindegyik iskolában egyszerre kapták meg, kétszer 45 perc alatt egy matematikai, kétszer 45 perc alatt egy szövegértési feladatsort kellett megoldaniuk. A szüleikkel együtt kitölthettek egy olyan kérdőívet, amely a család szociális helyzetéről, a szülők munkaerőpiaci helyzetéről, lakhatási körülményeikről tartalmaz kérdéseket – az úgynevezett tanulói kérdőív kitöltése nem kötelező, de a legtöbb iskolában arra kérik a diákokat, hogy válaszoljanak a kérdésekre.