Beszáll a kereskedelembe a kínai vakcinák szállítására vásárolt Airbus A330-as repülőgép
Most ingázni fog Kína és Magyarország között.
Megkezdődik a kormány által a koronavírus-járvány első hullámát követően vásárolt teherszállító repülőgép kereskedelmi üzemeltetése, ennek keretében a WizzAir hetente háromszor fog megfordulni a géppel Magyarország és Kína között - jelentette be szombaton Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.
Az Airbus A330-200F típusú gép szombat délelőtt kezdte meg kereskedelmi útját. A külügyminiszter ebből az alkalomból emlékeztetett: a pandémia kezdetén alig lehetett maszkot, lélegeztetőgépet, gumikesztyűt és egyéb, az egészségügyi védekezéshez szükséges eszközöket vásárolni, de ha sikerült is, akkor jött a következő kérdés, hogy azt mivel és mikor lehet leszállítani.
Emiatt a kormány megvásárolta az Airbus A330-200F típusú cargo gépet, amely már eddig is hatalmas szolgálatot tett, ugyanis idén mintegy 6,8 millió adag vakcinát szállított Budapestre, mindig időben
– mondta. "Márpedig tudjuk, hogy aki időt nyer, életet nyer" – tette hozzá.
Kiemelte: már nem kell rendszeresen oltóanyagokat szállítani, így jelentős szabad kapacitása lett a repülőgépnek, ezért a héten aláírták a szerződéseket a WizzAir kereskedelmi alapú üzemeltetéséről. "Még soha nem volt a magyar államnak állami tulajdonban lévő, magyar felségjelzésű, szélestörzsű, hatalmas kapacitással és teherbíró képességgel rendelkező, menetrendszerinti forgalomban részt vevő teherszállító repülőgépe, most már ilyen is van" - hangsúlyozta.
Szijjártó Péter arról számolt be, hogy a gép hetente háromszor fog megfordulni Budapest és Csengtu között
, amelynek nyomán a kétoldalú kereskedelmi forgalom további bővülése várható.
Rámutatott, hogy így az érintett magyar és kínai cégeknek már nem kell a nagy nemzetközi szállítmányozási vállalatokra várniuk. Világosan mutatja a keresletet, hogy az új szerződések keretében most először felszálló gép nagyjából tíz tonna rakománnyal indul Kínába, majd onnan ötven tonna áruval fog visszatérni, alapvetően elektronikai és autóipari alkatrészekkel - szögezte le a miniszter.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium 2020. októberében jelentette be: a magyar kormány vásárolt egy Airbus A330-as repülőgépet. A bejelentés után három hónappal derült ki, hogy Magyarország mintegy ötmillió adag kínai vakcinát vásárol. Igaz, akkor nem mondták meg, mire is vásárolják a repülőgépeket, és kínai vakcina se volt még sehol.
Az iho.hu repülési szakportál már akkor megírta, hogy minden valószínűség szerint kifejezetten a kínai vakcinák szállítására vásárolta hazánk ezt a repülőgépet, hiszen a vásárlásnál az volt a cél, hogy hosszútávú repüléseket viszonylag kis súllyal tudjanak megtenni.
„A Kína és Közép-Európa közötti áruforgalom gyors, hatékony és akadálytalan újraindítása érdekében közlekedtet heti három járatot Csengcsouból Budapestre az UTA, az első repülőgép már meg is érkezett a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre. A járatok nemcsak az egészségügyi, a járvány elleni védekezést szolgáló beszerzéseket könnyíthetik meg, hanem a magyar termékek ázsiai piacokra való kijutását is segíthetik”
– jelentette be Schanda Tamás miniszterhelyettes.
A légi járat 2020 októberétől 2021 végéig alapesetben heti három alkalommal közlekedett. A heti járatok száma november elejétől január végéig négyre nőtt. A teljes időszak alatt mintegy 170 repülőgép fordul majd meg Kína és Magyarország között, és alapvetően áruszállításra használják majd – írta tavalyi közleményében az ITM.
(Kiemelt kép: Budapest, 2021. február 16. A Külgazdasági és Külügyminisztérium által vásárolt Airbus 330 típusú teherszállító repülőgép a kínai Sinopharm vakcina első szállítmányával a fedélzetén a Liszt Ferenc-repülőtéren 2021. február 16-án. Az első szállítmányban 550 ezer vakcina érkezett. MTI/Máthé Zoltán)