Tarol a közbeszerzéseken a 4-es metró két osztrák kivitelezője

Az M4-es metróberuházás nemzetközi haszonélvezői közül a Strabag és a Swietelsky ma jobban hasít a magyar közbeszerzéseken, mint az MSZP–SZDSZ idején. Cserébe „védelmi pénzt” fizetnek futballtámogatás formájában – írja a Heti Válasz.

2017. február 16., 14:44

Az Európai Csalás Elleni Hivatala (OLAF) a 4-es metró szerződéseit vizsgálva arra jutott: a szabálytalan szerződések a beruházás 452,6 milliárd forintos költségének mintegy 60 százalékát – 272,8 milliárd forintnyi állományt – tesznek ki. A szervezet a 180,8 milliárd forintos uniós támogatás egyharmadát, 59 milliárd forintot követel vissza.

Az OLAF-jelentés a Siemens és az Alstom mellett a Strabag és a Swietelsky esetében is szabálytalanságokat tárt fel. Fideszes politikusok a jelentés nyilvánosságra kerülése után élesen bírálták a szocialista kormányokat, és szóvá tették, hogy ezek a cégek milyen jelentős közbeszerzéseket nyertek el annak idején, „amikor mindent a Strabag és más osztrákok nyertek”.

A számok azonban azt mutatják, hogy a két cég a 2010-es kormányváltás óta akkora profitot csinált Magyarországon, mint még soha azelőtt. A Strabag 2015-ben közel 19 milliárd forintos eredményt könyvelt el, az elmúlt 12 hónapban 215 milliárd forintnyi közbeszerzést nyerve el. A Swietelsky pedig 7,98 milliárd forintos eredményt ért el 2015-ben.

A Heti Válasz szerint a két cég úgy élt túl, hogy „védelmi pénzt” fizetett, mégpedig focitámogatások formájában.

A felcsúti Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémiának és testvérklubjának, a székesfehérvári Videotonnak kiemelt támogatója a Strabag, a Swietelsky pedig a Haladás névadó szponzoraként önt százmilliókat a fociba.

A lap emlékeztet: Mészáros Lőrincnek tavaly lett egy eszéki labdarúgócsapata is a Felcsút mellé. Ezt pedig mások mellett a TRSZ Gyenge és Erős Áramú Hálózatépítő Kft. szponzorálja. A cég papíron egy osztrák ügyvéd közvetett tulajdonában áll, és újabban egyre-másra nyer sokmilliárdos magyar közbeszerzéseket a Strabag konzorciumi társaként. A TRSZ ügyvezetője Aczél Tamás; ő annak az Aczél Zoltánnak az édesapja, akit a Strabag és az Alstom kijáróembereként nevesít a világsajtó – írja a Heti Válasz.


Újabb tízmilliárdos közbeszerzésen vesztett a Közgép


A Strabag Általános Építő Kft., a Strabag AG magyarországi fióktelepe, valamint a Hódút Kft. nyerte meg 14 milliárd 852 millió forinttal a 813-as főút harmadik ütemének tervezésére és kivitelezésére kiírt nyílt közbeszerzést. A vesztesek között ott van a Közgép is.

18:28

A Szabad Európa kiperelte az autópálya-koncessziós szerződés mellékleteit, és kiderült, hogy 15-17 ezer milliárd forintba kerülhet az adófizetőknek az, hogy a kormány kiszervezte a hazai gyorsforgalmiút-hálózat nagy részét. Az üzletet elnyerő hét magántőkealapról kiderült, hogy négy Szíjj László, három pedig Mészáros Lőrinc kormányközeli üzletember százszázalékos tulajdonában van – írja a lap.

16:47

Kedden túlnyomóan derült, száraz időre van kilátás. Európa időjárását egy kiterjedt anticiklon befolyásolja. Napközben többfelé megélénkül, kedden a Dél-Dunántúlon időnként meg is erősödik a délkeleti, keleti szél.

Olyan szabályokat akartak bevezetni a koreaiak által vezetett iváncsai akkumulátorgyárban, ami kiverte a biztosítékot a magyar munkavállalóknál. Nem mondják meg, mi az oka, ha rosszul lesznek a dolgozók a munkahelyükön, a szigorú biztonsági előírásokra viszont nagyon odafigyelnek, a telefonok kamerája le van takarva, amit a biztonsági szolgálat ellenőriz is. A Házon kívülnek az iváncsai akkumulátorgyár két dolgozója mesélt arról arc és név nélkül.

Magyarországon tavaly 115 ezer 65 évesnél idősebb magyar dolgozott a nyugdíj mellett. A legtöbben a feldolgozóiparban tevékenykedik, de a kereskedelemben és gépjárműjavításban is szép számmal dolgoznak az idősek.