Magánkézbe adná a kormány a budapesti pályaudvarok ingatlanjainak üzemeltetését

99 évre adná magánkézbe a kormány a budapesti pályaudvarok ingatlanjainak üzemeltetését díj fizetése vagy fejlesztési kötelezettség nélkül. Vitézy Dávid szerint ingatlanpanama készül. 

2024. december 9., 18:04

Szerző:

Közzétette a MÁV az állomásmegújítási programját, amelynek értelmében 2124-ig magánkézbe adnák a főbb budapesti pályaudvarok ingatlanhasznosítását. A kormány nemzetgazdasági érdekre hivatkozik, a főváros tanulmányozza a fejlesztési terveket. Vitézy Dávid nem túl derülátó, a Nyugati előtt sajtótájékoztatón beszélt a MÁV által közzétett állomásfelújítási tenderrel kapcsolatos aggályaikról – számolt be róla az Index.

Vitézy Dávid szerint aggályos a pályaudvarokra kiírt pályázat

A meghirdetett pályázat Budapest legforgalmasabb pályaudvaraira, a Délire, a Keletire, a Nyugatira és Kelenföldre, valamint közvetlen környezetükre, azaz összesen 89 hektáros fejlesztési területre vonatkozik. 

„Ez annyira jó üzlet, mintha 99 évre kiadnánk a lakásunkat bérleti díj nélkül. Lehet, hogy [a bérlő] fejlesztene ott valamit, de lehet, hogy még a konyhát sem újítja fel, majd így adja vissza a tulajdonosnak”– magyarázta Vitézy Dávid az aggályait, hozzátéve, hogy a kiírás szerint ezért semmiféle ellenértéket nem kérnek cserébe a nyertes magáncégektől, még a peronok felújítását sem kell vállalniuk. Vitézy szerint a Fidesz joggal kritizálta Gyurcsány-kormányt, amiért a repülőtérrel hasonlóan jártak el, csakhogy ott egy nagy összegű koncessziós díjat kellett fizetni.

Azt is különösnek tartja, hogy a város legfontosabb területeire egy mindössze 7 oldalas pályázati felhívást tettek közzé, a háttér pedig csak a mai állapotot tükröző szükséges teleklistát, leírásokat, térképeket tartalmazza.

 

Vitézy emlékeztetett arra is, hogy néhány évvel ezelőtt a Budapest Fejlesztési Központban maguk is dolgoztak a fővárossal a kerületekkel közösen egy nemzetközi tervpályázattal kapcsolatosan azon, hogyan lehetne a Nyugati pályaudvar több mint százéves infrastruktúráját megújítani ingatlanfejlesztéssel, a Podmaniczky utca mentén park kialakításával.  A Podmaniczky Mozgalom vezetője szerint a magánfejlesztőnél ez utóbbi biztos nem lesz szempont, a vasúti infrastruktúra fejlesztésére sem kell kötelezettséget vállalnia.

„Ha Lázár János már csak egy rossz emlék lesz a magyar vasút életében, és esetleg újra lesznek uniós pénzek, akár olimpia rendezésére is lesz lehetősége Budapestnek, majd egy magáncéggel kell alkudoznia azon az államnak, hogy beengedje a területre fejleszteni” – hívta fel a figyelmet Vitézy, hozzátéve, hogy 99 éves távlatban lehetetlen egy magáncéggel egyeztetni, és azt sem lehet ilyen távlatban előre látni, milyen fejlesztési igények lesznek akkor. „Egy ilyen tenderrel a mai állapotot betonozzuk be” – emelte ki.

Vitézy Dávid felhívta a figyelmet arra is, hogy a Nyugati mellett a kiírt pályázat ugyanúgy vonatkozik a Déli pályaudvar teljes területére és a Mészáros utca menti területekre, valamint minden vasútüzemi területre a Hegyalja út és a Krisztina körút között. Továbbá a Kelenföldi pályaudvar teljes területére, valamint a Volán-pályaudvartól délre fekvő, szavai szerint rendkívül értékes fejlesztési területekre. De érinti a terv a Keleti pályaudvar teljes történelmi csarnokát is, és Kerepesi útig tartó területét, beleértve a Verseny utca melletti sávot, ahol ma a MÁV kocsijavító műhelyei vannak.

Kijelentette, hogy a Podmaniczky Mozgalom minden létező eszközzel szeretné megakadályozni a budapesti pályaudvarok kijátszását, és keresik erre a megfelelő politikai és jogi eszközöket. Bíznak benne, hogy a főpolgármesterrel és a fővárosi közgyűléssel ebben együtt tudnak működni.

 

(Fotó: Magyarország Kormánya Facebook oldala)