Rogán a randalírozókat kitiltaná az utcákról
Nem lehet feloszlatni egy politikai eseményre azonnal, „spontán” reagáló tüntetést pusztán azért, mert azt nem jelentették be előre.
Egy helyben toporognak az ötpárti tárgyalások. Pedig kellene az egyetértés, a gyülekezési törvény ugyanis – amint a közelmúlt példái mutatják – eléggé öregecske már. Korántsem felel meg már a célnak, amit a rendszerváltás idején kiválóan betöltött. Az unió verdiktje most megfenyítette Magyarországot: szerintük nem oszlatható fel a spontán tüntetés csak azért, mert nem jelentették be előre. Pedig ma már szinte minden napra jut egy az e-mailben, SMS-ben vagy másképp szervezett demonstrációkból. A rendőrség pedig, mint a viccben a csősz, hol elzavarja a tüntetőket, hol nem. A fejüket fogják a jogalkalmazók: a hatályos magyar jogot nem írhatja át az európai bírósági döntés. De nem hagyható figyelmen kívül sem. A törvényhozók bizonytalanok: jogszabászattal kell-e utat engedni a hirtelen jött demonstráló kedvnek? S ha igen, mit tegyenek? Vagy elég lenne helyesen értelmezni a már meglévő magyar törvényeket? Jogos-e a törvényszegés? PUNGOR ANDRÁS írása.
Kényes ügy. Szinte csak ebben értenek egyet a politikusok a spontán gyülekezés szabályozása kapcsán.
Mielőbb változtatni kell a törvényen – ez a szocialista mantra. A Társaság a Szabadságjogokért a kilencvenes évek közepe óta követeli a módosítását. Mindhiába. Az ellenzék sokkal óvatosabb. A törvény szerint a tüntetést legalább három nappal korábban be kell jelenteni.
– De az nem szerepel a szabályban, hogy a mulasztókat automatikusan fel kell oszlatni – állítja a Fidesz.
Farigcsáljanak a paragrafusokon, vagy ne?
Érthető a zavar. Miként lehet egy SMS-ben előkészített politikai ricsajpartit, flashmobos utcai párnacsatát szabályokkal körülbástyázni? Civil sóhaj: mi lesz az erkölcsi paranccsal, ha kutya kötelességem azonnal tiltakozni egy társadalomellenes akció miatt?
– A tétlenség és a hallgatás ebben a helyzetben mindennél beszédesebb és veszélyesebb – így invitálta Gyurcsány Ferenc a Hollán Ernő utcai szabálytalan meetingre a pártok elnökeit.
Törvényszegő lett volna a kormányfői meghívó?
– Nem lehet a tüntetés tartalma alapján szabályozni valamit – magyarázza Kiszelly Zoltán politológus. – Ki dönti el, hogy egy rendezvény erkölcsös-e? A rendőr? – kérdezi.
A Hollán Ernő utcában egyszerű volt a képlet. De máshol? A parlamentben ötpárti egyeztetést tartanak, zéró eredménnyel. A jogszabály-változtatáshoz kétharmados többség kellene. De vélhetően nem lesz.
– Ha találkozik húsz ember az utcán, a csődületet a rendőrségnek automatikusan fel kell oszlatnia. Pedig attól, ha felemel valaki egy táblát, még nem sérül a demokrácia – magyarázza a fórumos Hock Zoltán. Az MDF tehát azt javasolja: vizsgálják meg az elmúlt 18 év tapasztalatait. Akkor legalább tiszta lenne: kell-e a változtatás. A többi párt csak legyint erre. – A diktatúra tagadására épített az új jogszabály a rendszerváltás hajnalán. Szabad utat adott a tüntetéseknek – magyarázza Hock.
– De a liberális törvénnyel átestünk a ló túlsó oldalára – csatlakozik Kiszelly politológus.
A rendszerváltók gumiszabályt alkottak: a tüntetést be kell jelenteni a rendőrségen, de ha az nem zavarja a bíróságok, népképviseleti szervek működését, vagy nem jár „a közlekedés aránytalan sérelmével”, nem lehet betiltani. Így nemcsak a demonstrálók kaptak viszonylag szabad kezet, hanem a rendőrség is.
– Aránytalan sérelem? Mi ez a rossz duma? – tiltakoztak korábban a civilek.
Erre hivatkozva cicáztak a rendőrök az iraki háború elleni tüntetéssel. A nyomás és az uniós csatlakozás miatt „egyértelműbb” lett a jogszabály: megálljt jelent a demonstrációnak, ha a közlekedés más módon nem biztosítható.
– Egy hónappal a szabály megváltoztatása után a régi verzióval hozakodtak elő a rendőrök – meséli Dénes Balázs, a Társaság a Szabadságjogokért elnöke.
Ők megkérdezték a hatóságot: ismerik-e a törvényt?
– Nem kaptunk mi jogtárat – volt a válasz.
Ma már divat a „spontán” Hyde Park. A békés éppúgy, mint a békétlen. Spontán záporoznak a kövek a tévészékházra, ahogy spontán a gyújtogatás is.
Az Ádám Antal, Bán Tamás, Tölgyessy Péter alkotta trió és a Gönczöl-bizottság nekigyürkőzött a törvényszabászat előkészítésének. Nem rajtuk múlt, hogy a tervből nem lett paragrafus.
Pedig elemzők szerint múzeumba való a régi jogszabály. A technika fejlődése egyértelműen a flashmobosokat segíti.
– Küldhetek SMS-t, kör-e-mailt, betelefonálhatok egy talkrádióba. Ki akadályozza meg? – kérdi Kiszelly.
De ha békétlen a tüntetés, ki felel majd a kárért? Mondjuk, a szervező? De Hock szerint a rendbontók egyenként felelhetnek önmagukért. Már ha rájuk lehet bizonyítani.
A magyar tétovaság mára kiverte a biztosítékot az unióban is. A strasbourg-i Emberi Jogok Európai Bírósága verdiktje: Magyarország megsérti az Európai Egyezményt. Nem lehet feloszlatni egy politikai eseményre azonnal, „spontán” reagáló tüntetést pusztán azért, mert azt nem jelentették be előre.
2002-ben Medgyessy Péter és Adrian Năstase pesti koccintása csábította a Kempinsky elé a tüntetőket. A két vezető a román nemzeti ünnepet – magyar verzió szerint Erdély annektálásának szimbólumát – éltette. A rendőrség elhajtotta a szálloda elől a méltatlankodókat.
Az uniós ítélet csekély, kétezer eurós büntetést és hatalmas zavart hozott.
– A strasbourg-i döntés Magyarországon nem jogforrás – kommentálta a Batthyány-örökmécses tüntetőinek kitessékelését a BRFK.
Tényleg van élet az unión kívül? Aligha.
A napokban az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium közleményt adott ki: nem oszlatható fel a spontán tüntetés csupán azért, mert előtte nem jelentették be a rendőrségnek. Ezek szerint Magyarországon az jár rosszul, aki a rendőrségre megy, formanyomtatványt kér és tölt ki, levelez, tárgyal a hatósággal, nevével, vagyonával felel az esetleges károkért, rendbontás esetén pedig magyarázkodik, s beidézhető, vegzálható. Az fizet rá, aki tiszteli a törvényt. És az a szabad ember, az igazi hős, a karakter, aki „hirtelen felindulásból”, spontán a kirakat üvegébe vágja a véletlenül épp kéznél lévő benzines palackját.
Bárándy Gergely felháborodott:
– Akár szögre is akaszthatjuk a törvényt – mondja a fiatal szocialista képviselő.
Van benne valami.
– Az elismerés nem kegyúri adomány – ujjongott a Gaudi-Nagy Tamás és a Grespik fémjelezte „Nemzeti Jogvédő Alapítvány”.
Korai volt az öröm. Az igazságügyi tárca azonnal korrigált: pardon, tévedtünk, mégiscsak be kell tartani a magyar törvényeket.
Mi történt? A titkárnők vették át az uralmat a kormánynál? A minisztériumból nem kapunk választ. Ők csak annyit közölnek lapunkkal: szükségesek az egyeztetések.
Egyetért ezzel Bárándy Gergely is:
– Jogszabályalkotásra kötelezte a bíróság a magyar államot.
Ám az átmeneti – még meddig az? – állapot nem tetszik a Fidesznek:
– Alkotmányos szempontból aggályos, hogy bármikor feloszlatható egy spontán tüntetés – jelenti ki Répássy Róbert.
Az uniós ítélet átfestette a múltat. Amiről azt hittük, jogellenes, kiderült: nem egészen az. Vagy mégis? Az őszödi beszéd nyilvánosságra kerülése spontán csődületet okozott a Kossuth téren. A Hollán Ernő utcai antifasiszta tüntetést sem jelentették be három nappal korábban. Tomcat sem szólt sokkal előbb, hogy egyetlen napon kilenc rendezvényt, egész kis szélsőséges fesztivált tervez-szervez városzszerte. (A vállalkozás este kilenc után kifulladt.) A megbilincselt indexes társukkal szolidáris újságírók villámcsődülete sem került időben a rendőrségi iktatóba.
Jogos törvényszegés? Már a szóösszetétel is abszurd. A következmény: az antifasiszták és Gyurcsány maradhattak, az újságírók szintúgy. Tomcat ricsajos rajcsúrját megunták a rendőrök. A szervezőt és társait rácsos kocsiba zsuppolták a Clark Ádám téren. Igaz, akkor már a Lánchídra indult a menet. A forgalomnak nem maradt hely.
– Még egy rossz szabály következetes megtartása is jobb, mint a következetlenség – állítja Répássy.
Szerinte a rendőrség manapság kénye-kedve szerint dönt: hol tilt és hol tűr.
Vagy csak kapkodja a fejét?
– A mai magyar politikai kultúrára jellemző, miként dönt a jogalkalmazó – csatlakozik Répássyhoz Kiszelly.
Juhász Gábor államtitkár a parlamentben így tromfol:
– A rendőrség következetesen jár el annak a jogszabálynak az alapján, amit egyszerűen csak gyülekezési törvénynek hívunk.
Hab a tortán, hogy nemcsak a szabályozatlan villámtüntetés a jogszabászok célpontja, hanem a főhazafiak parlament előtti vadkempingezése vagy a forradalmár focidrukkerek belvárosi rombolása, sőt a símaszkos divat is.
Kiderül: a fideszes Rogán Antal és a szocialista Bárándy Gergely is a büntető törvénykönyvet módosítaná. Rogán a randalírozókat tiltaná ki az utcáról, a térről, sőt elvenné gyülekezési jogukat is. De hogyan ellenőrizné ezt a rendőrség?
– A kitiltottak fotóival teli albumokkal rohangáljanak? – ironizál Hock Zoltán.
Bárándy válasza: szigorítaná a garázdaság büntetését.
És jön az első paktum: Rogán és Bárándy visszavonja javaslatát. Miért?
– Komoly üzenete lenne, ha ötpárti egyetértéssel lépnénk fel végre a rendbontók ellen – magyarázza a szocialista ügyvéd.
Bárándy bízik és példálódzik:
– Esetleg rövidebb ideig tarthat a tüntetés. Csak a 24-48 órán belül bekövetkező eseményre lehetne „spontán” reagálni – mondja.
Ötletel az MDF is: kitiltana a Kossuth térről mindenfajta demonstrálót.
– Szimbolikus hely – magyarázza Hock.
Emlékeztet: a forradalom évfordulóján itt volt a fél világ. Rossz hírünket keltették a külföldi méltóságoktól száz méterre kiabáló Kossuth téri tüntetők.
Van, aki az önkormányzatokra bízná az engedélyezést. A többiek legyintenek: ezzel beköszönne a 3200 fajta jogértelmezés új magyar korszaka.
Bárándy szerint el kell törölni a lehetőséget, hogy ugyanarra a helyszínre, időpontra többen is megmozdulást szervezhessenek.
És ha nem jelentik be? Rendőr nélkül bizonnyal vér is folyt volna a Hollán Ernő utcai pró és kontra happeningen.
Az Országos Cigány Önkormányzat sem maradhat ki a sorból: ők a gárda miatt változtatnának. Pontosan meghatároznák, mikor minősül félkatonainak egy szervezet. A másik fél ezzel szemben lepapírozná: ők bizony nem félkatonai tüntetők.
Az SZDSZ nyitott, de a gyülekezési jog korlátozásával – rá jellemzően – nem ért egyet. Gusztos Péter szerint elő kellene ásni Petrétei, menesztett igazságügyi miniszter régi javaslatát, amely szerint akár a helyszínről is be lehetne jelenteni egy-egy megmozdulást, ha helyben „választanak” maguk közül szervezőt. Igaz, a szélsőjobb ezt kihasználná: fittyet hánynának a 72 órás bejelentési kötelezettségre.
– Az uniós állásfoglalásra a magyar jognak reagálnia kell – magyaráz Gusztos.
Már csak az a kérdés: hogyan?