Tarlóst választási ígéreteire emlékeztetik a biciklisek

Budapest közlekedésében a gyalogos közlekedést, a közösségi közlekedést és a kerékpáros közlekedést előnyben kell részesíteni a személygépkocsi-közlekedéssel szemben – írta megválasztása előtt Tarlós István. Most viszont a Kerékpárosklub szerint éppen ezzel ellentétes javaslatok vannak napirenden. A főpolgármester nyugalomra inti a biciklis zervezetet, mondván: a felvetések még nagyon kezdetlegesek, nincs is róluk előterjesztés.

2015. december 12., 21:02

Mint arról beszámoltunk, Tarlós István „szélsőségesen tömegközlekedés-orientáltnak” tartja a főváros közlekedési koncepcióját 2030-ig lefektető Balázs Mór-tervet, ezért módosításokat tartana szükségesnek. 2018-ban kezdeményezni szeretné a kerékpárosok kötelező KRESZ-vizsgáztatását abban az esetben, ha továbbra is következetesen figyelmen kívül hagyják a piros lámpákat, szerinte ugyanis 10 kerékpárosból 8 nincs tekintettel a tilos jelzésre.

2009-ben, a megválasztása előtt közzétett, a Nemzet fővárosa című kiadványában azt írta: „A városias beépítésű területeken Budapest közlekedésének prioritásait a modern európai városokhoz hasonlóan kell meghatározni. A prioritások meghatározásánál a gyalogos közlekedést, a közösségi közlekedést és a kerékpáros közlekedést előnyben kell részesíteni a személygépkocsi-közlekedéssel szemben, különösen a belvárosias területeken.”

A Magyar Kerékpárosklub szerint Tarlós István meggondolta magát, és eddigi programjával szemben a tömegközlekedés és a kerékpározás visszaszorításáról szóló javaslatokat terjeszt a Fővárosi Közgyűlés elé: „Bár sosem gondoltuk volna, hogy visszamegyünk az időben, a hír mégis igaz.”

Tarlós ezután közleményt adott ki, mely szerint a pénteki sajtótájékoztatón ő nyilvánvalóvá tette, szó sincs arról, hogy a saját ötleteiről beszélne, és „nincs is semmiféle előterjesztés”, ő csak egy szakmai grémium észrevételeiből idézett. ”Semmi értelme tehát annak, hogy agresszív, megelőző kommunikációba kezdjenek„ – üzente Tarlós a bicikliseknek.

Hozzátette: ”Az esetleges döntéseket széleskörű egyeztetések előzik majd meg, azt persze nem ígérhetem, hogy a Magyar Kerékpárosklub feltétlen, abszolút dominanciája minden más szakvéleménnyel szemben is maradéktalanul és mérlegelés nélkül érvényesülhet. A főváros arányos megoldást akar. Az idő előtti, hangos kiabálás felesleges, és nem is biztos, hogy célszerű”.

Tarlós szavaira a Critical Mass Facebook-oldala úgy reagált: ”Ha egy kerületi polgármester tartana egy sajtótájékoztatót egy ismeretlen csoport 'szakmai észrevételeiről', miszerint megfontolandó, hogy Tarlós István reggelente ne használhassa munkába menet a Bécsi utat, csak kerékpárral, Tarlós nyilván felszólalna ezügyben. Tarlós ugyanis többek között konkrétan beszélt arról, hogy buszsávos utakon egyáltalán ne lehessen kerékpározni. Arról pedig nem tehet a Kerékpárosklub, hogy sok hivatásos közlekedésmérnök munka- és szabadidejében segíti a működését, szakmai konferenciákat szervez, illetve rendszeresen részt is vesz ilyeneken itthon és külföldön egyaránt. Szakmai anyagaik, előadásaik, állásfoglalásaik publikusak, készítőik nevével együtt. Többek közt éppen azért létezik a Magyar Kerékpárosklub, hogy ilyen esetekben azonnal felszólaljon. Ezért, és addig áll mögötte 2200 tagja, és ezért kapja meg évente az 1%-os adófelajánlásainkat. Ellentétben Tarlós Istvánnal, aki nem azért kapja a fizetését, hogy az érintettek teljes kihagyásával zárt meghívásos kutatásokat végeztessen a sajtóban eddig is sajátjaként hangoztatott közösségi közlekedésre, gyalogközlekedésre és kerékpározásra hátrányos véleményének alátámasztására, majd az érintettek meghallgatása nélkül sajtónyilvánosan közölje azokat. Cinikusan megemlítve hogy egy esélytelen utólagos egyeztetés még jöhet, de azon se sok jóra számítsanak, bármivel is érvelnek majd. Ha a feladatát komolyan gondolná, vagy legalább a látszatra adna, a sorrend nem ez lenne. Már rég egyeztetett volna a Kerékpárosklubbal, melyet annak idején választási programbeszédében maga jelölt meg közlekedésszakmai partnerének a Levegő Munkacsoport és a VEKE társaságában. Rég volt, igaz se volt”.