Tarol a közbeszerzéseken a 4-es metró két osztrák kivitelezője
Az Európai Csalás Elleni Hivatala (OLAF) a 4-es metró szerződéseit vizsgálva arra jutott: a szabálytalan szerződések a beruházás 452,6 milliárd forintos költségének mintegy 60 százalékát – 272,8 milliárd forintnyi állományt – tesznek ki. A szervezet a 180,8 milliárd forintos uniós támogatás egyharmadát, 59 milliárd forintot követel vissza.
Az OLAF-jelentés a Siemens és az Alstom mellett a Strabag és a Swietelsky esetében is szabálytalanságokat tárt fel. Fideszes politikusok a jelentés nyilvánosságra kerülése után élesen bírálták a szocialista kormányokat, és szóvá tették, hogy ezek a cégek milyen jelentős közbeszerzéseket nyertek el annak idején, „amikor mindent a Strabag és más osztrákok nyertek”.
A számok azonban azt mutatják, hogy a két cég a 2010-es kormányváltás óta akkora profitot csinált Magyarországon, mint még soha azelőtt. A Strabag 2015-ben közel 19 milliárd forintos eredményt könyvelt el, az elmúlt 12 hónapban 215 milliárd forintnyi közbeszerzést nyerve el. A Swietelsky pedig 7,98 milliárd forintos eredményt ért el 2015-ben.
A Heti Válasz szerint a két cég úgy élt túl, hogy „védelmi pénzt” fizetett, mégpedig focitámogatások formájában.
A felcsúti Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémiának és testvérklubjának, a székesfehérvári Videotonnak kiemelt támogatója a Strabag, a Swietelsky pedig a Haladás névadó szponzoraként önt százmilliókat a fociba.
A lap emlékeztet: Mészáros Lőrincnek tavaly lett egy eszéki labdarúgócsapata is a Felcsút mellé. Ezt pedig mások mellett a TRSZ Gyenge és Erős Áramú Hálózatépítő Kft. szponzorálja. A cég papíron egy osztrák ügyvéd közvetett tulajdonában áll, és újabban egyre-másra nyer sokmilliárdos magyar közbeszerzéseket a Strabag konzorciumi társaként. A TRSZ ügyvezetője Aczél Tamás; ő annak az Aczél Zoltánnak az édesapja, akit a Strabag és az Alstom kijáróembereként nevesít a világsajtó – írja a Heti Válasz.
Újabb tízmilliárdos közbeszerzésen vesztett a Közgép
A Strabag Általános Építő Kft., a Strabag AG magyarországi fióktelepe, valamint a Hódút Kft. nyerte meg 14 milliárd 852 millió forinttal a 813-as főút harmadik ütemének tervezésére és kivitelezésére kiírt nyílt közbeszerzést. A vesztesek között ott van a Közgép is.