Romantikus gesztus tizenkét négyzetméterre ragasztva

A közterületi plakátkultúrában egyre inkább helyet kérnek az egyéni, alkalmi ügyfelek. Ennek ékes lenyomata a születésnapi jókívánság óriásplakáton. A megrendelők főleg férfiak, a kivitelezést pedig kisebb reklámügynökségekre bízzák.

2010. május 15., 09:13

Kiben vetődött fel először az ötlet, már nem tudni, de körülbelül két éve jelent meg az első ilyen jellegű óriásplakát, és egyre többen élnek ezzel a lehetőséggel. Megesik, hogy a férfiak a hétköznapi rohanásban megfeledkeznek olyan kitüntetett napokról, mint a családtagjaik, de leginkább a kedvesük születésnapja. Ha ez megtörténne, az óriásplakát óriási ötlet arra, hogy kedvesük szemében az elmúlt évek mulasztásait felülírják: ország-világ előtt kívánhatnak boldog ünnepeket párjuknak. (Persze, a kérdés jogos, a következő évben hogyan lehet ezt überelni?) A megvalósítás lépései Kiderítettük a kellemes meglepetés kivitelezésének receptjét: Először is, ha már eldöntöttük, hogy óriásplakáton kívánunk boldog születésnapot, kezdődhet a kutatás, internetes böngészés. Nos, a legtöbb óriásplakátot gyártó cég vállal egyéni felkéréseket, azok tervezését, kivitelezését, valamint természetesen biztosítják a felületet – persze amíg meg tudjuk fizetni. Érdemes jó előre terepszemlét tartani, hogy a közelünkben, illetve a megajándékozott gyakran használt útvonalán milyen cégek birtokolnak hirdetőfelületeket. A reklámügynökség neve mindig szerepel a hirdetőtáblán, így ha kiválasztottuk a legmegfelelőbb helyet, jöhet a kapcsolatfelvétel. A reklámügynökségek többnyire a kiválasztott helyszíneken álló hirdetőfelületükről árajánlatot küldenek, mely magába foglalja az óriásplakát legyártását és kivitelezését is. Érdemes tájékozódni, mert a kisebb reklámügynökségek árai alacsonyabbak. Az ún. nagykereskedelmi reklámügynökségek kevésbé foglalkoznak egyéni megrendelőkkel, az áraikat a nagybefektetőkhöz szabják, ellenben a kicsik, akikhez nyugodt szívvel besétálhatunk, biztosan partnerek lesznek az ötletünk kivitelezésében. A hölgyek számára a meleg színek dukálnak Megrendelőként szabad kezet kapunk a tervezésben, eldönthetjük, pontosan mit szeretnénk üzeni. Mekkora és milyen színű betűkkel, hol helyezkedjék el a kép, ha van, és hogy mit üzenünk a boldog szülinap felirat mellett. Ha nem vagyunk elég tájékozottak szöveg és képszerkesztésben, vagy nem sikerül a legfeltűnőbb, életrevalóbb, akár legromantikusabb plakátot megszerkesztenünk otthoni számítógépünkön, a megbízott cég ebben is profi segítséget tud nyújtani, így biztosan azt a hatást, hangulatot érhetjük el, amit szeretnénk. Ez nemcsak azért fontos, mert garantált örömöt szeretnénk szerezni, hanem mert a kiragasztott tizenkét négyzetméteres plakát minimum két hétig biztosan ott fog virítani, ha nem egy hónapig, merthogy ennyi általában az óriásplakátok kinn létének időtartama. Egy reklámügynökség szakembere elmondta, az első számú megrendelők többnyire a férfiak, akik párjuk számára inkább a vidám, élénk, harsány, ugyanakkor meleg színeket választják, mint a piros, narancssárga, sárga. Ha hölgyek a megrendelők, ők a párjuk számára inkább a karakánabb, hidegebb színeket választják, mint a kék, vagy a fekete. A képi megjelenéssel kapcsolatban a szakember elmondta, hogy többnyire születésnappal kapcsolatos képek tűnnek fel, de bevett sémákról abszolút nem lehet beszélni. Amíg a takaró ér… Mindezek után már csak az ár maradt nyitott kérdés. Ahogy megtudtuk az egyik reklámügynökségtől, 40 ezer forint alatt nincs esélyünk, innentől pedig, ahogy az lenni szokott, a határ a csillagos ég. A cég képviselője szerint ritkán fordul elő, hogy 200 ezer forint felett fizetnek plakátért. (Ízlés dolga csupán, hogy egy köztéri plakát vagy például egy hotelban töltött kellemes hétvége romantikusabb születésnapi meglepetésnek.) Az ár elsősorban a hely frekventáltságától függ, tehát minél forgalmasabb, annál drágább. Habár az ember azt gondolná, hogy Budapesten többe kerül a hirdetőfelület, ez nincs mindig így. Egy kevésbé forgalmas pesti helyen olcsóbb a felület bérlése, mint egy vidéki város jól frekventált részén. A reklámszakember ugyan nem tartja népszerűnek a köztéri megjelenéshez, reklámkampányokhoz képest a születésnapi felköszöntőket, viszont figyelembe véve, hogy eddig abszolút nem volt ilyen jellegű megjelenés, ma már népszerűnek mondható. A szakember szerint körülbelül két éve kezdtek megjelenni az egyéni, születésnapi felköszöntő plakátok, ennek oka pedig valószínűleg az lehet, hogy csökkentek a plakátárak, viszont sok a felület. A lényeg: még igazi, kreatív ötlet az óriásplakát köszöntő, nem úgy, mint mondjuk a nászajándékba adott étkészlet vagy kenyérpirító...